۸٬۹۳۳
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
«أَزّ» چنان که «راغب» در «مفردات» مى گوید، در اصل به معناى «جوشش دیگ و زیر و رو شدن» محتواى آن به هنگام شدت غلیان است; و در اینجا کنایه از آن است که شیاطین آن چنان بر آنها مسلّط مى شوند که در هر مسیر و به هر شکلى بخواهند آنان را به حرکت در مى آورند و زیر و رو مى کنند! | «أَزّ» چنان که «راغب» در «مفردات» مى گوید، در اصل به معناى «جوشش دیگ و زیر و رو شدن» محتواى آن به هنگام شدت غلیان است; و در اینجا کنایه از آن است که شیاطین آن چنان بر آنها مسلّط مى شوند که در هر مسیر و به هر شکلى بخواهند آنان را به حرکت در مى آورند و زیر و رو مى کنند! | ||
تحريك شديد. [مريم:83] يعنى ما شياطين را براى كافران فرستاديم، آنها را به شدّت تحريك مىكنند و بر اعمال خلاف وا مىدارند، از مفردات راغب بدست مىآيد كه قيد شديد در تحريك ملحوظ است گويند، «اَزَّتِ القِدرُ اى اِشْتَدَّ غَلَيانُها». قاموس آنرا را مطلق تحريك و غليان معنى كرده است. در نهايه هست «كان الذى اَزَّ عايشةَ على الخروج ابن الزبير، اى حَرَكِّها و حَمَلَها على الخروج» يعنى ابن زبير بود كه عايشه را بر خروج به جنگ جمل تحريك كرد. | |||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === |
ویرایش