الزخرف ٦٢
از الکتاب
ترجمه
الزخرف ٦١ | آیه ٦٢ | الزخرف ٦٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لایَصُدَّنَّکُمْ»: (نگا: طه / ، قصص / ).
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۶۵، سوره زخرف
- تفسير و شاءن نزول آيه : ((و لما ضرب ابن مريم مثلا اذا قومك منه يصدون )) و وجوه مختلفى كه در اين باره گفته اند
- سخن ديگر مفسرين در تفسير آيه شريفه
- نقد و بررسى روايت مذكور
- توجيهات ديگرى براى آيه و اشكالات آنها
- گفتار طبرسى در مجمع البيان بعد از نقل وحده تغيير آيه
- ردّ استبعاد كمالات عيسى (ع ) توسط مشركين ، و بيان امكان تزكيه انسان تا سر حدّ ملكگونه شدن
- مقصود از اينكه ((عيسى علم به قيامت است ))
نکات آیه
۱ - تلاش پیوسته شیطان، براى بازداشتن انسان از پذیرش دین (و اتّبعون ... و لایصدّنّکم الشیطن)
۲ - تلاش شیطان، براى ایجاد شک و تردید در اعتقاد به قیامت (فلاتمترنّ بها ... و لایصدّنّکم الشیطن)
۳ - پیروى از شیطان، عامل انحراف و بازماندن از صراط مستقیم (و اتّبعون هذا صرط مستقیم . و لایصدّنّکم الشیطن)
۴ - شیطان، دشمن آشکار آدمیان (إنّه لکم عدوّ مبین)
۵ - راه شیطان، در تضاد با درک فطرى انسان (إنّه لکم عدوّ مبین) واژه «مبین» مى رساند که انسان، براى درک دشمنى شیطان و نادرستى وسوسه ها و القائات وى، نیاز به تأمل فراوان ندارد; بلکه به آسانى با ذخایر فطرى و عقلى خود آن را در مى یابد.
۶ - توجه به دشمنى دیرین و آشکار شیطان، بازدارنده انسان از پیروى او (و لایصدّنّکم الشیطن إنّه لکم عدوّ مبین)
موضوعات مرتبط
- انسان: دشمنان انسان ۴; فطریات انسان ۵
- دین: موانع قبول دین ۱
- ذکر: آثار ذکر دشمنى شیطان ۶
- شیطان: آثار پیروى از شیطان ۳; اغواگرى شیطان ۱; دشمنى شیطان ۴; شبهه افکنى شیطان ۲; موانع پیروى از شیطان ۵، ۶
- صراطمستقیم: موانع صراطمستقیم ۳
- عقل: نقش عقل ۵
- فطرت: نقش فطرت ۵
- قیامت: منشأ شک به قیامت ۲
- گمراهى: عوامل گمراهى ۳