طه ٩٥
ترجمه
طه ٩٤ | آیه ٩٥ | طه ٩٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«خَطْب»: امر خطیر. کار خطرناک و عظیم (نگا: یوسف / ، حجر / ).
تفسیر
- آيات ۸۰ - ۹۸ سوره طه
- بيان آيات مربوط به آخرين فصل از داستان موسى (عليه السلام )
- معناى آيه :((و انى لغفار لمن تاب و آمن و عمل صالحا ثم اهتدى ((
- بيان مراد از اضافه كردن قيد ((ثم اهتدى (( برايمان به خدا وعمل صالح
- بخش ديگرى از داستان موسى (ع ): رفتن به كوه طور، گوساله پرستى بنىاسرائيل و...
- معناى پاسخ سامرى از بازخواست موسى (قال بصرت بمالم يبصروا به ...)
- وجوه مختلفى كه مفسرين در معناى (بصرت بمالم يبصروا...) گفته اند
- حضرت موسى (ع ) براى پيامبرى مجازاتى شديد در نظر مى گيرد
- سرنوشت خداى ساختگى سامرى !
- بحث روايتى
- روايتى كه بنابرآن مقصود از جمله : ((ثم اهتدى (( در آيه : ((و انى لغفار لمن تاب...(( ولايت اهل بيت (عليهم السلام ) است
- بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى
- اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام ) كدامين است
- روايت مفصلى در داستان سامرى و گوساله پرستى بنىاسرائيل از تقسير قمى
- حديثى از ابن عباس در نقل جريان سامرى و نقد حديث
- روايتى در ذيل آيه (اشربوا فى قلوبهم العجل بكفرهم ) كه متضمن مطالب عجيبى است
- روايتى درباره سامرى و برداشتن او خاك را از پاى اسب جبرئيل و اشكالاتى كه به آن وارد است
- جز مخالف با كتاب خدا حجيت ندارد
- روايات آحاد حتى در صورت صحت سند در غير احكام شرعيه حجيت ندارند
- نقد رواياتى كه صداى گوساله سامرى را مستند به خدا و آزمايش الهى مى دانند
نکات آیه
۱ - موسى(ع)، پس از توبیخ بنى اسرائیل و برخورد شدید با هارون(ع) با مشاهده دخالت مستقیم سامرى در گوساله پرستى بنى اسرائیل، به بازخواست و محاکمه او پرداخت. (قال فما خطبک یسمرىّ)
۲ - پرسش از انگیزه و هدف سامرى در ساختن گوساله زرّین و گمراه ساختن مردم، از موارد بازخواست موسى(ع) از سامرى (فما خطبک یسمرىّ ) «خطب» - نزد برخى لغت دانان - به معناى «سبب الأمر» است (لسان العرب). زمخشرى آن را به معناى «طلب» دانسته است. در نتیجه «ماخطبک»; یعنى، سبب کار تو یا مطلوب و خواسته تو چه بوده است؟ معانى «شأن» و «أمر» نیز از جمله معانى ذکر شده براى این کلمه است (قاموس).
۳ - لزوم تحقیق در باره انحرافات فکرى و عقیدتى مردم و شناخت علل و زمینه هاى آن (قال فما خطبک یسمرىّ ) مسلّم است که عمل سامرى، کارى انحرافى، محکوم و مخالف با زیربناى اعتقادى موسى(ع) بوده است; ولى در عین حال آن حضرت با سؤال از کار او، در صدد یافتن انگیزه ها و زمینه هاى آن بود تا با کشف آن، راه را براى ریشه کن ساختن انحرافات هموار سازد.
۴ - موسى(ع)، فردى نترس و داراى اراده اى قوى و همتى والا (قال یقوم ... قال یهرون ... قال فما خطبک یسمرىّ ) موسى(ع)، پس از بازگشت از میقات، یک تنه و با استیضاح رئیس، مرئوس، فرد و گروه، با جوّ حاکم و غالب بر بنى اسرائیل درافتاد و با همه آنان از موضع قدرت سخن گفت. این برخورد، برخاسته از نیرویى وابسته به قدرت لایزال الهى بود.
موضوعات مرتبط
- بنى اسرائیل: تاریخ بنى اسرائیل ۱، ۲; سرزنش بنى اسرائیل ۱; عوامل گمراهى بنى اسرائیل ۲; عوامل گوساله پرستى بنى اسرائیل ۱
- سامرى: اضلال سامرى ۲; انگیزه مجسمه سازى سامرى ۲; قصه سامرى ۱ ، ۲; مؤاخذه سامرى ۱، ۲; نقش سامرى ۱
- گمراهى: ریشه یابى عوامل گمراهى ۳
- موسى(ع): اراده موسى(ع) ۴; روش برخورد موسى(ع) ۱; سرزنشهاى موسى(ع) ۱; شجاعت موسى(ع) ۴; فضایل موسى(ع) ۴; قدرت موسى(ع) ۴; قصه موسى(ع) ۱، ۲; موسى(ع) و هارون(ع) ۱
- هارون(ع): قصه هارون(ع) ۱