روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۴۵۴
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ وَ ثَوَابِ الْمُؤَذِّنِين
و قال ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۴۵۳ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۴۵۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۵۸
امام صادق عليه السّلام فرمود: نام پيامبر گرامى صلّى اللَّه عليه و آله را در اذان مكرّر ميگفتند، و نخستين كسى كه آن را حذف كرد يا محدود كرد ابن أروى (عثمان) بود (شايد منظور از تكرار نام رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله در اذان به اعتبار صلوات بوده كه بر آن حضرت مىفرستادهاند و ضمن آن از پيامبر (ص) نام برده مىشده است و أروى نام مادر عثمان است). و روايت كردهاند كه در مدينه مرسوم بود كه چون روز جمعه مؤذّن أذان مىگفت نداكننده ديگرى آواز بر ميداشت كه: خريد و فروش حرام باشد، بموجب فرمايش خداوند عزّ و جلّ در قرآن مجيد يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ يعنى: اى مؤمنان هر گاه در روز جمعه ندا كنند و براى نماز جمعه مردم را آواز دهند، پس به سوى ذكر خدا رويد (كه نماز جمعه يا خطبه جمعه يا هر دو باشد) و خريد و فروش را رها كنيد. (بسيارى از مفسّران و فقهاء را عقيده بر اينست كه مراد از اين بيعت ممنوع مطلق تجارت، بلكه مطلق مشاغلى است كه شخص را از نماز جمعه باز ميدارد).