البقرة ٦
ترجمه
البقرة ٥ | آیه ٦ | البقرة ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَوَآءٌ»: یکسان. برابر. «أنذَرْتَ»: بیم دادی. ترساندی.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُوا... (۰) إِنَ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ... (۱) قَالُوا سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَ وَعَظْتَ... (۱)
وَ لَوْ جَاءَتْهُمْ کُلُ آيَةٍ حَتَّى... (۰) فَلَعَلَّکَ تَارِکٌ بَعْضَ مَا... (۲) وَ إِنْ مَا نُرِيَنَّکَ بَعْضَ... (۰) أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ... (۱) وَ لَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَ... (۰) أُولٰئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ... (۰) جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَ بِئْسَ... (۰)
تفسیر
نکات آیه
۱ - انذارهاى پیامبر (ص) در منکرانِ قرآن و کافران به آن، بى تأثیر بود. (إن الذین کفروا سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم) به نظر مى رسد متعلَّق «کفروا» به قرینه آیات قبل - که موضوع آنها قرآن بود - قرآن باشد; یعنى: ان الذین کفروا بالقرآن ... . «انذار» (مصدر انذرت) به معناى خبر دادن و مطلع ساختن از چیزى است که باید از آن ترسید و دورى کرد.
۲ - منکران قرآن، به خدا و قیامت ایمان نخواهند آورد. (إن الذین کفروا ... لایؤمنون) متعلَّق «لایؤمنون» به دلیل آیه هشت و نیز آیات قبل، خدا و قیامت است; یعنى: لایؤمنون باللّه و لابالیوم الآخر.
۳ - قرآن بهترین راهنماى مردم براى ایمان به خدا و قیامت (إن الذین کفروا سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لایؤمنون) چنانچه مراد از «کفر» کفر به قرآن باشد، جمله «سواء علیهم» به این حقیقت اشاره دارد که اگر قرآن در انسانى تأثیر نبخشد چگونه انتظار مى رود که از سخن پیامبر(ص) تأثیر بپذیرد؟ و این حاکى از آن است که قرآن بهترین وسیله هدایت و ارائه کننده مؤثرترین انذارهاست.
۴ - انذار از روشهاى تبلیغى - هدایتى پیامبر(ص) (ءأنذرتهم أم لم تنذرهم)
۵ - برخى از مردم عصر پیامبر (ص) در مرحله اى از کفر بودند که انذارهاى پیامبر(ص) در آنان تأثیرى نمى بخشید. (إن الذین کفروا سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لایؤمنون) برخى برآنند که مراد از «الذین کفروا» گروهى از کفرپیشگان مکّه است; یعنى آیه شریفه بیان یک قضیه خارجیه است و حکایت از آن ندارد که در کافر زمینه ایمان نیست.
۶ - برخى از کافران به مرحله اى از کفر مى رسند که زمینه ایمان در آنان نابود مى شود. (إن الذین کفروا سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لایؤمنون)
روایات و احادیث
۷ - از امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: «الکفر فى کتاب اللّه على خمسة أوجه ... فمنها کفر الجحود و الجحود على وجهین ... فأما کفر الجحود فهو الجحود بالربوبیة و هو قول من یقول لارب و لاجنة و لانار ... قال اللّه عز و جل: ... إن الذین کفروا سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لایؤمنون ...;[۱] کفر در کتاب خدابه پنج معنا آمده است ... یکى از آنها کفر جحود است که دو وجه دارد: یک وجه آن، انکار ربوبیت است و آن قول کسى است که مى گوید: نه خدایى هست نه بهشتى و نه جهنمى ... خداوند فرمود: إن الذین کفروا سواء علیهم ...».
موضوعات مرتبط
- انذار: بى تأثیرى انذار ۱، ۵
- ایمان: ایمان به خدا ۳; ایمان به قیامت ۳; متعلق ایمان ۳; موانع ایمان ۶
- بهشت: تکذیب بهشت ۷
- تبلیغ: انذار در تبلیغ ۴
- جهنم: تکذیب جهنم ۷
- خدا: تکذیب ربوبیت خدا ۷
- قرآن: انذار مکذبان قرآن ۱; کفر مکذبان قرآن ۲; ویژگیهاى قرآن ۳; ویژگیهاى مکذبان قرآن ۲; هدایتگرى قرآن ۳
- کافران: ۲ انذار کافران ۱; کافران صدر اسلام ۵; کافران هدایت ناپذیر ۵، ۶
- کفر: آثار کفر ۶; کفر به خدا ۲; کفر به قیامت ۲; مراتب کفر ۵، ۶; مفهوم کفر ۷
- محمّد(ص): انذارهاى محمّد(ص) ۱، ۴، ۵; سیره تبلیغى محمّد(ص) ۴; هدایتگرى محمّد(ص) ۴
- هدایت: روش هدایت ۴; عوامل هدایت ۳; هدایت به ایمان ۳
منابع
- ↑ کافى، ج ۲، ص ۳۸۹، ح ۱; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۲- ، ح ۱۴.