روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۵۲۴
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، كِتَابُ الْحَج
روي عن الايمه ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۵۲۳ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۵۲۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۳ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۹۷
از ائمّه- عليهم السّلام- روايت شده است كه انجام دهنده حجّ تمتّع چون هدى را بيابد و قيمت آن را نيابد سه روز در ايّام حجّ روزه ميدارد: روزى پيش از ترويه، و روز ترويه و روز عرفه، و هفت روز نيز بهنگام بازگشت بشهر و ديار و قوم و تبارش، اين يك دهه كامل است كه بعنوان جزاى هدى انجام ميگيرد، پس اگر روزه اين سه روز از او فوت شود، شب حصبه را سحرى ميخورد، يا در سحرگاه خارج مىشود- تا روزه آن روز برايش جايز باشد- و شب حصبه شب كوچ كردن از منى است، و او شب را به روزه بصبح مىآورد، و دو روز بعد را نيز روزه ميدارد. پس اگر روزه اين سه روز نيز از او فوت شود، تا بيرون رود، و فرصت اقامتى برايش نماند، اگر بخواهد اين سه روز روزه را در راه انجام ميدهد، و الّا تمام ده روز را در خانه و ميان خانوادهاش بجا مىآورد، و ميان سه روز اوّل و هفت روز بعد يك روز فاصله مىافكند، و اگر بخواهد هر ده روز را پياپى روزه ميدارد. و روزه گرفتن ايّام تشريق براى او جايز نيست، زيرا پيمبر (ص) بديل بن ورقاء خزاعى را بر فراز جهاز شترى خاكسترى رنگ فرستاد- و مأمور ساخت تا در خلال- خيمهها روان شود، و در ايّام منى ميان مردم بانگ برآورد كه: ألا، روزه مداريد، زيرا كه اين ايّام وقت خوردن و نوشيدن و نكاح و ملاعبه همسرانست. و كسى كه نسبت بحكم روزه داشتن آن سه روز در ايّام حجّ جاهل بود، در صورتى كه شتردارش توقّف كند سه روز در مكّه روزه ميدارد، و اگر شتردار توقّف نكرد وى اگر بخواهد آن روزهها را در راه ميگيرد، و يا در مدينه به انجام آن قيام ميكند، و چون بخانوادهاش بازگشت هفت روز ديگر را روزه ميدارد. پس هر گاه قبل از آنكه بخانه و خانوادهاش بازگردد، و روزههاى هفتگانه را انجام دهد، وفات يافت، ولىّ او قضاى آن را بر ذمّه ندارد.