الحجر ٣٥
ترجمه
الحجر ٣٤ | آیه ٣٥ | الحجر ٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«اللَّعْنَةَ»: (نگا: بقره / ).
تفسیر
- آيات ۲۶ - ۴۸،سوره حجر
- معناى خلقت انسان از ((صلصال من حماء مسنون ))
- توضيحاتى درباره معناى لغوى ((جن ))
- آيا ((جان )) همان جن است ؟!
- بحث در مبداء خلقت جن و تناسل و ذيريه داشتن او
- معناى كلمه ((بشر)) و نكته اى كه در التفات از تكلم به غيب در آيه : ((و اذاقال ربك )) هست
- معناى ((سويته )) و ((نفخت فيه من روحى )) و توضيحى در رابطه بين روح و بدن
- اشاره به وجه استثناء ابليس از ملائكه با اينكه او از جن است و نه از ملائكه
- وجه تقييد و تحديد لعنت بر شيطان تا روز جزا در: ((ان عليك اللعنة الى يوم الدين ))
- وجه اينكه خداوند لعنت خود را به ابليس اختصاص داد ((عليك لعنتى ))
- وجه تقيد و تحديد لعنت بر شيطان تا روز جزا در: ((ان عليك اللعنة الى يوم الدين ))
- ابليس ماءمور به سجده بر نوع بشر بودند نه تنها آدم
- روزى كه تا آن به شيطان مهلت داده شده روز قيامت نيست !
- ((وقت معلوم )) به چه معناست و براى چه كسى معلوم است ؟!
- توضيح در مورد نسبت اغواء به خدا در ((رب بما اعوتينى ...))
- وجوهى كه مفسران براى توجيه حمل جمله : ((بما اغويتنى )) براضلال ابتدائى خدا ذكر كرده اند
- جواب كلى به مفسران مزبور
- معناى جمله : ((لا زينن لهم فى الارض )) و دلالت آن بر اينكه زمين ظرف اغواى شيطاناست
- مراد از ((عبادت مخلصين )) كه از اغواى شيطان مصون هستند
- معناى بر خدا بودن راه شيطان ((هذا صراط على مستقيم )
- آيه : ((ان عبادى ليس لك عليهم سلطان ...)) متضمن سه جواب به ابليس است
- رواياتى چند درباره نفخ روح در كالبد آدم عليه السلام
- مقصود از ((عبادى )) و استثناء در آيه شريفه و نقد نظر مفسران در اين خصوص
- اثبات سلطنت و ولايت براى ابليس ، با سلطنت مطلقه خدا منافات ندارد
- معناى اينكه جهنم هفت در دارد: ((لها سبعة الواب ...))
- ((متقين )) در آيه : ((ان متقين فى جنات ...)) اعم از ((مخلصين )) در آيه : ((الا عبادكمنهم المخلصين )) است
- نقد و ابطال سخن ((فخر رازى )) كه گفته است مراد از ((متقين )) كسانى است كه ازشرك بپرهيزند
- بيان حال متقين در ورودشان به بهشت
- قضاهاى رانده شده اى كه در قرآن حكايت شده است
- رواياتى درباره نفخ روح در كالبد آدم عليه السلام
- چند روايت درباره وقت يوم معلوم در آيه ((فانك من المنظرين الى يوم الوقت المعلوم ))
- روايتى در بيان مراد از درهاى جهنم در ذيل جمله : ((لها سبعة ابواب ...))
- چند روايت در تفسير و بيان مراد جمله : ((اخوانا على سرر متقابلين ))
نکات آیه
۱- ابلیس، به دلیل تمرد از فرمان سجده بر آدم(ع)، مورد لعن ابدى خداوند قرار گرفت. (و إن علیک اللعنة إلى یوم الدین)
۲- طرد از درگاه الهى و گرفتار شدن به لعن و نفرین ابدى، کیفر دنیوى ابلیس (فإنک رجیم . و إن علیک اللعنة إلى یوم الدین)
۳- کیفر اصلى ابلیس، در روز قیامت داده خواهد شد. (و إن علیک اللعنة إلى یوم الدین) فراز «إلى یوم الدین» به معناى تعیین غایت حقیقى براى لعن ابلیس نیست; بلکه به قرینه اینکه یقیناً براى عذاب ابلیس، به لعن بسنده نمى شود، به این معناست که تا قیامت مورد لعن است و با رسیدن قیامت، گرفتار آن چنان عذاب سختى مى شود که لعن در مقابل آن ناچیز است و به حساب نمى آید.
۴- ابلیس، مغضوب خداوند و محروم از توفیق و فیض او (و إن علیک اللعنة إلى یوم الدین) «لعن» در لغت به معناى طرد شخص از روى غضب است و لعن خداوند; یعنى، عقوبت اخروى و قطع توفیق و فیض دنیوى است (مفردات راغب).
۵- قیامت، روز کیفر و جزا و «یوم الدین» از نامهاى آن است. (یوم الدین)
۶- بازگشت همه لعنها، به ابلیس است.* (و إن علیک اللعنة إلى یوم الدین) برداشت فوق، مبتنى بر این است که «ال» در «اللعنة» براى جنس باشد.
روایات و احادیث
۷- «یزیدبن سلام ... سأل رسول الله(ص) ... قال: فالخمیس، قال: هو یوم خامس من الدنیا و هو یوم ... لعن فیه إبلیس...;[۱] یزیدبن سلام از رسول خدا(ص) پرسید: پنجشنبه یعنى چه؟ حضرت فرمود: پنجشنبه پنجمین روز از دنیاست و آن روزى است که ... ابلیس در آن مورد لعن قرار گرفت...».
موضوعات مرتبط
- آدم(ع): آثار ترک سجده بر آدم(ع) ۱
- ابلیس: آثار ترک سجده ابلیس ۱; آثار عصیان ابلیس ۱; روز لعن بر ابلیس ۷; طرد ابلیس ۲; کیفر اخروى ابلیس ۳; کیفر دنیوى ابلیس ۲; لعن بر ابلیس ۱، ۲، ۶; محرومیت ابلیس ۴; مغضوبیت ابلیس ۴
- توفیقات خدا: محرومان از توفیقات خدا ۴
- خدا: محرومان از عنایت خدا ۴
- قیامت: پاداش در قیامت ۵; کیفر در قیامت ۵; نام های قیامت ۵; ویژگی های قیامت ۵
- لعن: مشمولان لعن ۱، ۶
- مغضوبان خدا ۴:
- یوم الدین ۵:
منابع
- ↑ علل الشرایع، ج ۲، ص ۴۷۱، ح ۳۳، ب ۲۱۹; نورالثقلین، ج ۳، ص ۱۳، ح ۴۴.