۱۶٬۲۸۸
ویرایش
خط ۴: | خط ۴: | ||
==دو اشكال در | ==دو اشكال در باره «خلود»، آيه شریفه== | ||
ليكن در اين | ليكن در اين جا، اشكالى پيش مى آيد و آن، اين است كه: | ||
آيات قرآنى، تصريح دارد بر اين كه | آيات قرآنى، تصريح دارد بر اين كه «آسمان» و «زمين» تا ابد باقى نيستند و اين با خلود در آتش و بهشت، كه آن نيز مورد نص و تصريح آيات قرآنى است، سازگارى ندارد. | ||
از جمله آيات دسته اول، كه تصريح مى كند بر اين كه آسمان و زمين از بين رفتنى اند، آيه «مَا خَلَقنَا السَّمَاوَاتِ وَ الأرض وَ مَا بَينَهُمَا إلّا بِالحَقّ وَ أجَلٍ مُسَمّى». و آيه: «يَومَ نَطوِى السَّمَاءَ كَطَىِّ السِّجِلِّ لِلكُتُبِ كَمَا بَدأنَا أوَّلَ خَلقٍ نُعِيدُهُ وَعداً عَلَينَا إنّا كُنّا فَاعِلِينَ». و آيه: «وَ السَّمَاوَاتُ مَطوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ». و آيه: «إذَا رُجَّتِ الأرضُ رَجّاً وَ بُسَّتِ الجِبَالُ بَسّاً فَكَانَت هَبَاءً مُنبَثّاً» است. | از جمله آيات دسته اول، كه تصريح مى كند بر اين كه آسمان و زمين از بين رفتنى اند، آيه «مَا خَلَقنَا السَّمَاوَاتِ وَ الأرض وَ مَا بَينَهُمَا إلّا بِالحَقّ وَ أجَلٍ مُسَمّى». و آيه: «يَومَ نَطوِى السَّمَاءَ كَطَىِّ السِّجِلِّ لِلكُتُبِ كَمَا بَدأنَا أوَّلَ خَلقٍ نُعِيدُهُ وَعداً عَلَينَا إنّا كُنّا فَاعِلِينَ». و آيه: «وَ السَّمَاوَاتُ مَطوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ». و آيه: «إذَا رُجَّتِ الأرضُ رَجّاً وَ بُسَّتِ الجِبَالُ بَسّاً فَكَانَت هَبَاءً مُنبَثّاً» است. |
ویرایش