طه ٣٨
ترجمه
طه ٣٧ | آیه ٣٨ | طه ٣٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَوْحَیْنَا»: الهام کردیم. مراد از وحی، الهام است (نگا: نحل / ، قصص / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۸ سوره طه
- بيان آياتى كه چگونگى برگزيدن موسى (عليه السلام ) به رسالت و ماءمور شدنش در كوه طور به دعوت فرعون را حكايت مى كنند
- توضيحى در مورد تكلم خدا با موسى (عليه السلام )
- بيان عدم منافات وجود واسطه در تكلم ، با صدق تكلم خدا با موسى
- شرح خطاب خداى تعالى به موسى (عليه السلام ): ((اننى انا الله لا اله الا انافاعبدنى ...((
- وجوه عديده اى كه در ذيل جمله : ((واقم الصلوة الذكرى (( گفته اند
- مقصود از اينكه درباره قيامت فرمود: ((اكاد اخفيها- نزديكست پنهانش بدارم ((
- آغاز وحى رسالت موسس (عليه السلام ) با استفهام : ((ما تلك بيمينك يا موسى (( واشاره به وجه رد و بدل شدن سؤ ال و جواب درباره عصا
- وجه پرگوئى موسى (ع ) در پاسخ خداوند
- شرح و توضيح درخواست هاى موسى (عليه السلام ) از خداوند بعد از ماءموريت به رسالت (قال رب اشرح لى صدرى ...)
- معناى كلمه (وزير) و بيان علت درخواست موسى از خداوند كه برادرش را وزير قرار دهد.
- مقصود از ذكر و تسبيح خدا در (كى نسخبك كثيرا و نذكرك كثيرا)
- استجابت ادعيه موسى (عليه السلام ) و تذكار منت پيشين خدا بر او در ماجراى زاده شدن وپرورش يافتنش در دامان دشمن
- يادآورى منت ها و تفضلات ديگر خدا به موسى (عليه السلام ) در نجات يافتن از مصر وازدواج با دختر شعيب و اقامت در مدين و...
- مراد از فتنه در (و فتناك فتونا) و وجه موسى را منت شمرده است
- مراد از جمله : ((واصطنعتك لنفسى (( در خطاب خداوند به موسى (عليه السلام )
- بيان اينكه اظهار اميد در كلام خدا(در مانند جمله :((لعله يتذكر او يخشى (() قائم به مقام محلوره است
- و رد سخنى از فخر رازى درباره سر ارسال موسى (عليه السلام ) به سوى فرعون باعلم به ايمان نياوردن او
- اشاره به وجه اينكه موسى و هارون از عقاب و طغيان فرعون اظهار نگرانى كردند
- نكات و دقائقى كه در اوامر خداوند به موسى و هارون درباره رفتن نزد فرعون و دعوت او به كار رفته است
- بحث روايتى
- دعاى پيامبر (ص ) درباره اميرالمؤ منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون
- رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است .
- روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به رسالت موسى (ع )
نکات آیه
۱ - مادر موسى(ع)، دریافت کننده وحى و پیام از جانب خداوند (إذ أوحینا إلى أُمّک) «وحى» در آیه ممکن است به معناى سخن گفتن خداوند با مادر موسى(ع) باشد و ممکن است از آن الهام اراده شده باشد; برخى از وعده هاى خداوند به مادر موسى(ع) که در سوره قصص آمده است، با معناى اول سازگارتر است.
۲ - موسى(ع) از طفولیت، مورد عنایت ویژه خداوند قرار داشت. (إذ أوحینا إلى أُمّک مایوحى)
۳ - وحى و پیام خداوند به مادر موسى(ع) از نعمت هاى بزرگ او به موسى(ع) بود. (و لقد مننّا ... إذ أوحینا إلى أُمّک مایوحى) «إذ» ظرف است براى «مننّا»; یعنى نعمت بزرگى که در آیه قبل یاد شد، در آن زمان بوده است.
۴ - دسترسى مادر موسى(ع) به اطلاعات القا شده به او، جز از طریق وحى الهى ممکن نبود. (مایوحى) مراد از «مایوحى» (آنچه وحى مى شود) امورى است که قاعدتاً وحى مى شود و انسان، خود به آن نمى رسد.
۵ - عظمت فرزند، مایه رفعت مقام مادر است. (إذ أوحینا إلى أُمّک) محتواى آنچه به مادر موسى(ع) گفته شد، نشان مى دهد که هدف اصلى، حفاظت موسى(ع) بوده، گرچه اثر طبیعى آن، آرامش یافتن مادر موسى(ع) نیز بوده است. بنابراین دست یابىِ مادر موسى به وحى الهى، برخاسته از عظمت موسى(ع) است.
۶ - حفاظت از جان موسى(ع) و بر طرف کردن نگرانى مادر او، به تدبیر خداوند بود. (إذ أوحینا إلى أُمّک)
موضوعات مرتبط
- خدا: تدبیر خدا ۶
- فرزند: نقش مقامات فرزند ۵
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۲
- مادر: زمینه مقامات مادر ۵
- موسى(ع): رفع نگرانى مادر موسى(ع) ۶; فضایل موسى(ع) ۲، ۳; کودکى موسى(ع) ۲; محافظت از موسى(ع) ۶; نعمتهاى موسى(ع) ۳; وحى به مادر موسى(ع) ۱، ۳، ۴
- نعمت: مراتب نعمت ۳; مشمولان نعمت ۳
- وحى: نقش وحى ۴