المدثر ٥٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

بلکه هر کدام از آنها انتظار دارد نامه جداگانه‌ای (از سوی خدا) برای او فرستاده شود!

|بلكه هر فردى از آنها انتظار دارد كه وى را نامه‌هاى سرگشاده بدهند
بلكه هر كدام از آنها انتظار دارد نامه جداگانه‌اى (از سوى خدا) براى او فرستاده شود!
بلکه هر یک از آنها می‌خواهند که برایشان هم (مانند پیمبران) صحیفه وحی آسمانی باز آید (تا ایمان آرند).
بلکه هر کدام از آنان توقع دارد نامه هایی سرگشاده [از سوی خدا] دریافت دارد!
بلكه هر يك از ايشان مى‌خواهد كه نامه‌هايى گشاده به او داده شود.
بلکه هر یک از ایشان می‌خواهد که به او نامه‌هایی سرگشاده دهند
بلكه هر مردى از ايشان مى‌خواهد كه او را نامه‌هايى گشاده بدهند.
اصلاً هر یک از ایشان می‌خواهد که (از سوی خدا، جداگانه) نامه‌ی سرگشاده‌ای (که همه بتوانند آن را ببینند و بخوانند) بدو داده شود. (نامه‌ای که ابلاغ پیغمبری یکایک آنان باشد، یا دالّ بر صدق نبوّت پیغمبر اسلام باشد).
بلکه هرکدام از آنها انتظار دارد نامه‌ی جداگانه‌ای بس گشوده و انتشار یافته (از سوی خدا) برایش فرستاده شود!
بلکه خواهد هر مردی از ایشان که داده شود نامه‌هائی گشاده (پهناور)


المدثر ٥١ آیه ٥٢ المدثر ٥٣
سوره : سوره المدثر
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«بَلْ یُرِیدُ کُلُّ ...»: (نگا: انعام / اسراء / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - کافران پندناپذیر، ایمان به پیامبر(ص) را به آمدن نامه هاى سرگشاده براى یکایکشان، مشروط دانستند. (بل یرید کلّ امرىء منهم أن یوتى صحفًا منشّرة)

۲ - کافران مخالف پیامبر(ص)، مردمى مغرور و خودخواه بودند. (بل یرید کلّ امرىء منهم أن یوتى صحفًا منشّرة) این که کافران براى هر یک از خودشان، در انتظار ارسال نامه اى جداگانه از سوى خدا بودند، نشانه غرور و خودخواهى آنان است.

۳ - درخواست نامه هاى سرگشاده و جداگانه براى خود، جلوه نابخردى و سبک مغزى کافران مخالف پیامبر(ص) (فما لهم عن التذکرة معرضین ... بل یرید کلّ امرىء منهم أن یوتى صحفًا منشّرة)

۴ - غرور و خودخواهى کافران، عامل مخالفت آنان با قرآن و پیامبر(ص) (بل یرید کلّ امرىء منهم أن یوتى صحفًا منشّرة)

روایات و احادیث

۵ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله «بل یرید کلّ امرىء منهم أن یؤتى صحفاً منشّرة» و ذلک أنّهم قالوا: یا محمد قد بلغنا أنّ الرجل من بنى اسرائیل کان یذنب الذنب فیصبح و ذنبه مکتوب عند رأسه و کفّارته، فنزل جبرئیل على النبىّ(ص) و قال: یسألک قومک سنّة بنى إسرائیل فى الذنوب فإن شاؤوا فعلنا ذلک بهم و أخذناهم بما کنّا نأخذ به بنى إسرائیل...;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند «بل یرید کلّ امرىء منهم أن یؤتى صحفاً منشّرة» روایت شده که آنان [به رسول خدا ]گفتند: اى محمد! به ما خبر رسیده که مردى از بنى اسرائیل، گناهى مرتکب مى شد و از خواب برمى خاست، در حالى که گناهش در بالاى سرش همراه با کفّاره آن نوشته شده بود. سپس جبرئیل بر رسول خدا(ص) نازل شد و فرمود: قومت از تو مى خواهند، همان سنّت بنى اسرائیل در مورد گناهان درباره آنان جارى شود، اگر آنان بخواهند ما درباره آنان انجام مى دهیم و آنان را گرفتار مى کنیم; به همان عذابى که بنى اسرائیل را گرفتار مى کردیم...».

موضوعات مرتبط

  • ایمان: شرایط ایمان به محمد(ص) ۱
  • بنى اسرائیل: قصه بنى اسرائیل ۵
  • قرآن: مخالفت با قرآن ۴
  • کافران: آثار تکبر کافران ۴; آثار عجب کافران ۴; خواسته هاى کافران۵; شرایط کافران ۱; عوامل مخالفت کافران ۴
  • محمد(ص): بى عقلى مکذبان محمد(ص) ۳; تکبر مکذبان محمد(ص) ۲; خواسته هاى مکذبان محمد(ص) ۳; رذایل اخلاقى مکذبان محمد(ص) ۲; سفاهت مکذبان محمد(ص) ۳; عجب مکذبان محمد(ص) ۲; قصه محمد(ص) ۵; مخالفت با محمد(ص) ۴
  • معجزه: معجزه اقتراحى ۱
  • نامه: درخواست نامه سرگشاده ۱، ۳، ۵

منابع

  1. تفسیر قمى، ج ۲، ص ۳۹۶; نورالثقلین، ج، ص ۴۶۰- ، ح ۳۵.