۸٬۹۳۳
ویرایش
(Edited by QRobot) |
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۳۳ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۳۵}} | |||
__TOC__ | __TOC__ | ||
قَدْ جَاءَكُم بَصائرُ مِن | قَدْ جَاءَكُم بَصائرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا ... | ||
در مجمع البيان مى گويد: كلمه «''' بصيرة '''» به معناى بينه و دلالتى است كه به وسيله آن هر چيز آنطور كه هست ديده شود، و كلمه «''' بصائر '''» جمع آن است . | در مجمع البيان مى گويد: كلمه «''' بصيرة '''» به معناى بينه و دلالتى است كه به وسيله آن هر چيز آنطور كه هست ديده شود، و كلمه «''' بصائر '''» جمع آن است . | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۴۱۷ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۴۱۷ </center> | ||
خط ۹: | خط ۱۱: | ||
پس معلوم شد منظور از اينكه فرمود: «''' و ما انا عليكم بحفيظ : من صاحب اختيار شما و دلهاى شما نيستم '''» حفظ تكوينى آنان را از خود نفى مى كند، چون رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) ناصح مردم است نه مالك دلهاى آنان . | پس معلوم شد منظور از اينكه فرمود: «''' و ما انا عليكم بحفيظ : من صاحب اختيار شما و دلهاى شما نيستم '''» حفظ تكوينى آنان را از خود نفى مى كند، چون رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) ناصح مردم است نه مالك دلهاى آنان . | ||
آيه اى كه در پيرامون آن بحث شد نسبت به آيات قبليش مثل جمله معترضه است كه بين آن آيات و آيه بعدى فاصله شده است ، چون خطاب در آن آيات از زبان پيغمبر گرامى است كه مانند يك رسول و پيغام آور پيامى را به سوى قوم آورده و در خلال رساندن آن پيغام بطور جمله معترضه راجع به خود حرفهايى ميزند و خود را خيرخواه و مبرا از هر غرض فاسدى معرفى مى كند تا بدين وسيله آنان را در شنيدن و اطاعت و انقياد تحريك كند. | آيه اى كه در پيرامون آن بحث شد نسبت به آيات قبليش مثل جمله معترضه است كه بين آن آيات و آيه بعدى فاصله شده است ، چون خطاب در آن آيات از زبان پيغمبر گرامى است كه مانند يك رسول و پيغام آور پيامى را به سوى قوم آورده و در خلال رساندن آن پيغام بطور جمله معترضه راجع به خود حرفهايى ميزند و خود را خيرخواه و مبرا از هر غرض فاسدى معرفى مى كند تا بدين وسيله آنان را در شنيدن و اطاعت و انقياد تحريك كند. | ||
وَ كَذَلِك | وَ كَذَلِك نُصرِّف الاَيَتِ وَ لِيَقُولُوا دَرَست ... | ||
كلمه «''' درست '''» به صيغه «''' دارست '''» كه مذكر مخاطب است و صيغه «''' درست '''» كه مؤ نث غايب است نيز قرائت شده است . بعضى در باره «''' نصرف '''» گفته اند: «''' تصريف '''» به معناى بيان يك معنا است در صورتهاى گوناگون تا فايدهاش جامعتر شود، و كلمه «''' درست '''» از ماده «''' درس '''» به معناى تعليم و تعلم از راه خواندن است ، قرائت «''' دارست '''» نيز مبنى بر اين معنا است ، جز اينكه زيادتى معنى را افاده مى كند. و اما بنا بر قرائت «''' درست '''» به صيغه مؤ نث غايب ، از ماده «''' دروس '''» و به معناى از بين رفتن اثر است . و بنا بر اين قرائت ، معناى آيه چنين مى شود كه : تا بگويند اين حرفها همان حرفهاى كهنه و از بين رفته است كه ديگر امروز به هيچ دردى نميخورد. همچنان كه در آيات ديگرى اين معنا را از قول كفار نقل كرده كه گفتند: اين همان اساطير اولين است . | كلمه «''' درست '''» به صيغه «''' دارست '''» كه مذكر مخاطب است و صيغه «''' درست '''» كه مؤ نث غايب است نيز قرائت شده است . بعضى در باره «''' نصرف '''» گفته اند: «''' تصريف '''» به معناى بيان يك معنا است در صورتهاى گوناگون تا فايدهاش جامعتر شود، و كلمه «''' درست '''» از ماده «''' درس '''» به معناى تعليم و تعلم از راه خواندن است ، قرائت «''' دارست '''» نيز مبنى بر اين معنا است ، جز اينكه زيادتى معنى را افاده مى كند. و اما بنا بر قرائت «''' درست '''» به صيغه مؤ نث غايب ، از ماده «''' دروس '''» و به معناى از بين رفتن اثر است . و بنا بر اين قرائت ، معناى آيه چنين مى شود كه : تا بگويند اين حرفها همان حرفهاى كهنه و از بين رفته است كه ديگر امروز به هيچ دردى نميخورد. همچنان كه در آيات ديگرى اين معنا را از قول كفار نقل كرده كه گفتند: اين همان اساطير اولين است . | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۴۱۸ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۴۱۸ </center> | ||
خط ۹۱: | خط ۹۳: | ||
مرحوم شيخ صدوق در كتاب توحيد به سند خود از اسماعيل بن فضل روايت كرده كه گفت : از امام صادق (عليهالسلام ) پرسيدم آيا خداى تعالى در روز قيامت ديده مى شود يا خير؟ حضرت فرمود: خداوند منزه و بزرگتر از اين حرفها است ، اى ابن الفضل ! چشمها نمى بينند جز چيزهايى را كه داراى رنگ و كيفيت باشد، و خدا خود آفريننده رنگها و كيفيتها است . | مرحوم شيخ صدوق در كتاب توحيد به سند خود از اسماعيل بن فضل روايت كرده كه گفت : از امام صادق (عليهالسلام ) پرسيدم آيا خداى تعالى در روز قيامت ديده مى شود يا خير؟ حضرت فرمود: خداوند منزه و بزرگتر از اين حرفها است ، اى ابن الفضل ! چشمها نمى بينند جز چيزهايى را كه داراى رنگ و كيفيت باشد، و خدا خود آفريننده رنگها و كيفيتها است . | ||
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۳۳ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۳۵}} | |||
[[رده:تفسیر المیزان]] | [[رده:تفسیر المیزان]] |
ویرایش