العنكبوت ٤٠
ترجمه
العنكبوت ٣٩ | آیه ٤٠ | العنكبوت ٤١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کُلاًّ»: جملگی این گناهکاران مذکور را. «مَنْ أَرْسَلْنَا عَلَیْهِ حَاصِباً»: مراد عاد است که قوم هود (ع) است (نگا: حاقّه / . «حَاصِباً»: طوفانی که در آن سنگریزهها به حرکت درآیند (نگا: اسراء / ). «أَخَذَتْهُ الصَّیْحَةُ»: مراد ثمود است که قوم صالح (ع) است (نگا: هود / ). «الصَّیْحَةُ»: ندای صاعقهها که با زمینلرزه در مرکز وقوع آن همراه است (هود / و ، حجر / و ، مؤمنون / ). «مَنْ خَسَفْنَا بِهِ الأرْضَ»: مراد قارون و قوم لوط است (نگا: هود / ، قصص / ). «مَنْ أَغْرَقْنَا»: مراد قوم نوح و فرعون و فرعونیان است (نگا: هود / - ، شعراء / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۴ - ۴۰، سوره عنكبوت
- بيان اين آيات شريفه كه به هفت داستان از انبياء و آزمايش شده امم ايشان اشاره دارد
- توضيح سخن ابراهيم (عليه السلام ) به قوم خود در مقام دعوت به توحيد و عبادت خدا وابطال بت پرستى
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- بت پرستى دليل و مستندى نداشته ، منشاء آن تقليد و علاقه هاى قومى است
- بيان عاقبت بت پرستى : عابد و معبود يكديگر را تكفير مى كنند
- تنها لوط(ع ) است كه به حضرت ابراهيم (ع ) ايمان آورد
- معنى و مورد استعمال كلمه ((اجر)) و مقصود از اينكه درباره ابراهيم (عليه السلام )فرمود: ((وآتينا اجره فى الدنيا))
- مراد از اتيان رجال ، قطع سبيل و اتيان منكر در نادى كه قوم لوط مرتكب مى شده اند
- نفرين لوط قومش را و به استجابت رسيدن آن
- مقصود ابراهيم (ع ) از (ان فيها لوطا...) خطاب به ملائكه عذاب
- اشاره به امتحان و ابتلاء قوم مدين ، عاد و ثمود و... و گرفتار شدنشان به عذاب الهى
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل بعضى آيات گذشته )
- رواياتى درباره عمل قوم لوط و عذاب الهى آنان
نکات آیه
۱ - هر یک از فرعون و هامان و قارون مناسب گناهشان کیفر شدند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه)
۲ - قوم عاد و ثمود، مناسب گناهشان، کیفر و عذاب شدند. (و عادًا و ثمودًا ... و قرون ... فکلاًّ أخذنا بذنبه)
۳ - درهم کوبیده شدن قارون و فرعون و هامان و اقوام عاد و ثمود، به اراده و عذاب الهى بود. (فکلاًّ أخذنا بذنبه)
۴ - آلودگى به گناه، در پى دارنده عذاب و هلاکت است. (فکلاًّ أخذنا بذنبه)
۵ - خود انسان ها در سرنوشت شان، نقش تعیین کننده دارند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه)
۶ - عذاب برخى از اقوام مکذِّب انبیا (قوم عاد) با طوفان شن بود. (فمنهم من أرسلنا علیه حاصبًا) «حاصب» به «باد شدیدى که حامل شن و ماسه است» گفته مى شود. گفتنى است که عذاب هاى یاد شده در آیه، براساس لفّ و نشر مرتب، مطابق با اقوام و اشخاص یاد شده در آیات پیش است.
۷ - برخى از اقوام مکذِّب انبیا (قوم ثمود) با صیحه و صدایى مهیب و وحشت ناک، عذاب و نابود شدند. (و عادًا و ثمودًا ... فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و منهم من أخذته الصیحة)
۸ - برخى از مکذِّبان انبیا (قارون)، در کام زمین فرو رفتند و نابود گردیدند. (و قرون ... فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و منهم من خسفنا به الأرض)
۹ - برخى از مکذِّبان انبیا (فرعون و هامان)، گرفتار امواج دریا شدند و غرق شدند. (و فرعون و همن ... فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و منهم من أغرقنا)
۱۰ - رخدادهاى ناگوار طبیعى، مانند طوفان شن و صداهاى مهیب و فرورفتن در کام زمین و امواج دریا، ممکن است عذاب الهى باشند. فکلاًّ أخذنا بذنبه فمنهم من أرسلنا علیه حاصبًا و منهم من أخذته الصیحة و منهم من خسفنا به الأرض و منهم من أغرقنا
۱۱ - نابود کردن قوم عاد و ثمود با طوفان و صداى مهیب و نیز هلاکت قارون و فرعون و هامان با فرورفتن در کام زمین و امواج دریا، نشانه پیشى داشتن قضاى الهى بر هر قدرتى است. (و قرون و فرعون و همن ... و ما کانوا سبقین . فکلاًّ أخذنا بذنبه فمنهم)
۱۲ - گاهى عوامل ویران گر طبیعى، فرجام انسان ها را رقم مى زنند. فکلاًّ أخذنا بذنبه فمنهم من أرسلنا علیه حاصبًا و منهم من أخذته الصیحة و منهم من خسفنا به الأرض و منهم من أغرقنا
۱۳ - عوامل طبیعى، مجارى تحقّق اراده خداوندند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه فمنهم من أرسلنا علیه حاصبًا و منهم من أخذته الصیحة و منهم من خسفنا به الأرض و منهم من أغرقنا)
۱۴ - هلاکت قوم عاد و ثمود و قارون و هامان و فرعون با عذاب هاى الهى، نتیجه ظلمى بود که خود، در حق خود، روا داشتند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و ما کان اللّه لیظلمهم ولکن کانوا أنفسهم یظلمون)
۱۵ - آنچه خداوند با اقوام عاد و ثمود و نیز با قارون و فرعون و هامان کرد،ظلم خدا به آنان نبود. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و ما کان اللّه لیظلمهم)
۱۶ - آلوده شدن به گناه، ستم به خویش است. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... ولکن کانوا أنفسهم یظلمون)
۱۷ - سلب حیات انسان ها، بدون دلیل و حجت، عمل ظالمانه اى است. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و ما کان اللّه لیظلمهم و لکن کانوا أنفسهم یظلمون)
۱۸ - اقوام عاد و ثمود و نیز قارون و فرعون و هامان، مردمانى گناه پیشه بودند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و ما کان اللّه لیظلمهم و لکن کانوا أنفسهم یظلمون)
۱۹ - اقوام عاد و ثمود و نیز قارون و فرعون و هامان، با آلودگى مداومِ به گناه، همواره به خود، ستم روا داشتند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... ولکن کانوا أنفسهم یظلمون)
۲۰ - ظلم به بندگان، جزء سنّت هاى خداوند نیست. (و ما کان اللّه لیظلمهم)
موضوعات مرتبط
- انبیا: عذاب مکذبان انبیا ۶، ۷، ۸، ۹
- انسان: ظلم به انسان ها ۲۰; فرجام انسان ۱۲; نقش انسان ۵
- بلایاى طبیعى: نقش بلایاى طبیعى ۱۲
- حیات: ظلم سلب حیات ۱۷
- خدا: آثار اراده خدا ۳; خدا و ظلم ۱۵; سنتهاى خدا ۲۰; عذابهاى خدا ۳، ۱۰، ۱۴; قضاى خدا ۱۱; مجارى اراده خدا ۱۳
- خود: ظلم به خود ۱۴، ۱۶، ۱۹
- زمین: فروروى در زمین ۸، ۱۰، ۱۱
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۵
- صیحه آسمانی: نقش صیحه آسمانى ۱۰
- طوفان: نقش طوفان شن ۱۰
- عذاب: ابزار عذاب ۶، ۷; عذاب با صیحه آسمانى ۷، ۱۰، ۱۱; عذاب با طوفان شن ۶، ۱۰، ۱۱; عذاب با غرق ۹، ۱۰، ۱۱; موجبات عذاب ۴
- عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۱۲، ۱۳
- فرعون: ظلم فرعون ۱۴، ۱۹; عذاب فرعون ۳، ۹; غرق فرعون ۹; کیفر فرعون ۱; گناه فرعون ۱، ۱۸، ۱۹; هلاکت فرعون ۱۱، ۱۴، ۱۵
- قارون: ظلم قارون ۱۴، ۱۹; عذاب قارون ۳، ۸; کیفر قارون ۱; گناه قارون ۱، ۱۸، ۱۹; هلاکت قارون ۱۱، ۱۴، ۱۵
- قوم ثمود: تاریخ قوم ثمود ۷; ظلم قوم ثمود ۱۹; عذاب قوم ثمود ۲، ۳، ۷; گناه قوم ثمود ۲، ۱۸، ۱۹; هلاکت قوم ثمود ۱۱، ۱۴، ۱۵
- قوم عاد: تاریخ قوم عاد ۶; ظلم قوم عاد ۱۹; عذاب قوم عاد ۲، ۳، ۶; گناه قوم عاد ۲، ۱۸، ۱۹; هلاکت قوم عاد ۱۱، ۱۴، ۱۵
- کیفر: تناسب کیفر با گناه ۱، ۲
- گناه: آثار گناه ۴، ۱۶
- گناهکاران :۱۸
- نظام کیفرى :۱، ۲
- هامان: ظلم هامان ۱۴، ۱۹; عذاب هامان ۳، ۹; غرق هامان ۹; کیفر هامان ۱; گناه هامان ۱، ۱۸، ۱۹; هلاکت هامان ۱۱، ۱۴، ۱۵