آل عمران ١٢٦: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
QRobot edit
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۳۰: | خط ۳۰: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۱#link1 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۱#link1 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۳#link69 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۳#link69 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
«126» وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرى لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ | |||
و خداوند اين (نزول فرشتگان) را جز مژده و بشارتى براى شما قرار نداد، تا دلهاى شما بدان آرام گيرد و (بدانيد كه) هيچ پيروزيى نيست مگر از جانب خداوند عزيز و حكيم. | |||
---- | |||
«1». صحيفه سجّاديه، دعاى سوّم. | |||
جلد 1 - صفحه 602 | |||
===پیام ها=== | |||
1- آرامش خاطر و اميد از نيازهاى رزمندگان در جبهه است. «بُشْرى لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ» | |||
2- تمام مقدّمات مادّى، علمى، روانى و انسانى، بدون ارادهى خداوند كارى از پيش نمىبرند. «وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» | |||
3- قدرت خداوند همراه با حكمت اوست. لذا ممكن است به دلايل خاصّى مسلمانان نيز شكست بخورند. «الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ بُشْرى لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (126) | |||
وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ: و قرار نداد خداى تعالى نزول ملائكه را، إِلَّا بُشْرى لَكُمْ: | |||
مگر مژده و بشارتى براى شما به فتح و نصرت، وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ: و به جهت آنكه مطمئن فرمايد قلبهاى شما را به آن امداد، و ترس دشمنان را از خاطر شما بيرون برد. وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ: و نيست نصرتى و يارى مگر از جانب خدا، الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ: غالب است بر همه امور، و مغلوب نشود در حكم و فرمان خود. حكيم است در امور، يعنى نصرت و خذلان او، از روى حكمت و مصلحت باشد. | |||
تنبيه: در آيه شريفه اشاراتى است: 1- آنكه نصرت و غلبه از جانب قادر متعال است، نه به كثرت لشكر و اعداد اسباب و مهيّا بودن سلاح. 2- نصرت الهى مؤمنان را، محتاج به امداد ملائكه نبود، بلكه نزول ملائكه جهت بشارت مؤمنان و ثبات قلوب آنان بود، زيرا نظر عامه اغلب متوجه به اسباب مىباشد. | |||
تفسير اثنا عشرى، ج2، ص: 235 | |||
3- مؤمن حقيقى بايد يقين داشته باشد به نصرت الهى و اتكال و اطمينان به توجهات سبحانى، بنابراين باكى براى او نيست از ابتلائات؛ و لذا سرور مؤمنين حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمايد: باك ندارم از آنكه من بر مرگ واقع شوم يا مرگ بر من وارد آيد. «1» | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ بُشْرى لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (126) | |||
ترجمه | |||
و قرار نداد آن را خدا مگر بشارت و براى آنكه مطمئن شود دلهاى شما بآن و نيست نصرت مگر از نزد خداوند ارجمند درست كردار.. | |||
تفسير | |||
اين امداد ملائكه نبود مگر براى بشارت مسلمين بفتح براى تسكين خاطر آنها از ترس و الا فتح و ظفر بعده وعده نيست بلكه منوط باراده الهى است كه توانا و غالب است و مغلوب نميشود و بر طبق حكمت و مصلحت هر جمعى را كه خواسته باشد ظفر ميدهد و هر قومى را اراده فرموده باشد مخذول و منكوب مى- فرمايد گويا ميخواهد بفرمايد حاجت بامداد ملائكه نبود لكن چون چشم مردم به اسباب ظاهرى است و از اسباب غيبيه نوعا غافلند براى خوشنودى آنها و دلگرمى و باك نداشتن از تخلف متخلفين از جهاد اين كمك فرستاده شد. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ ما جَعَلَهُ اللّهُ إِلاّ بُشري لَكُم وَ لِتَطمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ وَ مَا النَّصرُ إِلاّ مِن عِندِ اللّهِ العَزِيزِ الحَكِيمِ (126) | |||
و خداوند قرار نداد اينکه نزول ملائكه و مدد آنها را مگر براي بشارت شما مؤمنين و اينكه قلوب شما مطمئن شود باين جعل الهي و نصرتي نيست مگر از جانب خداوند عزيز حكيم. | |||
جلد 4 - صفحه 343 | |||
اينکه آيه شريفه دلالت دارد بر اينكه خداوند قادر متعال موافق حكمت و مصلحت در مواقع خود شما را ميتواند نصرت كند و نزول ملائكه و امداد آنها شما را لزوم ندارد و احتياجي بآنها نداريد چنانچه در مواقع بسياري خداوند نصرت فرموده بدون انزال ملك و علّت انزال از جهت ضعف ايمان مسلمين بوده که بحس مشاهده كنند. | |||
و بشارت بفتح و فيروزي آنها و اطمينان قلب آنها که بالعيان و بالحسّ يك تأثير خاصّي دارد که از دليل و برهان علمي پيدا نميشود حتي مثل حضرت ابراهيم عليه السّلام با اينكه ايمان كامل باحياء موتي داشت مع ذلک تقاضا كرد که بالعيان مشاهده كند و عرض كرد رَبِّ أَرِنِي كَيفَ تُحيِ المَوتي قالَ أَ وَ لَم تُؤمِن قالَ بَلي وَ لكِن لِيَطمَئِنَّ قَلبِي بقره آيه 260. | |||
بلي پايه ايمان پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و ائمه طاهرين بجايي رسيده که بمعاينه چيزي بر او افزوده نخواهد شد منسوب بامير المؤمنين عليه السّلام است که فرمود | |||
(لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا) | |||
و منسوب بپيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم است که فرمود اگر ايمان جنّ و انس را در يك كفه ميزان گذارند ايمان علي عليه السّلام بر آنها افزوده خواهد شد. | |||
وَ ما جَعَلَهُ اللّهُ جعل بمعني قرار داد است و مراد مقرر فرمودن نزول ملائكه است براي نصرت مؤمنين. | |||
إِلّا بُشري لَكُم که اينکه جعل نبود مگر براي دو چيز يكي بشارت پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم بشما که ملائكه آمدند و ميآيند براي امداد شما. | |||
و ديگر وَ لِتَطمَئِنَّ قُلُوبُكُم که بآرام دل و اطمينان تمام حمله كنيد بدشمنان دين و آنها را نابود كنيد فتح و ظفر نصيب شما است. | |||
وَ مَا النَّصرُ إِلّا مِن عِندِ اللّهِ و مع ذلک بدانيد که تا نصرت الهي نباشد اگر جنّ و انس و ملك مجتمع شوند قدرت بر انجام كوچكترين عملي ندارند. | |||
جلد 4 - صفحه 344 | |||
العَزِيزِ الحَكِيمِ خداوند متعال هم قادر است که هر چه اراده كند همان ميشود إِنَّما أَمرُهُ إِذا أَرادَ شَيئاً أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ يس آيه 82، و هم دانا و حكيم است که تمام كارهاي او از روي حكمت و مصلحت و بجا و بموقع است شما بايد از تحت فرمان او بيرون نرويد و در كليه امور باو توكل نمائيد. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 126)- «اما توجه داشته باشید که آمدن فرشتگان به یاری شما، تنها برای تشویق و بشارت و اطمینان خاطر و تقویت روحیه شماست، و گر نه پیروزی تنها از ناحیه خداوندی است که بر همه چیز قادر و در همه کار حکیم است» هم راه پیروزی را میداند و هم قدرت بر اجرای آن دارد (وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْری لَکُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ). | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||