روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۵۶

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۹:۲۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۴، كِتَابُ الْحُدُود

ما رواه الحسن بن محبوب عن العلا عن محمد بن مسلم عن ابي جعفر ع :


من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۵۵ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۵۷
روایت شده از : امام محمّد باقر عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۴
بخش : كتاب الحدود
عنوان : حدیث امام محمّد باقر (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۴ كِتَابُ الْحُدُود‏ بَابُ مَا يَجِبُ بِهِ التَّعْزِيرُ وَ الْحَدُّ وَ الرَّجْمُ وَ الْقَتْلُ وَ النَّفْيُ فِي الزِّنَا
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۵ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۶۳

حسن بن محبوب از علاء بن رزين از محمّد بن مسلم از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: بر كسى كه با كنيز همسرش بدون إذن او همبستر شده است همان كيفر است كه بر زانى است و آن يك صد تازيانه باشد، فرمود: اگر با يهوديّه يا نصرانيّه يا كنيزى زنا كند رجم نميشود، ولى اگر با زنى آزاد عمل فحشاء بجا آورد و خود زوجه‏اى آزاده در حباله نكاح داشته باشد، بر او حدّ رجم است،و گفت: و همچنان كه كنيز و يهوديّه و نصرانيّه او را به زناى با زنى آزاده محصن نمى‏كنند، همين طور حدّ محصن بر او نيست چنانچه با يكى از اين سه زنا كند و همسرش آزاد باشد. شرح: «شيخ طوسى- رحمه اللَّه- گويد: احتمال دارد كه مراد از اين سه كه او را محصن نمى‏كنند اين باشد كه آنان را بعقد انقطاع صيغه خوانده باشد نه عقد دوام، زيرا عقد دوام با يهوديّه و نصرانيّه جايز نيست، ولى متعه جائز است و متعه احصان نمى‏آورد- انتهى، و منكوحه‏اى كه با او احصان متحقّق مى‏شود اگر حرّ باشد يا كنيز بايد بعقد دوام باشد، اگر كنيز هم بعقد دوام در حباله نكاح او باشد در حكم حرّ است».


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)