الروم ٢٣
ترجمه
الروم ٢٢ | آیه ٢٣ | الروم ٢٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَنَامُکُمْ»: خوابیدن و خفتن شما. پدیده (خواب) نموداری از نظام حکیمانه خدا است و دنیای خواب هنوز برای انسانها ناشناخته و راز سر به مُهری است. «إِبْتَغَآءُ»: طلبیدن. جستجو کردن. «یَسْمَعُونَ»: میشنوند و میپذیرند. گوش شنوا و حقپذیری دارند.
تفسیر
- آيات ۲۰ - ۲۶، سوره روم
- اشاره به مراد از اينكه در مقام بر شمردن آيات خود فرموده است خدا شما را از خاكآفريد
- بيان اينكه خلقت ازواج و جعل مودت و مهربانى بين زن و مرد از آيات خدا است
- اختلاف انسانها از نظر زبان ، نژاد و... از آيات الهى است
- يادآورى آيات الهى ديگر: خوابيدن در شب ، تلاش در روز، رعد و برق ، فروفرستادنباران و...
- مراد از، قيام آسمان و زمين در (و من آياته ان تقوم السماء و الاءرض باءمره )
- يادآورى آيات الهى ديگر: خوابيدن در شب ، تلاش در روز، رعد و برق ، فروفرستادنباران و... نكاتى كه در ترتيب بيان آيات وجود دارد
- همه موجودات تحت از اطاعت تكوينى خداوند هستند
نکات آیه
۱ - پدیده خواب، از آیات الهى است. (و من ءایته منامکم بالیل و النهار)
۲ - فراهم بودن امکان خواب در شب و روز براى انسان ها از آیات الهى است. (و من ءایته منامکم بالیل و النهار) بنابر این که «و النهار» عطف به «اللیل» باشد، استفاده مى شود که شب و روز، هر دو ظرفى مناسب براى خواب هستند.
۳ - شب، وقتى مناسب و طبیعى براى خواب است. (و من ءایته منامکم بالیل و النهار) بنابراین که تقدیم و تأخیرى در آیه باشد و «النهار» مجرور به حرف جر محذوف و متعلق به «إبتغاء» و «بالّیل» متعلق به «منامکم» باشد، نکته فوق استفاده مى شود.
۴ - تلاش و کوشش آدمیان در کسب معاش و روزى، از آیات الهى است. (و من ءایته ... و ابتغاؤکم من فضله)
۵ - تأمین معاش و زندگى، در گرو پیگیرى و تلاش است. (و ابتغاؤکم من فضله) با توجه به معناى ابتغاء - که جدیت در بر آوردن خواسته است. (مفردات راغب) - نکته بالا قابل استفاده است.
۶ - روز، زمان مناسب براى تلاش و کوشش جهت تأمین زندگى است. (و من ءایته ... و النهار و ابتغاؤکم من فضله) برداشت بالا همان گونه که برخى مفسران نیز گفته اند، بنابراین اساس است که در آیه، تقدیم و تأخیرى به این صورت «و من آیاته منامکم بالیل و ابتغاؤکم من فضله بالنهار» باشد.
۷ - برخوردارى آدمى از امکانات دنیوى، تفضل الهى است. (و ابتغاؤکم من فضله)
۸ - تلاش در راه کسب معیشت، امرى پسندیده و ارزشمند است. (و من ءایته ... و ابتغاؤکم من فضله) کاربرد واژه «فضل» براى کسب و کار، حاکى از اهمیت و ارزش آن است.
۹ - شایسته است که انسان ها، امکانات خویش را تفضلى الهى بدانند. (و ابتغاؤکم من فضله) از این که آیه، براى بیان نشان خدا بودن امکانات معیشتى انسان ها، از آن امکانات به «فضل خدا» تعبیر کرده است، مى توان نکته یاد شده را فهمید.
۱۰ - استفاده از امکانات خدادادى، در پرتو سعى و تلاش، امکان پذیر است. (و ابتغاؤکم من فضله) از این که براى استفاده از امکانات دنیوى و فضل خداوند، از واژه «إبتغاء» (تلاش براى دست یابى به مطلوب) استفاده شده است، این حقیقت نمایان مى شود که براى دست یابى به امکانات، کوشش و تلاش لازم است.
۱۱ - آیه بودن خواب در شب و تلاش در روز براى کسب روزى، براى دارندگان گوش شنوا، قابل درک است. (إنّ فى ذلک لأیت لقوم یسمعون)
۱۲ - گوش شنوا، وسیله اى براى شناخت آیات الهى است. (إنّ فى ذلک لأیت لقوم یسمعون)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا :۱، ۲، ۴، ۱۱ فهم آیات خدا ۱، ۲، ۴، ۱۱ ۱۱، ۱۲
- امکانات مادى: استفاده از امکانات مادى ۱۰; منشأ امکانات مادى ۹; نقش امکانات مادى ۷
- تلاش: آثار تلاش ۵، ۱۰
- خدا: فضل خدا ۷، ۹
- خواب: نقش خواب ۱; وقت خواب ۳
- روز: تلاش در روز ۶، ۱۱; خواب در روز ۲
- روزى: تلاش براى روزى ۴
- شب: خواب در شب ۲، ۳، ۱۱
- شناخت: ابزار شناخت ۱۲
- عمل: عمل پسندیده ۸
- گوش: نقش گوش ۱۱، ۱۲
- معاش: تلاش براى تأمین معاش ۴، ۵، ۸، ۱۱; وقت تأمین معاش ۶