گمنام

الأنعام ١٣٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۸٬۳۵۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۳: خط ۳۳:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link246 | آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link246 | آيات ۱۳۵ - ۱۲۸، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link247 | بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۳۹#link247 | بين قضاى الهى و اختيار انسان ، مزاحمتى نيست .]]
خط ۴۲: خط ۴۳:
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۰#link253 | (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۴۰#link253 | (چند روايت درباره محبت ظالم ، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز).]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۹#link299 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۹#link299 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ «132»
و براى هر كس بر اساس آنچه انجام داده‌اند درجاتى است، و پروردگار تو از آنچه مى‌كنند غافل نيست.
===نکته ها===
مراد از «دَرَجاتٌ» در اين آيه، درجاتِ رشد نيست، بلكه شامل دركاتِ سقوط نيز مى‌شود.
===پیام ها===
1- خداوند، عادل است و مرتبه‌ى هر كس را طبق عملكرد خود او قرار مى‌دهد.
«دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا»
2- سعادت و شقاوت انسان، بسته به اعمال اوست. «مِمَّا عَمِلُوا»
3- انسان بايد بهوش باشد، زيرا تحت نظر خداست. «وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ»
----
«1». اسراء، 15.
تفسير نور(10جلدى)، ج‌2، ص: 558
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (132)
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا: و از براى هر يك از مكلفان است درجات و مراتب ثواب و عقاب اعمال خود وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ‌: و نيست پروردگار تو بيخبر از آنچه مردمان مى‌كنند، پس مخفى نباشد بر او عمل هيچ عاملى، و قدر ثواب و عقابى كه مستحقند. در اسرائيليات خداوند تعالى فرمايد:
يابن آدم انّى لم اخلقكم عبثا و لا جعلتكم سدى و لا انا بغافل عمّا تعملون و انّكم لن تنالوا ما عندى الّا بالصّبر على ما تكرهون في طلب رضائى و الصّبر على طاعتى ايسر عليكم من الصّبر على حرّ النّار و عذاب الدّنيا ايسر عليكم من عذاب الاخرة. اى پسر آدم، بدرستى كه خلق نكردم شما را عبث، و قرار ندادم شما را واگذاشته شده، و نيستم غافل از آنچه مى‌كنيد، و بدرستى كه شما هرگز نمى‌رسيد به مثوباتى كه نزد من است مگر به صبر كردن بر آنچه كراهت داريد در طلب رضاى من، و صبر بر طاعت من آسانتر است بر شما از عذاب آخرت.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (132)
ترجمه‌
و از براى هر يك مراتبى است از آنچه بجا آوردند و نيست پروردگار تو غافل از آنچه بجا ميآورند
تفسير
براى هر يك از جنّ و انس و مؤمن و كافر درجات و مراتبى است حاصل از اعمال و عقائد آنها مختلف در قرب و بعد از ساحت ربوبى كه بحسب آن مراتب مشمول ثواب و عقاب خواهند شد و خداوند عالم است باعمال آنها و ميزان استحقاقشان از اجر و وزر و امرى بر او پوشيده نيست و تعملون بصيغه خطاب نيز قرائت شده است.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لِكُل‌ٍّ دَرَجات‌ٌ مِمّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّك‌َ بِغافِل‌ٍ عَمّا يَعمَلُون‌َ (132)
و ‌از‌ ‌براي‌ ‌هر‌ فردي‌ درجاتي‌ معين‌ ‌شده‌ ‌از‌ آنچه‌ ‌که‌ عمل‌ كردند و نيست‌ پروردگار تو بغافل‌ ‌از‌ آنچه‌ عمل‌ ميكنند.
و لكل‌ مضاف‌ اليه‌ محذوف‌ ‌است‌ ‌يعني‌ ‌هر‌ فردي‌ ‌از‌ افراد مكلفين‌ ‌از‌ جن‌ و انس‌ درجات‌ ‌يعني‌ مراتب‌ مختلفه‌ چه‌ ‌در‌ طرف‌ مثوبات‌ ‌باشد‌ ‌که‌ مراتب‌ عاليه‌ ‌است‌ و چه‌ ‌در‌ عقوبات‌ ‌باشد‌ ‌که‌ دركات‌ سافله‌ ‌است‌، و اما اختلاف‌ درجات‌ ‌در‌ مثوبات‌ ‌از‌ جهت‌ اختلاف‌ ‌در‌ مراتب‌ ايمان‌ ‌است‌ ‌هر‌ چه‌ ايمان‌ قوي‌تر ‌باشد‌ كمّا و كيفا مرتبه‌ ‌او‌ بالاتر ‌است‌ ‌ يا ‌ اخلاق‌ ‌هر‌ چه‌ صفات‌ حميده‌ ‌او‌ بيشتر ‌باشد‌ ‌ يا ‌ آنكه‌ مراتبش‌ بالاتر ‌باشد‌ درجه‌ اعلاي‌ ‌هر‌ صفتي‌ ‌را‌ دارا ‌باشد‌ مثوباتش‌ زيادتر ‌است‌ ‌ يا ‌ اعمال‌ صالحه‌ ‌ يا ‌ ‌از‌ جهت‌ كميت‌ ‌که‌ اعمال‌ صالحه‌ بيشتر ‌باشد‌ ‌ يا ‌ ‌از‌ جهت‌ كيفيت‌ ‌که‌ مراعات‌ آداب‌ و سنن‌ و شرائط قبول‌ ‌که‌ پسنديده‌تر ‌باشد‌ البته‌ مقاماتش‌ بهتر و بالاتر ‌است‌ و اما اختلاف‌ دركات‌ ‌در‌ طرف‌ عقوبات‌ آنهم‌ ‌هر‌ اندازه‌ كفر و شرك‌ و ضلالت‌ و عنادش‌ بيشتر ‌ يا ‌ اخلاق‌ رذيله‌ و صفات‌ خبيثه‌ ‌او‌ شديدتر ‌ يا ‌ بيشتر ‌ يا ‌ معاصي‌ و تعديات‌ و ظلمهاي‌ ‌او‌ شديدتر ‌ يا ‌ بيشتر ‌باشد‌ عقوباتش‌ شديدتر و زيادتر ‌است‌ و بالجمله‌ اعمال‌
جلد 7 - صفحه 210
قلبيه‌ ‌که‌ راجع‌ بعقائد ‌است‌ و نفسيه‌ ‌که‌ راجع‌ باخلاق‌ ‌است‌ و جوارحيه‌ ‌که‌ راجع‌ بافعال‌ ‌است‌ ‌از‌ حيث‌ كميت‌ و كيفيت‌ بيشتر ‌است‌ مثوبت‌ و عقوبتش‌ شديدتر ‌است‌ و ‌اينکه‌ موضوع‌ ‌در‌ بسياري‌ ‌از‌ آيات‌ تصريحا و تلويحا ذكر ‌شده‌.
مِمّا عَمِلُوا چه‌ عمل‌ قلبي‌ ‌ يا ‌ نفسي‌ ‌ يا ‌ جوارحي‌ چنانچه‌ ميفرمايد فَمَن‌ يَعمَل‌ مِثقال‌َ ذَرَّةٍ خَيراً يَرَه‌ُ وَ مَن‌ يَعمَل‌ مِثقال‌َ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَه‌ُ زلزال‌ ‌آيه‌ 7 و 8، و تعبير بمن‌ تبعيضيه‌ ‌است‌ ‌يعني‌ ‌از‌ كليه‌ اعمال‌ ‌هر‌ مقدار ‌که‌ ‌باشد‌.
وَ ما رَبُّك‌َ بِغافِل‌ٍ غفلت‌ ‌از‌ عوارض‌ و حوادث‌ ‌است‌ و واجب‌ الوجود محل‌ عوارض‌ و حوادث‌ واقع‌ نميشود عَمّا يَعمَلُون‌َ تعبير بعن‌ بمعني‌ تجاوز ‌است‌ ‌يعني‌ ‌از‌ ‌آنها‌ صادر ميشود زيرا ‌هر‌ فعلي‌ مصدر ‌است‌ و ‌در‌ اينجا اسم‌ مصدر ‌است‌ البته‌ احتياج‌ بفاعل‌ دارد ‌که‌ ‌اينکه‌ فعل‌ ‌از‌ ‌او‌ صادر شود و ظاهر فعل‌ افعال‌ اختياريه‌ ‌است‌ بلكه‌ فعل‌ ‌غير‌ اختياري‌ مورد مثوبت‌ و عقوبت‌ نيست‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس