الصافات ٨٧
ترجمه
الصافات ٨٦ | آیه ٨٧ | الصافات ٨٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَمَا ظَنُّکُمْ ...»: آیا گمان میبرید خدای جهانیان نیاز به انبازهائی برای اداره جهان هستی دارد؟ آیا اگر افرادی یا بتهائی را همچون خدا منشأ اثر بدانید، فردای قیامت، خدا به شما چه خواهد گفت و چه خواهد کرد و شما چه پاسخی دارید که بدو بدهید؟
تفسیر
- آيات ۷۱ - ۱۱۳ سوره صافات
- بيان آيات مربوط به منزلت نوح عليه السلام و اجابت دعاى او
- نكته اى درباره اينكه فرمود: سلام على نوح فى العالمين
- بيان آيات مربوط به ابراهيم عليه السلام و دعوت آن جناب
- مراد از قلب سليم داشتن ابراهيم عليه السلام عدم تعلق او به غير خدا است
- وجه اينكه ابراهيم عليه السلام به ستارگان نظر افكند و سپس از بيمارى خود خبر دادفنظر نظرة فى النجوم فقال انى سقيم
- سخنان ابراهيم عليه السلام با بت ها!
- و احتجاج او با بت پرستان
- معنى و وجه اينكه فرمود خدا اعمال شما را خلق كرده والله خلقكم و ما تعملون
- فصلى ديگر از داستان ابراهيم ع
- مراد ابراهيم عليه السلام از اينكه فرمود: انى ذاهب الى ربى سيهدين
- گفتگوى ابراهيم و اسمعيل عليهماالسلام درباره رؤ ياى ذبح و...
- ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام سربلند از آزمايش بزرگ الهى و...
- رواياتى درباره مراد از قلب سليم و اينكه ابراهيم عليه السلام فرمود: انى سقيم
- حديثى از امام رضاع كه مى فرمايد خدا را دو اراده و مشيت است .
- چند روايت درباره داستان ذبح اسمعيل و اينكه ذبيحاسمعيل بوده نه اسحق
نکات آیه
۱ - ربوبیت مطلق خداوند بر جهان هستى، امرى ناشناخته براى قوم مشرک ابراهیم(ع) (فما ظنّکم بربّ العلمین) فعل «ظن» هرگاه با حرف «با» متعدى شود، غالباً به ظن غیرصادق و بد إشعار دارد; یعنى، گمان شما به خدا، گمانى غیرصادق و نادرست است. گفتنى است «عالم» (مفرد «عالمین») به مجموعه و دسته اى از موجودات گفته مى شود. بنابراین «عالمین»; یعنى، تمامى پدیده هاى موجود در جهان از هر دسته و مجموعه اى.
۲ - شرک و بت پرستى، ناشى از درک نادرست از ربوبیت خدا بر جهان هستى است. (أئفکًا ءالهة دون اللّه تریدون . فما ظنّکم بربّ العلمین)
۳ - تنها پروردگار جهان، سزاوار عبودیت و پرستش است. (أئفکًا ءالهة دون اللّه تریدون . فما ظنّکم بربّ العلمین)
۴ - خدا، پروردگار جهانیان است. (بربّ العلمین)
۵ - جهان آفرینش، متشکل از عالم هاى متعدد (العلمین) برداشت یاد شده با توجه به جمع بودن کلمه «العالمین» است.
۶ - جهان هستى به سوى کمال در حرکت است. (بربّ العلمین) «رب» به معناى تربیت کردن است و تربیت ایجاد حالتى در شىء پس از حالت قبل است، تا آن گاه که به حد تمام و کمال برسد (مفردات راغب). این معنا حکایت از حرکت تکاملى دارد. گفتنى است که کلمه «رب»، مشترک لفظى میان وصف و مصدر مى باشد و در آیه شریفه معناى وصفى دارد.
موضوعات مرتبط
- آفرینش: تعدد عوالم آفرینش ۵; تکامل آفرینش ۶
- بت پرستى: منشأ بت پرستى ۲
- توحید: توحید ربوبى ۴; توحید عبادى ۳
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۴
- خدا: آثار جهل به ربوبیت خدا ۲; جاهلان به ربوبیت خدا ۱
- شرک: منشأ شرک ۲
- قوم ابراهیم: قوم ابراهیم و ربوبیت خدا ۱
- معبودراستین: ربوبیت معبودراستین ۳
- معبودیت: ملاک معبودیت ۳