الْهُدْهُد

از الکتاب

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

شانه بسر. ماجراى اين پرنده پر معلومات و سليمان «عليه السلام» در سوره نمل آمده است. در حالات سليمان و در «خباء» ذكر آن گذشت ولى در اينجا همه آنچه در باره آن است نقل و مختصرا بررسى مى‏شود: [نمل:20-21]. و سليمان از حال پرندگان جويا شد (اين كار در ضمن لشكركشى به مملكت سباء بود) گفت چرا هدهد را نمى‏بينم مگر در اينجا نيست (چون دانست كه هدهد در آنجا حاضر نيست) گفت در اثر اين غيبت او را عذاب سختى خواهم كرد (بال و پرش را مى‏كنم) يا او راسر مى‏برم مگر اينكه دليل روشنى بر غيبت خود بياورد. [نمل:22-24]. يعنى: سليمان كمى منتظر ماند و هدهد آمدو گفت دانستم آنچه را كه ندانسته‏اى از قوم سباء خبر راستى به تو آورده‏ام. زنى به آنها حكومت مى‏كند، از وسائل زندگى و حكومت همه چيز دارد مخصوصا تختى بزرگ دارد. او و قومش را ديدم كه آفتاب را پرستش و سجده مى‏كنند و شيطان اعمال زشتشان را خوب جلوه داده و از راه خدا بازشان داشته است. [نمل:25-26]. يعنى شيطان آنها را مانع شده از اينكه سجده كنند خدايى را كه پنهان را در آسمانها و زمين ظاهر مى‏كند. رجوع شود به «خباء» و مى‏داند آنچه را كه در پنهان مى‏داريد و آشكار مى‏كنيد خدا، جز او معبودى نيست و او صاحب تخت بزرگ و حكومت عظيم است. [نمل:27-28]. يعنى: سليمان فرمود بزودى مى‏بينيم كه راست گفته‏اى يا از دروغگويانى اين نامه مرا ببر و به طرف آنها بيانداز و دركنار باش و ببين چه جوابى مى‏دهند. قضيه هدهدو سليمان «عليه السلام»دراينجا ختم مى‏شود و از آيات روشن مى‏شود كه هدهد از يك دانشمند ممتاز بيشتر مى‏داند و از رموز كائنات مطلع است و از بشر در علم خويش صدها مراحل پيشرفته‏تر است در «نمل» گفته شد كه مورچگان ما انسانها را با اسم و رسم مى‏شناسند و بشر با آن همه زحمت در شناختن اين حشره عجيب هنوز به آنچه قرآن فرموده نرسيده است در باره هدهد مطلب از آن هم دقيقتر است. نكات مستفاد از آيات به قرار ذيل است: 1- هدهد با سليمان سخن گفته ومافى الضمير خويش را اظهار داشته و سليمان بدان پى برده است و هدهد در رديف لشكريان او بوده و به او در لشكركشى كمك مى‏كرده است در حالات سليمان گفته شد كه به تصريح قرآن آن حضرت زبان پرندگان مى‏دانست. 2- هدهد از قوم سباء به سليمان خبر آورد و گفت زنى پرسازو برگ به آنها حكومت مى‏كند، آنها آفتاب پرستند شيطان آنها را فريب داده است. ببينيد اين پرنده چطور به سليمان گزارش مى‏دهد و چطور مثل يك تربيت يافته و دوره ديده سخن مى‏گويدو عمل آنها را به شيطان نسبت داده و تقبيح مى‏كند. 3- مهمتر اينكه مى‏گويد: خدايى را كه پنهان شده آسمانها و زمين را خارج مى‏كند و نهان و آشكار را مى‏داند پرستش نمى‏كنند در اين باره رجوع كنيد به «خباء» آيا هدهد مى‏داند كه برق در ميان ابرها نهان است و خدا آشكار مى‏كند؟ عسل در گلها نهان است، شير در علفها و كاه‏ها نهان است، حبوبات و ميوه هادر ذرات آب و هوا و خاك نهان اند خدا اينها را خارج و ظاهر مى‏كندآيا هدهد اينها را مى‏گويد؟! جز اينها سخنش محملى ندارد مى‏گويد خداييكه از ظاهر و باطن كارهاى شمابا خبر است آياهمه مردم داراى اينگونه معلوماتند يا فقط خواص؟! 4- سليمان «عليه السلام» به او مى‏گويد: نامه مرا ببر و و ببين چه جوابى خواهند داد قهرا گفتگوهاى آنها را مى‏شنيده و مى‏فهميده است. اين پرنده نامه بر و مخبر آن حضرت بوده است باديدن اين آيات و حقائق قهرا بياد اين آيه مى‏افتيم كه [انعام:38]. نگارنده گويد:« سُبْحانَكَ اَللَّهُمْ وَ بِحَمْدِك اَشْهَدُاَنَّكَ ما فَرَّطْتَ فِى كِتابِ الْكَوْنِ مِنْ شَىْ‏ءٍ».

کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...