روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۷۴۹

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۵۹ توسط Move page script (بحث | مشارکت‌ها) (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۷۴۹ را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۷۴۹ منتقل کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ الْجَمَاعَةِ وَ فَضْلِهَا

و الذي رواه ابو بصير عن الصادق ع :


من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۷۴۸ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۷۵۰
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۱
بخش : أبواب الصلاة و حدودها-باب الجماعة و فضلها
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۱ أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ الْجَمَاعَةِ وَ فَضْلِهَا
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۷۴

و امّا آن خبرى كه ابو بصير (ليث مرادى) از امام صادق عليه السّلام روايت كرده هنگامى كه از آن حضرت مى‏پرسد: «آيا امام ضامن نماز مأمومين است؟ و آن حضرت ميفرمايد: نه، ضامن نيست، مخالف خبر عمّار و خبر امام رضا عليه السّلام نيست، زيرا امام ضامن نماز كسى است كه پشت سر او نماز ميكند، هر گاه چيزى از نماز را غير از تكبير احرام (كه ركن است) سهوا يعنى از روى فراموشكارى ترك نمايد. و گر نه آنچه را كه مأموم از روى عمد ترك ميكند امام ضامن آن نيست (پس بنا بر آنچه گذشت آنجا كه امام ضامن است مربوط به ترك غير عمدى و سهوى مأمومين است، و آنجا كه امام ضامن نماز مأمومين نيست، مربوط به ترك عمدى است- يعنى مأموم خود اسباب بطلان نماز را عمدا فراهم ساخته باشد-). و وجه ديگر اين است كه بر عهده امام نيست و يا امام ضامن نيست كه حتما نماز را بپايان برساند، چه بسا حدثى از او سر بزند پيش از آنكه نماز جماعت را بپايان ببرد، يا بخاطرش برسد كه جنب بوده، يا وضو نداشته است و مؤيّد اين مطلب حديث ذيل است:


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)