عبس ٢٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

انسان باید به غذای خویش (و آفرینش آن) بنگرد!

|پس آدمى بايد طعام خويش را بنگرد
پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد،
آدمی باید به قوت و غذای خود به چشم خود بنگرد.
پس انسان باید به خوراکش با تأمل بنگرد
پس آدمى به طعام خود بنگرد.
پس باید انسان به خوراک خویش بنگرد
پس آدمى بايد به خوراك خود بنگرد- تا عبرت گيرد-.
انسان باید به غذای خویش بنگرد و درباره‌ی آن بیندیشد (که چگونه ما آن را برای او فراهم کرده‌ایم، و در ساختمان مواد غذائی و اجزاء حیات‌بخش آن، چه دقّت و مهارت و ظرافتی به کار برده‌ایم).
پس انسان باید به خوراک (روح و تن) خود بنگرد.
پس بنگرد انسان بسوی خوراکش‌


عبس ٢٣ آیه ٢٤ عبس ٢٥
سوره : سوره عبس
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«فَلْیَنظُرْ»: باید که بنگرد. معلوم است که در اینجا نگریستن به معنی اندیشیدن و دقّت لازم به کار بردن است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - نگاه به خوراکى ها و توجّه به روند تولید و مصرف آن، امرى ضرورى و برانگیزنده انسان به انجام دادن فرمان هاى خداوند (فلینظر الإنسن إلى طعامه) فرمان به دقت در طعام، با حرف «فاء» بر آیه قبل تفریع شده است تا این نکته را برساند که این اندیشه، انسان را به انجام دادن اوامر الهى وادار مى کند. وجود کلمه «الإنسان» در آیات قبل، گرچه از تکرار آن بى نیاز مى کرد و اکتفا به ضمیر آن ممکن بود; ولى بار دیگر به این لفظ تصریح شد تا بیانگر تفاوت مصداق انسان در دو آیه باشد. در آیه قبل مراد کافران بود و این آیه به همه انسان ها نظر دارد.

۲ - اندیشیدن در زمینه پیدایش مواد غذایى و تأمّل در مراحل تولید و مصرف آن، از میان برنده کفر به خداوند است. (فلینظر الإنسن إلى طعامه) فرمان به دقت در طعام (به قرینه «قتل الإنسان ما أکفره» در آیات پیشین - ارائه رهنمودى براى ایمان به خدا و کنار نهادن کفر است.

۳ - خوراکى هاى انسان، همانند مراحل رشد و فناى جسم او، دربردارنده دلایل و نشانه هاى خداوند است. (فلینظر الإنسن إلى طعامه) مراد از نظر به طعام - به قرینه آیات بعد - نظر به اسباب و نتایج آن و وابسته بودن مراحل پیدایش آن به خداوند است. عطف آیاتى که درباره غذاى انسان است، بر آیاتى که از حدوث و مرگ جسم او سخن گفته بود; نشانه هماهنگى نعمت هاى درونى و برونى انسان در دلالت بر خداوند است.

۴ - توجّه به تأمین مواد غذایى انسان از سوى خداوند، بازدارنده او از کفران نعمت و وادارسازنده او به شکرگزارى است. (ما أکفره ... فلینظر الإنسن إلى طعامه) چنانچه «کفر» در «ما أکفره» به معناى کفران نعمت باشد، ارتباط این آیه با آیات پیشین، بیانگر برداشت یاد شده است.

روایات و احادیث

۵ - «زید الشحّام عن أبى جعفر(ع) فى قول اللّه عزّوجلّ: «فلینظر الإنسان إلى طعامه» قال: قلت: ما طعامه؟ قال: علمه الذى یأخذه عمّن یأخذه;[۱] زید شحّام از امام باقر(ع) درباره قول خداى عزّوجلّ «فلینظر الإنسان إلى طعامه» روایت کرده و مى گوید: به امام(ع) گفتم: طعام انسان [که باید به آن نظر کند ]چیست؟ فرمود: علم او است که آن را فرامى گیرد; [باید نگاه کند] که از چه کسى فرامى گیرد».

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: آیات آفاقى ۳; آیات انفسى ۳
  • انسان: مراحل رشد انسان ۳
  • انگیزش: عوامل انگیزش ۱، ۴
  • تعقل: تعقل در تولید مواد غذایى ۲; تعقل در مصرف مواد غذایى ۲; تعقل در مواد غذایى ۲
  • تکلیف: زمینه عمل به تکلیف ۱
  • شکر: زمینه شکر نعمت ۴
  • علم: اهمیت علم ۵
  • کفر: موانع کفر ۲
  • کفران: موانع کفران نعمت ۴
  • موادغذایى: مطالعه تولید موادغذایى ۱; مطالعه مصرف موادغذایى ۱; منشأ موادغذایى ۴; نقش موادغذایى ۳

منابع

  1. کافى، ج ۱، ص ۵۰، ح ۸; تفسیربرهان، ج ۴، ص ۴۲۹- ، ح ۱ و ۲.