روایت:الکافی جلد ۱ ش ۱۵۸

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۴:۴۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ فَضْلِ الْعِلْم

الحسين بن محمد الاشعري عن معلي بن محمد عن الحسن بن علي الوشا و عده من اصحابنا عن احمد بن محمد عن ابن فضال جميعا عن عاصم بن حميد عن محمد بن مسلم عن ابي جعفر ع قال :


الکافی جلد ۱ ش ۱۵۷ حدیث الکافی جلد ۱ ش ۱۵۹
روایت شده از : امام على عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۱
بخش : كتاب فضل العلم
عنوان : حدیث امام على (ع) درباره سرزمين در کتاب الكافي جلد ۱ كِتَابُ فَضْلِ الْعِلْم‏‏ بَابُ الْبِدَعِ وَ الرَّأْيِ وَ الْمَقَايِيس‏
موضوعات : سرزمین

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۱, ۱۵۹

امام باقر (ع) فرمود كه: امير المؤمنين (ع) براى مردم سخنرانى كرد و فرمود:اى مردم، همانا آغاز آشوبها پيروى هوس‏ها و جعل مقرراتى است مخالف قرآن كه مردانى به دنبال مردان ديگر آن را به دست گيرند. اگر باطل عريان خود را مى‏نمود بر خردمندان نهان نبود و اگر حق پاك جلوه مى‏كرد اختلافى در ميان نبود ولى مشتى از اين و مشتى از آن بر گيرند و به هم آميزند و با هم به ميدان آيند، و اينجا است كه شيطان به دوستان خود چيره شود و كسانى كه از خدا، به سابقه نيك موفق شدند نجات يابند.

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۶۹

امير المؤمنين عليه السلام براى مردم سخنرانى كرد و فرمود: اى مردم همانا آغاز پيدايش آشوبها فرمانبرى هوسها و بدعت نهادن احكامى است بر خلاف قرآن كه مردمى بدنبال مردمى آن را بدست گيرند، اگر باطل برهنه مى‏بود بر خردمندى نهان نمى‏گشت و اگر حق ناآميخته مينمود اختلافى پيدا نميشد ولى مشتى از حق و مشتى از باطل گرفته و آميخته شود و با هم پيش آيند، اينجاست كه شيطان بر دوستان خود چيره شود و آنها كه از جانب خدا سبقت نيكى داشتند نجات يابند.

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۱۹۷

حسين بن محمد اشعرى، از مُعلّى بن محمد، از حسن بن على وشّاء؛و چند نفر از اصحاب ما، روايت كرده‏اند از احمد بن محمد، از ابن فضّال، همگى از عاصم بن حُميد، از محمد بن مسلم، از امام محمد باقر عليه السلام كه آن حضرت فرمود كه:

«امير المؤمنين عليه السلام از براى مردم خطبه خواند و پس فرمود كه: اى گروه مردمان، جز اين نيست كه منشأ وقوع فتنه‏ها و ضلالت‏ها (كه موجب امتحان خلائق است)، خواهش‏هاى نفس است كه پيروى آنها مى‏شود، و احكامى چند كه از سر نو پيدا مى‏گردد كه در آنها با كتاب خدا مخالفت مى‏شود، و در آن مردانى چند، مردانى را دوست خود مى‏گردانند و يكديگر را اعانت و يارى مى‏نمايند.

پس اگر باطل، خالص و ساده مى‏بود (كه چيزى از حق در آن نبود)، بر هيچ صاحب عقل و فطانت پوشيده نبود، و اگر حق خالص مى‏بود (كه چيزى از باطل با آن نبود)، اختلافى به هم نمى‏رسيد. وليكن از آن، مشتى و از آن، مشتى فراگرفته مى‏شود، پس با هم آميخته مى‏شوند و با هم مى‏آيند و در اين هنگام، شيطان بر دوستان خويش مستولى مى‏شود و بر ايشان دست مى‏يابد و نجات مى‏يابند آنان كه پيشى گرفته از براى ايشان از جانب خدا سابقه نيكوتر كه سعادت دنيا و آخرت است».


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

  1. الأعراف ١٣٧
  2. الأعراف ٥٨


احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)

  1. الکافی جلد ۱ ش ۱۵۸ (روایت شده از: امام على عليه السلام)