التغابن ١٢
ترجمه
التغابن ١١ | آیه ١٢ | التغابن ١٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْبَلاغُ الْمُبِینُ»: تبلیغ آشکار، رساندن پیام روشنگر (نگا: مائده / ، نحل / و ، نور / ).
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۱۸، سوره تغابن
- مقصود از اذن كه فرمود هيچ مصيبتى نمى رسد مگر به اذن اذن تكوينى است نه اذنلفظى و نه اذن تشريعى
- مفاد جمله : ((و من يؤ من بالله يهد قلبه )) و رابطه بين اعتقاد به عموميت علم و مشيت خدابا سكون و آرامش قلبى
- اطاعت رسول (ص ) اطاعت خدا و نافرمانيش نافرمانى او است
- بيان اينكه اطاعت يك نحوه عبوديت است و فقط بايد از خدا و فرستاده اش اطاعت شود
- ايمان به خدا و اطاعت او يك نوع توكل بر او است
- مقصود از اينكه خطاب به مؤ منين فرمود: برخى از همسران و فرزندانتان دشمن شمايند،از آنان برحذر باشيد و....
- معناى اينكه فرمود:((فاتقوا الله ما استطعتم )) و جمع آن با آيه ((اتقوا الله حقتقاته ))
- معناى جمله : ((وانفقوا خيرا لانفسكم )) و وجه منصوب بودن كلمه ((خيرا))
- روايتى درباره دشمن بودن بعضى از همسران و فرزندان مؤ منين ونزول آيه : ((ان من ازواجكم و اولاد كم عدوا لكم ....))
- اشكال وارد بر چند روايت حاكى از اينكه پيامبر(ص ) راجع به حب خود حسنين را آيه((انما اموالكم و اولادكم فتنه )) را قرائت نموده است
- روايتى در ذيل آيه ((اتقوا الله حق تقاته )) و ((انقوا الله ما استطعتم )) و روايتىدرباره بخل ورزيدن
نکات آیه
۱ - اطاعت از خدا و رسول او، توصیه الهى به مؤمنان (و أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول)
۲ - پیامبر(ص)، داراى رهنمودهایى افزون بر وحى و رهنمودهاى خداوند در قرآن (و أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول) تکرار کلمه «أطیعوا» و جدا آمدن آن براى پیامبر(ص)، مى تواند اشاره به مطلب یاد شده باشد.
۳ - پیامبر(ص)، داراى منصب حکومت و ولایت (و أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول) برخى از مفسران بر این عقیده اند که مقصود از «أطیعوا الرسول»، اطاعت در امور حکومتى و ولایى است; زیرا اگر مراد احکام و اوامر الهى باشد، ذکر «أطیعوا اللّه» کافى است و تکرار «أطیعوا» درباره پیامبر(ص)، مؤید همین برداشت است.
۴ - ابلاغ روشن و بدون ابهام پیام هاى الهى به مردم، تکلیف پیامبراسلام(ص) (فإنّما على رسولنا البلغ المبین)
۵ - پیامبر(ص)، در برابر کافران دین گریز، تکلیفى جز ابلاغ پیام الهى نداشت. (فإن تولّیتم فإنّما على رسولنا البلغ المبین)
۶ - اجبار مردمانِ کافر به پذیرش دین و ایمان، بر عهده پیامبر(ص) نبود. (فإن تولّیتم فإنّما على رسولنا البلغ المبین)
۷ - در جامعه اسلامى، کافران در پذیرش اسلام، آزاد و مختاراند و کسى حق تحمیل و اجبار آن را بر آنان ندارد. (فإن تولّیتم فإنّما على رسولنا البلغ المبین)
موضوعات مرتبط
- اطاعت: اطاعت از خدا ۱; اطاعت از محمد(ص) ۱; توصیه به اطاعت ۱
- خدا: اوامر خدا ۲; توصیه هاى خدا ۱
- دین: نفى اکراه در دین ۶، ۷
- عقیده: آزادى عقیده ۷
- کافران: اختیار کافران ۷
- مؤمنان: توصیه به مؤمنان ۱
- محمد(ص): اوامر محمد(ص) ۲; تبلیغ محمد(ص) ۵; حکومت محمد(ص) ۳; رسالت محمد(ص)۴; محدوده مسؤولیت محمد(ص) ۵، ۶; محمد(ص) و کافران ۶; مقامات محمد(ص) ۳; وضوح تبلیغ محمد(ص) ۴; ولایت محمد(ص) ۳