البقرة ١٣١
ترجمه
البقرة ١٣٠ | آیه ١٣١ | البقرة ١٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«اَسْلِمْ»: مطیع شو. مخلص شو.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ... (۴) لاَ شَرِيکَ لَهُ وَ بِذٰلِکَ... (۱) فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَمَا... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۳۰ ۱۳۴ بقره
- روگرداندن از كيش حضرت ابراهيم (ع ) از حماقت و سفاهت نفس است
- مقام اصطفاء و برگزيدگى همان مقام اسلام و تسليم است
- نكته و وجه دو ((التفات )) در دو آيه كريمه
- معناى اسلام و مراتب و درجات چهارگانه اسلام و ايمان
- مرتبه اول اسلام : اذعان و باور قلبى بخصوص اجمالى شهادتين
- مرتبه دوم : اعتقاد تفصيلى به حقايق دينى و بدنبال آن انجامعمل صالح
- مرتبه سوم : رام كردن نفس سركش و تسليم وجود انسان در برابر خدا
- مرتبه چهارم از اسلام : مرحله عبوديت و بندگى
- معناى عمل صالح و آثار آن
- معناى صلاح نفس و صلاح ذات و مراد از ((صالحين )) در قرآن
- اثرى كه مخصوص صالحان است
- صلاح ذاتى داراى مراتبى است و رسول اللّه (ص )آل او داراى بالاترين مراتب آنند
- بحث روايتى (شامل رواياتى در ذيل آيات گذشته )
- چند روايت در بيان اسلام و ايمان
- روايتى از بحارالانوار و سخن درباره نكاتى كه از آيات و روايات راجع به مراتبايمان و اسلام بدست مى آيد
نکات آیه
۱ - خداوند، از ابراهیم خواست تا همواره تسلیم او باشد. (إذ قال له ربه أسلم)
۲ - ابراهیم(ع)، فرمان خدا را بدون هیچ تأخیرى پذیرفت و تسلیم بودن خویش را در برابر خدا، اعلام کرد. (قال أسلمت)
۳ - خداوند، پروردگار ابراهیم و مدبر همه جهانهاست. (ربه ... لرب العلمین)
۴ - هدف از فرمان خداوند به ابراهیم (لزوم تسلیم بودن در برابر او) رشد و تربیت وى بوده است. (إذ قال له ربه أسلم) برداشت فوق، با توجّه به کلمه «رب» - که به معناى مدبر و مربى است - استفاده شده است.
۵ - تسلیم خدا بودن و اطاعت کردن از فرمانهاى او، موجب رشد و تربیت آدمى است. (إذ قال له ربه أسلم)
۶ - جهان آفرینش، تشکیل یافته از عوالمى متعدد (لرب العلمین) برداشت فوق، از جمع آوردن کلمه «عالمین» استفاده شده است.
۷ - ربوبیت خدا، بر همه هستیها و عوالم، دلیل ابراهیم(ع) براى تسلیم شدنش در برابر خدا (أسلمت لرب العلمین) مقتضاى محاوره خداوند و ابراهیم(ع) آن بود که او در پاسخ خداوند بگوید «أسلمت لک». آوردن «لرب العالمین» به جاى «لک» اشاره به نکاتى دارد; از جمله بیان حقیقت با ارائه دلیل آن; یعنى، چون ابراهیم دانست که خداوند رب العالمین است، تسلیم او شد.
۸ - باور به ربوبیت خدا بر جهان آفرینش، وادار کننده آدمى به تسلیم و اطاعت خدا (أسلمت لرب العلمین)
۹ - تسلیم بودن ابراهیم(ع) در برابر خدا، دلیل گزینش وى و شایستگى او براى ملحق شدن به صالحان سراى آخرت (لمن الصلحین. إذ قال له ربه أسلم قال أسلمت) «إذ» در جمله «إذ قال ...» حرف تعلیل است، بیانگر علت گزینش ابراهیم و شایستگى او براى وارد شدن به جرگه صالحان مى باشد.
۱۰ - درآمدن به جرگه صالحان سراى آخرت، در گرو تسلیم بودن و اطاعت کردن از خداوند است. (و إنه فى الأخرة لمن الصلحین. إذ قال له ربه أسلم قال أسلمت)
موضوعات مرتبط
- آفرینش: عوالم آفرینش ۶; مدبر عوالم آفرینش ۳، ۷
- ابراهیم(ع): آثار انقیاد ابراهیم(ع) ۹; ابراهیم(ع) از صالحان ۹; ابراهیم(ع) در آخرت ۹; انقیاد ابراهیم(ع) ۲، ۴; دلایل انقیاد ابراهیم(ع) ۷; عوامل برگزیدگى ابراهیم(ع) ۹; عوامل تربیت ابراهیم(ع) ۴; عوامل رشد ابراهیم(ع) ۴; قصه ابراهیم(ع) ۲; مربى ابراهیم(ع) ۳; مسؤولیت ابراهیم(ع) ۱; مقامات ابراهیم(ع) ۹
- اطاعت: آثار اطاعت از خدا ۵، ۱۰; زمینه اطاعت از خدا ۸
- انگیزش: عوامل انگیزش ۸
- ایمان: ایمان به ربوبیت خدا ۸; متعلق ایمان ۸
- تربیت: عوامل مؤثر در تربیت ۵
- تسلیم: آثار تسلیم به خدا ۴، ۵، ۹، ۱۰; اهمیّت تسلیم به خدا ۱، ۲; دلایل تسلیم به خدا ۷; زمینه تسلیم به خدا ۸
- جهان بینى: جهان بینى و ایدئولوژى ۸
- خدا: اوامر خدا ۱; ربوبیت خدا ۳، ۷; فلسفه اوامر خدا ۴; قبول اوامر خدا ۲
- رشد: عوامل رشد ۵
- صالحان: صالحان در آخرت ۹، ۱۰; مقامات صالحان ۱۰