آل عمران ٣٢
ترجمه
آل عمران ٣١ | آیه ٣٢ | آل عمران ٣٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَوَلَّوْا»: پشت کردند. سرپیچی نمودند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۲ - ۲۸ آل عمران
- معناى جمله ((مؤ منان كافران را اولياى خود نگيرند))
- تضاد دو صفت كفر و ايمان به دارندگان آنها سرايت مى كند
- مراد از كلمه ((دون )) در جمله ((من دون المؤ منين ))
- جمله اى كه دلالت بر جواز و مشروعيت ((تقيه )) مى كند
- تهديد و تحزير شديد به كسانى كه كافران را ولى و دوست مى گيرند
- خداوند هميشه عالم است نه فقط روز قيامت
- سخنى درباره ((حب )) و ((دوست داشتن خدا)) درذيل جمله : ((ان كنتم تحبون اللّه ...))
- حب چيست و چه آثارى دارد؟
- لازمه دوست داشتن خدا، قبول دين او و اطاعت و تسليم در برابر او است
- معناى آيه ((ان كنتم تحبون اللّه ...))
- مغفرت الهى و در نتيجه ، افاضه رحمت الهى ، اثر نزديكى خدا به بنده است
- چهار نكته كه از آيات كريمه گذشته استفاده شد
- بحث روايتى
- چند روايت درباره حب خدا
نکات آیه
۱ - پیامبر (ص)، مأمور دعوت مردم، به اطاعت از خدا و رسول (قل اطیعوا اللّه و الرسول)
۲ - لزوم اطاعت از خدا و رسول (قل اطیعوا اللّه و الرسول)
۳ - پیامبر (ص)، داراى دستورات و اوامرى غیر از آنچه در وحى و قرآن آمده است. (قل اطیعوا اللّه و الرسول) اگر پیامبر (ص) دستور و امرى غیر از آنچه در قرآن آمده، نداشت; الزام به اطاعت از رسول بى معنا بود.
۴ - اطاعت از پیامبر (ص)، اطاعت از خداست. (قل اطیعوا اللّه و الرسول)
۵ - اطاعت، لازمه محبّت (ان کنتم تحبّون اللّه ... اطیعوا اللّه)
۶ - رویگردانان از اطاعت خدا و رسول، کافر و محروم از محبّت خدایند. (قل اطیعوا اللّه و الرسول فان تولّوا فانّ اللّه لا یحب الکافرین)
۷ - کافران، محروم از محبّت خداوند (فان تولّوا فان اللّه لا یحب الکافرین)
۸ - تنها فرمانبرانِ امر خدا و رسول، محبوب خدایند. (اطیعوا اللّه و الرسول فان تولّوا فانّ اللّه لا یحب الکافرین) حصر، از مقابله فرمانبران و کافران و محروم نمودن کافران از محبّت خدا، استفاده شده است.
۹ - کفر، عامل محرومیّت از محبّت الهى (فان تولّوا فانّ اللّه لا یحب الکافرین)
۱۰ - گرایش انسان به جلب محبّت الهى* (یحببکم اللّه ... فان اللّه لا یحب الکافرین) آنچه به عنوان پاداش براى تشویق به انجام عملى وعده مى دهند; بر این اساس است که تشویق شونده نسبت به آن علاقمند است.
۱۱ - حجّیّت گفتار و رفتار پیامبر (ص) (ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى ... اطیعوا اللّه و الرسول) حجیّت فعل از «اتبعونى»، استنباط مى شود. بنابراینکه مراد از اتباع، اتباع عملى باشد; به قرینه «اطیعوا» که اتباع از گفتار است.
موضوعات مرتبط
- اطاعت: اطاعت از خدا ۱، ۲، ۴، ۸ ; اطاعت از محمّد (ص) ۱، ۲، ۳، ۴، ۸ ; زمینه اطاعت ۵
- انسان: گرایشهاى انسان ۱۰
- سنّت: حجیّت سنّت ۱۱
- خدا: محبّت خدا ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ ; اعراض از خدا ۶
- عصیان: آثار عصیان ۶
- قرآن: ۳
- کافران: محرومیّت کافران ۶، ۷
- کفر: آثار کفر ۹
- محبّت: آثار محبّت ۵
- محمّد (ص): اعراض از محمّد (ص) ۶ ; اوامر محمّد (ص) ۳ ; عمل محمّد (ص) ۱۱ ; گفتار محمّد (ص) ۱۱ ; مسؤولیت محمّد (ص) ۱
- واجبات: ۲