الصافات ١٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

آیا هنگامی که ما مُردیم و به خاک و استخوان مبدّل شدیم، بار دیگر برانگیخته خواهیم شد؟!

|آيا چون مرديم و خاك و استخوان‌هايى شديم، به راستى دوباره زنده مى‌شويم
«آيا چون مرديم و خاك و استخوانهاى [خُرد] گرديديم، آيا راستى برانگيخته مى‌شويم؟
(و با تعجب و انکار گویند) آیا چون ما مردیم و خاک و استخوان پوسیده شدیم باز زنده و برانگیخته می‌شویم؟
[می گویند:] آیا زمانی که ما مُردیم و خاک و استخوان شدیم، حتماً برانگیخته می شویم؟
آيا وقتى كه ما مُرديم و خاك و استخوان شديم ما را زنده مى‌كنند؟
[گویند] چون مردیم و خاک و استخوانها[ی پوسیده‌] شدیم، آیا ما از نو برانگیخته [و زنده‌] خواهیم شد؟
آيا چون بمُرديم و خاك و استخوانى چند شديم باز برانگيخته مى‌شويم؟!
آیا هنگامی که مردیم و خاک و استخوان گشتیم، ما زنده گردانده می‌شویم؟!
«آیا چون مُردیم و خاک و استخوان‌هایی بودیم، آیا به‌راستی و بی‌چون برانگیخته می‌شویم‌؟»
آیا گاهی که مُردیم و شدیم خاکی و استخوانهائی آیا مائیم برانگیختگان‌


الصافات ١٥ آیه ١٦ الصافات ١٧
سوره : سوره الصافات
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَإِذَا مِتْنَا ...»: (نگا: مؤمنون / و ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - انسان ها پس از مردن و تبدیل شدن به خاک و استخوان، دوباره زنده شده و آفرینشى جدید خواهند یافت. (أءذا متنا و کنّا ترابًا و عظمًا أءنّا لمبعوثون)

۲ - برپایى قیامت و حیات مجدد انسان ها پس از مرگ و تبدیل شدن به خاک و استخوان، مورد انکار مشرکان (أءذا متنا و کنّا ترابًا و عظمًا أءنّا لمبعوثون) دو همزه به کار رفته در آیه شریفه، براى استفهام انکارى است.

۳ - برپایى قیامت و حیات دوباره انسان ها پس از متلاشى شدن بدن، امرى غیرممکن و بس بعید در نظر مشرکان (أءذا متنا و کنّا ترابًا و عظمًا أءنّا لمبعوثون)

۴ - بعید شمردن حیات دوباره انسان ها پس از مرگ، عامل انکار معاد از سوى مشرکان (أءذا متنا و کنّا ترابًا و عظمًا أءنّا لمبعوثون)

۵ - اعتقاد به معاد و حیات دوباره انسان ها پس از متلاشى شدن جسم آدمى، عقیده اى مسخره آمیز و سحرگونه در نظر مشرکان (و إذا رأوا ءایة یستسخرون . و قالوا إن هذا إلاّ سحر مبین . أءذا متنا و کنّا ترابًا و عظمًا أءنّا لمبعوثون) برداشت یاد شده با توجه به ارتباط این آیه و آیات گذشته است که در آنها، از تمسخر مشرکان نسبت به مسأله معاد و سحرآمیز بودن چنین تعالیمى سخن به میان رفته است. سخن مشرکان در آیه شریفه، در واقع بیان سحر و مسخره آمیز بودن این تعالیم است.

موضوعات مرتبط

  • انسان: آثار استبعاد تجدید حیات انسان ها ۴; تجدید حیات انسان ۱; حشر انسان ها ۱
  • عقیده: عقیده به معاد ۵
  • قیامت: تکذیب قیامت ۲
  • مردگان: احیاى مردگان ۱
  • مشرکان: استهزاهاى مشرکان ۵; بینش مشرکان ۲، ۳
  • معاد: استبعاد معاد ۳; عوامل تکذیب معاد ۴; معاد جسمانى ۱

منابع