روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۳۷۲
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، كِتَابُ النِّكَاح
روي عن محمد بن اسماعيل بن بزيع قال سال رجل الرضا ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۳۷۱ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۳۷۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۵ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۱۷
محمّد بن اسماعيل بن بزيع گويد: مردى از حضرت رضا عليه السّلام پرسيد: مردى زنى را متعه كرده و با وى شرط كرده كه از وى فرزند نخواهد، سپس زن فرزندى آورد و مرد فرزندى او را انكار كرد بر امام عليه السّلام سخت گران آمد و فرمود: انكار مىكند و چگونه انكار ميكند- از بس بر او اين انكار گران بود- مرد گفت. اگر زن را متّهم كند، امام فرمود: شايسته نيست با زنى ازدواج كنى جز آنكه زنى مورد اطمينان و اعتماد باشد، زيرا خداوند عزّ و جلّ مىفرمايد: «الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً، وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» (مرد زنا كار جز با زن زنا كار يا مشرك ازدواج نمىكند و زن زنا كار جز با مرد زنا كار يا مشرك پيمان زناشوئى نمىبندد و اين كار (نكاح با مشرك و زنا كار) بر مؤمنان حرام است- سوره نور: ۳) شرح: «در عدم جواز نفى فرزند متعه خلافى ميان فقهاء ما نيست، و لو اينكه مرد خود را هنگام ريختن نطفه كنار كشيده و باصطلاح عزل كرده باشد، و يا اينكه زن را متّهم كند، بلكه بقول بعض از فقهاء با علم بانتفاء فرزند، نيز جايز نيست، لكن اگر فرزند را از خود ندانست نيازى به لعان نيست».