۸٬۹۳۳
ویرایش
(Edited by QRobot) |
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:نمونه جلد۲۳ بخش۵ | بعدی = تفسیر:نمونه جلد۲۳ بخش۷}} | |||
__TOC__ | __TOC__ | ||
خط ۷: | خط ۹: | ||
<span id='link49'><span> | <span id='link49'><span> | ||
==آيه و ترجمه == | ==آيه و ترجمه == | ||
خَلَقَ الانسنَ مِن صلْصلٍ | خَلَقَ الانسنَ مِن صلْصلٍ كالْفَخَّارِ(۱۴) | ||
وَ خَلَقَ | وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ(۱۵) | ||
فَبِأَى ءَالاءِ | فَبِأَى ءَالاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(۱۶) | ||
رَب | رَب المَْشرِقَينِ وَ رَب المَْغْرِبَينِ(۱۷) | ||
فَبِأَى ءَالاءِ | فَبِأَى ءَالاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(۱۸) | ||
ترجمه : | ترجمه : | ||
۱۴ - انسان را از گل خشكيده اى همچون سفال آفريد. | ۱۴ - انسان را از گل خشكيده اى همچون سفال آفريد. | ||
خط ۵۸: | خط ۶۰: | ||
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ(۱۹) | مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ(۱۹) | ||
بَيْنهُمَا بَرْزَخٌ لا يَبْغِيَانِ(۲۰) | بَيْنهُمَا بَرْزَخٌ لا يَبْغِيَانِ(۲۰) | ||
فَبِأَى ءَالاءِ | فَبِأَى ءَالاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(۲۱) | ||
يخْرُجُ مِنهُمَا | يخْرُجُ مِنهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَانُ(۲۲) | ||
فَبِأَى ءَالاءِ | فَبِأَى ءَالاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(۲۳) | ||
وَ لَهُ | وَ لَهُ الجَْوَارِ المُْنشئَات فى الْبَحْرِ كالاَعْلَمِ(۲۴) | ||
فَبِأَى ءَالاءِ | فَبِأَى ءَالاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(۲۵) | ||
ترجمه : | ترجمه : | ||
۱۹ - دو درياى مختلف را در كنار هم قرار داد، در حالى كه با هم تماس دارند. | ۱۹ - دو درياى مختلف را در كنار هم قرار داد، در حالى كه با هم تماس دارند. | ||
خط ۱۵۰: | خط ۱۵۲: | ||
در تفسير «'''در المنثور'''» همين معنى از بعضى از صحابه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) نقل شده است . | در تفسير «'''در المنثور'''» همين معنى از بعضى از صحابه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) نقل شده است . | ||
مرحوم «'''طبرسى '''» نيز در «'''مجمع البيان '''» آنرا با مختصر تفاوتى نقل كرده است مى دانيم قرآن مجيد داراى بطونى است و يك آيه ممكن است چندين معنى ، و يا دهها معنى داشته باشد، و آنچه در اين حديث آمده است از بطون قرآن مى باشد كه منافاتى با معنى ظاهر آن ندارد. | مرحوم «'''طبرسى '''» نيز در «'''مجمع البيان '''» آنرا با مختصر تفاوتى نقل كرده است مى دانيم قرآن مجيد داراى بطونى است و يك آيه ممكن است چندين معنى ، و يا دهها معنى داشته باشد، و آنچه در اين حديث آمده است از بطون قرآن مى باشد كه منافاتى با معنى ظاهر آن ندارد. | ||
'''{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:نمونه جلد۲۳ بخش۵ | بعدی = تفسیر:نمونه جلد۲۳ بخش۷}} | |||
[[رده:تفسیر نمونه]] | [[رده:تفسیر نمونه]] |
ویرایش