النساء ١٥٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۳۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.

بلكه خدا او را به سوى خود بالا برد، كه خداوند توانا و حكيم است
بلكه خدا او را به سوى خود بالا برد، و خدا توانا و حكيم است.
بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد، و پیوسته خدا مقتدر و کارش از روی حکمت است؛
بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد؛ و خدا همواره توانای شکست ناپذیر و حکیم است.
بلكه خداوند او را به نزد خود فرا برد، كه خدا پيروزمند و حكيم است.
بلکه خداوند او را به سوی خویش برکشید و خدا پیروزمند فرزانه است‌
بلكه خداوند او را به سوى خود برداشت، و خدا تواناى بى‌همتا و داناى با حكمت است
بلکه خداوند او را (از دست آنان رهاند و پس از گذشت روزگاری که خود می‌داند، وی را میراند و) در پیش خود به مرتبه‌ی والائی رساند. و خداوند چیره (است و بر هر کاری توانا است، و) حکیم است (و هر چیزی را برابر حکمتی انجام می‌دهد، و سنجیده عمل می‌کند).
بلکه خدا او را سوی خود بالا برد. و خدا عزیز بوده است.
بلکه بالا بردش خدا به سوی خویش و خدا است عزّتمند حکیم‌


النساء ١٥٧ آیه ١٥٨ النساء ١٥٩
سوره : سوره النساء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«رَفَعَهُ»: او را رفعت و عزّت بخشید (نگا: آل‌عمران / ، مائده / مریم / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- عدم حضور حضرت مسیح (ع) در بین مردم، پس از توطئه قتل وى توسط یهود (و ما قتلوه. بل رفعه اللّه إلیه) چنانچه عیسى (ع) پس از توطئه قتل در بین مردمان حضور مى داشت، همگان به اشتباه خویش پى مى بردند و واهى بودن قصه صلیب بر مدعیان آن روشن مى گشت و جمله «رفعه اللّه الیه» در حقیقت جواب این سؤال است که اگر وى کشته نشد چرا پس از واقعه قتل در بین مردمان دیده نشد.

۲- خداوند، حضرت عیسى (ع) را با جسم و جانش به سوى خود بالا برد. (بل رفعه اللّه إلیه) چون جمله «بل رفعه اللّه الیه» رد این پندار یهود است که عیسى (ع) کشته شده است، باید مراد از «رفعه اللّه الیه» بالا بردن وى با جسم و جان باشد چون پرواز روحانى با مردن، منافاتى با کشته شدن ندارد.

۳- نجات حضرت مسیح (ع) از توطئه قتل، با معراج وى به سوى خدا (و ما قتلوه و ما صلبوه ... بل رفعه اللّه إلیه)

۴- مقام و منزلت خاص حضرت عیسى (ع) نزد خداوند (بل رفعه اللّه إلیه)

۵- خداوند، عزیز (مقتدرى شکست ناپذیر) و حکیم (کاردان) است. (و کان اللّه عزیزاً حکیماً)

۶- معراج حضرت مسیح (ع) امرى حکیمانه و پرتوى از عزتمندى خداوند (بل رفعه اللّه إلیه و کان اللّه عزیزاً حکیماً) بیان عزتمندى و کاردانى خداوند پس از جمله «بل رفعه اللّه الیه» براى اشاره به این است که بالا بردن عیسى (ع) برخاسته از حکمت و عزت خداوند بوده است.

۷- عزت، قهر و غلبه خداوند، آمیخته با حکمت است. (کان اللّه عزیزاً حکیماً)

روایات و احادیث

۸- شب بیست و یکم رمضان، هنگام عروج حضرت عیسى (ع) به سوى خداوند (بل رفعه اللّه إلیه) امام باقر (ع): ... و لیلة احدى و عشرین (من شهر رمضان) ... و فیها رفع عیسى بن مریم ... .[۱]

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: حکیم اسماء و صفات ۵ ; عزیز ۵
  • خدا: افعال خدا ۲ ; حکمت خدا ۶، ۷ ; عزّت خدا ۶، ۷
  • رمضان: بیست و یکم رمضان ۸
  • عیسى (ع): تقرب عیسى (ع) ۴ ; توطئه قتل عیسى (ع) ۱، ۳ ; عروج جسمانى عیسى (ع) ۲ ; عروج عیسى (ع) ۳، ۶، ۸ ; فضایل عیسى (ع) ۴ ; قصه عیسى (ع) ۱، ۲، ۳ ; نجات عیسى (ع) ۳
  • مقرّبان:۴
  • یهود: و عیسى (ع) ۱

منابع

  1. خصال صدوق، ص ۵۰۸، ح ۱، باب السبعة عشر; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۴۶، ح ۱۵۵.