روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۶۸۸
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ الْجَمَاعَةِ وَ فَضْلِهَا
و قال عمار بن موسي :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۶۸۷ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۶۸۹ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۸
عمار ساباطى گويد از امام صادق عليه السّلام سؤال كردند: هر گاه امامى نماز كند و پشت سر او مأمومين در محلّى قرار داشته باشند كه سطح آن محلّ از جايى كه امام نماز ميخواند پائينتر باشد حكم آن چگونه است؟ آن حضرت فرمود: اگر امام بر موضعى مانند صفّهاى بلند و دكّانهاى بازار (كه باندازه يك سكوى معمولى يا بيشتر از سطح زمين بلندتر است) يا بر جايى كه از سطح مأمومين بسيار بلندتر است قرار داشته باشد نماز مأمومين صحيح نيست (ولى نماز امام صحيح است چون بمنزله نماز فرادى است)، و اگر امام باندازه بلندى يك انگشت يا اندكى بيشتر يا كمتر از موضع مأمومين بلندتر باشد هر گاه اين اختلاف ارتفاع، باندازه اختلاف سطح و ناهموارى از جهت سيل باشد (يا چنان كه در پارهاى از نسخ تهذيب آمده بقدر شبر يعنى يك وجب يا بنسخه ديگر بقدر يسير يعنى قدر كمى باشد) اشكالى ندارد، و هر گاه زمين همانند دشت گسترده و هموار باشد و فقط در جايى از آن برآمدگى طبيعى باشد، امام جماعت در محلّ برآمدگى مىايستد و مأمومين پشت سر او در سطح پستتر مىايستند ولى اگر زمين گسترده و هموار و باز باشد جز اينكه در سراشيبى قرار گرفته يا فرورفتگى در آن باشد اختلاف ارتفاع امام و مأمومين اشكالى ندارد. (يعنى طرف قبله بالا باشد و امام ناچار در آنجا بايستد در صورت استواء زمين اشكالى ندارد). و سؤال كردند اگر امام در محلّى پائينتر از موضع كسانى كه پشت سر او نماز مىكنند بايستد چه حكمى دارد؟ فرمود: اشكالى بر آن نيست. و باز آن حضرت فرمود: هر گاه شخص بر بام خانه يا مانند آن بايستد چه دكّان باشد و چه محلّ ديگرى و امام بر روى زمين نماز كند و سطح محلّى كه امام بر آن نماز مىكند، پائينتر از آن شخص مأموم باشد آن شخص ميتواند به او اقتدا كرده پشت سر امام نماز بخواند، هر چه ارتفاع محلّ ايستادن او از امام بسيار بلندتر باشد (بطور خلاصه مأموم مىتواند بر بلندى بايستد با هر ارتفاعى).