الزخرف ٨٣

از الکتاب
کپی متن آیه
فَذَرْهُمْ‌ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتَّى‌ يُلاَقُوا يَوْمَهُمُ‌ الَّذِي‌ يُوعَدُونَ‌

ترجمه

آنان را به حال خود واگذار تا در باطل غوطه‌ور باشند و سرگرم بازی شوند تا روزی را که به آنها وعده داده شده است ملاقات کنند (و نتیجه کار خود را ببینند)!

ترتیل:
ترجمه:
الزخرف ٨٢ آیه ٨٣ الزخرف ٨٤
سوره : سوره الزخرف
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذَرْهُمْ»: (نگا: انعام / و و حجر / مؤمنون / ). «یَخُوضُوا»: فرو روند. سرگرم یاوه و بیان اباطیل شوند (نگا: نساء / انعام / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - رهنمود خداوند به پیامبر(ص) مبنى بر وانهادن مشرکان حق ناپذیر در باتلاق فلسفه هاى پوچ و بازیگرانه خویش (فذرهم یخوضوا و یلعبوا)

۲ - جواز وانهادن گمراهان به خود، پس از اتمام حجت بر آنان و حق ناپذیرى ایشان (فذرهم) «فاء» در «فذرهم»، مى رساند که پس از اتمام حجت ادامه تبلیغ ضرورى نیست.

۳ - راه کفر و شرک، آمیخته با ماده گرایى و سرگرمى هاى پوچ و بدفرجام (فذرهم یخوضوا و یلعبوا حتّى یلقوا یومهم الذى یوعدون)

۴ - تلاش هاى گسترده و به ظاهر چشمگیر کافران در طول زندگى، امرى عبث و نافرجام (فذرهم یخوضوا و یلعبوا حتّى یلقوا یومهم الذى یوعدون) آمدن تعبیر «یلعبوا» در پى «یخوضوا»، مى رساند که ژرف کاوى مشرکان در زندگى دنیایى، در حقیقت فرو رفتن در عمق پوچى و بیهودگى است و دستاوردهاى آنان - هرچند به ظاهر چشمگیر باشد - در حقیقت جز بازى چیزى نیست.

۵ - فرورفتگان در زندگى مادى و سرمستان بازى و بیهودگى، ناتوان از توصیف بایسته پروردگار (سبحن ... عمّا یصفون . فذرهم یخوضوا و یلعبوا) با توجه به ارتباط دو آیه، مى توان استفاده کرد که اهل بازى و بیهودگى، قادر به توصیف حق نیستند. در این صورت وصف «یخوضوا و یلعبوا» مى تواند مشعر به علیت باشد.

۶ - انسانِ بیهوده گراى حق ستیز، فاقد ارج و منزلت در پیشگاه پروردگار (فذرهم یخوضوا) تعبیر «فذرهم» دربردارنده معناى تحقیر است.

۷ - قیامت، پایان بازیگرى و بیهوده گرایى هاى کافران حق ستیز (یخوضوا و یلعبوا حتّى یلقوا یومهم الذى یوعدون) بنابراین که مراد از «یومهم...» روز قیامت باشد، برداشت بالا استفاده مى شود.

۸ - قیامت، صحنه حقیقت و واقعیت است; نه بازیگرى و هوسرانى. (فذرهم یخوضوا و یلعبوا حتّى یلقوا یومهم)

۹ - قیامت، روز کیفر مشرکان به خاطر ستیزه گرى هاى آنان با پیام حق (حتّى یلقوا یومهم الذى یوعدون)

۱۰ - قیامت، روز انسان و محصول تلاش و عملکرد او است. (حتّى یلقوا یومهم الذى)

۱۱ - منتهى شدن نظام دنیا به جهان آخرت و قیامت، وعده مکرر خداوند به خلق (یومهم الذى یوعدون) از فعل مضارع «یوعدون» - که دلالت بر استمرار مى کند - مطلب بالا استفاده مى شود.

۱۲ - برخورد بازیگرانه و تمسخرآمیز دین ناباوران با مسأله قیامت (فذرهم یخوضوا و یلعبوا حتّى یلقوا یومهم الذى یوعدون)

موضوعات مرتبط

  • اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۲
  • پوچگرایان: بى ارزشى پوچگرایان ۶
  • حق: آثار حق ناپذیرى ۲; بى ارزشى حق ستیزان ۶; فرجام حق ستیزان ۷
  • خدا: اوامر خدا ۱; عجز از توصیف خدا ۵; وعده هاى خدا ۱۱
  • دنیا: فرجام دنیا ۱۱
  • دنیاطلبان: عجز دنیاطلبان ۵
  • دین: استهزاهاى مکذبان دین ۱۲
  • شرک: بدفرجامى شرک ۳; پوچى شرک ۳; حقیقت شرک ۳; مادیگریى شرک ۳
  • عمل: پاداش اخروى عمل ۱۰; تجسم عمل ۱۰
  • قیامت: استهزاى قیامت ۱۲; ظهور حقایق در قیامت ۸; وعده قیامت ۱۱; ویژگیهاى قیامت ۷، ۸، ۹، ۱۰
  • کافران: بیهودگى تلاش کافران ۴; فرجام کافران ۷; نافرجامى تلاش کافران ۴
  • کفر: بدفرجامى کفر ۳; پوچى کفر ۳; حقیقت کفر ۳; مادیگریى کفر ۳
  • گمراهان: اتمام حجت بر گمراهان ۲; اعراض از گمراهان ۲; حق ناپذیرى گمراهان ۲
  • محمد(ص): محدوده مسؤولیت محمد(ص) ۱
  • مشرکان: اعراض از مشرکان ۱; حق ستیزى اخروى مشرکان ۹; کیفر اخروى مشرکان ۹

منابع