روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۳۳۵
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۴، كِتَابُ الدِّيَات
و روي ابن محبوب عن هشام بن سالم عن زياد بن سوقه عن الحكم بن عتيبه قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۳۳۴ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۳۳۶ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۵ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۵۲۵
حكم بن عتيبه گويد به أبو جعفر محمّد بن على عليه السّلام گفته است: خداوند شما را موفّق بدارد پارهاى از مردم در دهانشان سى و دو دندان دارند، و پارهاى ديگر بيست و هشت دندان، اينك ديه بكدام حساب معيّن مىشود؟ فرمود: در اصل خلقت، آنها بيست و هشت دندان باشند، دوازده عدد در جلوى دهان و شانزده عدد در درون آن كه دندان كرسى خوانند، پس تقسيم ديه دندانها بنا بر همين عدد است، هر دندانى از دندانهاى پيشين اگر بشكند و بريزد پانصد درهم است و آنها دوازده عددند پس كلّ ديه آنها شش هزار درهم است، و ديه هر دندانى از دندانهاى درون كه آنها را دندان كرسى گويند اگر بشكند و بريزد، دويست و پنجاه درهم باشد، و آنها شانزده عدد هستند، پس ديه جملگى آنها چهار هزار درهم است، پس كليّه ديه دندانهاى پيشين و دندانهاى كرسى ده هزار درهم خواهد بود، و جز اين نباشد كه ديه دندانها را بر اين حساب نهادهاند، پس هر چه از بيست و هشت افزون بود، ديهاى ندارد، و هر چه نيز كم بود آن نيز ديه ندارد، و اين چنين حكم آن را در كتاب امير المؤمنين عليه السّلام يافتيم، حكم بن عتيبه گويد: عرضكردم: از اين پيش از بابت ديه شتر يا گاو و يا گوسفند گرفته مىشد، فرمود: آرى اين براى اهل باديه و صحرا، پيش از اسلام بود، پس چون اسلام آمد و سكّه در ميان مردم رواج شد، امير مؤمنان عليه السّلام آن را در پول تعيين فرمود، حكم گويد: باو گفتم: بفرمائيد اگر اكنون كسى از باديهنشينان باشد، چه چيز از بابت ديه گرفته شود، پول و سكه يا شتر؟ فرمود: شتر خود مانند پول است، و بلكه بهتر از پول، مطلب اين است كه اهل باديه و صحرانشينان (چون سرمايهشان شتر بود) در ديه قتل خطا صد شتر ميستاندند از عاقله قاتل، براى هر شترى يك صد درهم حساب مىشد و اين رويهم ده هزار درهم ميبود، عرضكردم: سنّ و سال شتران چه مدّت است؟ فرمود: آنكه يك سال بر او گذشته باشد و همه نر باشند.