النازعات ٤٤
ترجمه
النازعات ٤٣ | آیه ٤٤ | النازعات ٤٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُنتَهی»: انتهاء. واگذاری (نگا: نجم / و ). «إِلی رَبِّکَ مُنتَهَاهَا»: چکیده مطلب این است: تنها خداوند از وقوع قیامت آگاه است و بس (نگا: اعراف / لقمان / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
يَسْأَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ... (۱)
هُوَ الَّذِي خَلَقَکُمْ مِنْ طِينٍ... (۰) إِلَيْهِ يُرَدُّ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۴۲ - ۴۶، سوره نازعات
- چند وجه در معناى اينكه بعد از حكايت سوال مشركين از زمان وقوع قياعت فرمود: ((فيم انتمن ذكريها))
- آنچه از آيه ((الى ربك منتهاها)) كه در مقامتعليل عدم علم پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به زمان قيامت است استفاده مى شود
- مفاد آيه ((كانهم يوم يرونها لم يلبثوا الا عشيه اوضحيها)) كه در قالبتمثيل نزديكى قيامت را بيان مى كند
- (چند روايت راجع به سوال مردم از زمان وقوع قيامت و جواب خداى تعالى )
نکات آیه
۱ - تنها خداوند، خصوصیات قیامت و زمان وقوع آن را مى داند. (إلى ربّک منتهیها) «منتهاها» - به قرینه سیاق آیات پیشین - به معناى منتهاى علم به قیامت و شناخت خصوصیات و زمان آن است. تقدیم «إلى ربّک» بیانگر حصر است.
۲ - هرگونه تصمیم گیرى درباره زمان و دیگر خصوصیات قیامت، با خداوند است. (إلى ربّک منتهیها) «منتهى»; یعنى، زمان انتها. مراد از «منتهاى قیامت» ممکن است منتهاى امور آن و تعیین نهایى ویژگى هاى آن باشد، بنابراین مراد این است که تنها خداوند، وضعیت نهایى امور قیامت را مشخص مى سازد.
۳ - تصمیم گیرى درباره امور قیامت و تعیین زمان آن، از شؤون ربوبیت خداوند است. (إلى ربّک منتهیها)
۴ - آگاه نساختن مردم - حتى پیامبر(ص) - از زمان وقوع قیامت، مؤثر در رشد و تربیت آنان (إلى ربّک منتهیها) واژه «ربّ»، گواه این است که هدف از مسکوت گذاشتن زمان قیامت، تربیت و رشد دادن است و چون پوشیده ماندن آن، تنها ویژه پیامبر(ص) نبوده است; مى توان سودمندى آن را به همگان تعمیم داد.
۵ - انحصار تصمیم گیرى درباره قیامت به خداوند، دلیل ناآگاهى پیامبر(ص) از زمان وقوع آن است. (فیم أنت من ذکریها . إلى ربّک منتهیها) جمله «إلى ربّک...»، به منزله تعلیل براى جمله قبل است.
موضوعات مرتبط
- تربیت: عوامل مؤثر در تربیت ۴
- تکامل: عوامل تکامل ۴
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۳; اختصاصات خدا ۱، ۲، ۵; علم خدا ۱
- قیامت: آثار جهل به قیامت ۴; جهل به قیامت ۵; علم به قیامت ۱; منشأ تعیین قیامت ۲، ۳، ۵; وقت قیامت ۱
- محمد(ص): محدوده علم محمد(ص) ۵