نوح ٢٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(آری، سرانجام) همگی بخاطر گناهانشان غرق شدند و در آتش دوزخ وارد گشتند، و جز خدا یاورانی برای خود نیافتند!

|[تا] در اثر گناهانشان غرقه گشتند و در آتش در آورده شدند، پس براى خود، در برابر خدا هيچ ياورى نيافتند
[تا] به سبب گناهانشان غرقه گشتند و [پس از مرگ‌] در آتشى درآورده شدند و براى خود، در برابر خدا يارانى نيافتند.
آن قوم از کثرت کفر و گناه عاقبت به آب دریا غرق شدند و به آتش دوزخ در افتادند و جز خدا بر خود هیچ یار و یاری نیافتند.
[همه آنان] به سبب گناهانشان غرق شدند و بی درنگ در آتشی درآورده شدند که [از آن] در برابر خدا برای خود یاورانی نیافتند،
به كيفر گناهانشان غرقه شدند و به آتش رفتند و جز خدا براى خود يارى نيافتند.
بر اثر گناهانشان بود که به غرق کشیده شدند، سپس به آتشی درآورده شدند و برای خود در برابر خداوند یاوری نیافتند
به سزاى گناهانشان غرق شدند- به طوفان- و به آتشى- آتش دوزخ- درآورده شدند، پس به جاى خدا براى خود هيچ ياورانى نيافتند.
(سرانجام، همگی) به خاطر گناهانشان (در طوفان) غرق شدند، و به دوزخ در افتادند، و جز خدا برای خود یار و یاوری نیافتند (که بتواند از ایشان دفاع کند و از دوزخشان برهاند).
از (اثر) گناهانشان غرق گشتند ، پس (همان جا) داخل آتش شدند، پس برای خودشان از غیر خدا یارانی نیافتند.
پس از گناهانشان غرق شدند پس درآورده شدند آتشی را و نیافتند برای خویش جز از خدا یارانی‌


نوح ٢٤ آیه ٢٥ نوح ٢٦
سوره : سوره نوح
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مِمَّا»: بر اثرِ. به خاطرِ. حرف (مِنْ) سببیّه است، و واژه (ما) را بعضی زائد دانسته، و برخی مصدریّه گرفته‌اند، و گروهی مجرور به حرف جرّ شمرده، و (خَطِیئَاتِ) را بدل آن حساب کرده‌اند. به هر حال بیانگر بزرگی گناهان و بزهکاریهای کافران، و تأکید علّت و سبب است. «مِن دُونِ اللهِ»: بجز خدا. سوای خدا. معلوم است که خدا هم یار و یاورشان نبوده و نخواهد بود.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - قوم نوح به خاطر ارتکاب خطاها و گناهان گوناگون غرق شدند. (ممّا خطی-تهم أُغرقوا) «من» در «ممّا» براى تعلیل است و جمع آمدن «خطیئاتکم»، نشانه تعدد و گوناگونى خطاها و گناهان است.

۲ - شرک و بت پرستى، زمینه ساز انواع گوناگون خطاها و گناهان است. (ممّا خطی-تهم أُغرقوا) از این که در آیه شریفه، خطاها و گناهان قوم نوح، عامل هلاکت آنان دانسته شد - با آن که آنان بت پرست و مشرک بودند - مى تواند نشانگر مطلب یاد شده باشد.

۳ - قوم نوح با آتشى بزرگ و وصف ناپذیر پس از مرگ عذاب شدند. (فأُدخلوا نارًا) تنکیر «ناراً» یا براى افاده تعظیم است و یا براى بیان نوع خاصى از آتش که وصف ناپذیر است.

۴ - وجود عذاب آتش، پس از مرگ و در عالم برزخ (فأُدخلوا نارًا) مفسران بر این عقیده اند که عذاب آتش براى قوم نوح، مربوط به عالم برزخ و پس از غرق شدن آنان است; زیرا «فا» در «فاُدخلوا» دلالت دارد که عذاب آتش مربوط به دنیا نیست. از آن جایى که فعل «اُدخلوا» به صیغه ماضى آمده، معلوم مى شود که این عذاب انجام شده و مربوط به قیامت نیست.

۵ - بت پرستى و ارتکاب خطاها و گناهان، از موجبات عذاب الهى در دنیا و عالم برزخ است. (ممّا خطی-تهم أُغرقوا فأُدخلوا نارًا)

۶ - قوم بت پرست نوح، به هنگام غرق شدن و دچار گشتن به عذاب برزخى، هیچ یار و یاورى نداشتند. (فلم یجدوا لهم من دون اللّه أنصارًا)

۷ - قوم بت پرست نوح، معتقد به شفاعت و یارى رسانى معبودهایشان در برابر گرفتارى ها و عذاب ها (فلم یجدوا لهم من دون اللّه أنصارًا)

۸ - محکومان به عذاب الهى، از هرگونه یار و یاورى نجات بخشْ محروم اند. (فلم یجدوا لهم من دون اللّه أنصارًا)

۹ - رهایى از عذاب الهى در دنیا و آخرت، جز با جلب رضاى خداوند و با اراده او ممکن نیست. (فلم یجدوا لهم من دون اللّه أنصارًا) برداشت یاد شده، از تعبیر «من دون اللّه» (بدون خداوند) استفاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • آتش: آتش برزخى
  • بت پرستى: آثار بت پرستى ۲، ۵
  • خدا: آثار اراده خدا ۹; آثار رضایت خدا ۹
  • شرک: آثار شرک ۲
  • عذاب: بى یاورى اهل عذاب ۸; عذاب با آتش ۳; عذاب برزخى ۴; محرومیت اهل عذاب ۸; منشأ نجات از عذاب برزخى ۹; منشأ نجات از عذاب دنیوى ۹; موجبات عذاب برزخى ۵; موجبات عذاب دنیوى ۵
  • عقیده: عقیده به امداد معبودان باطل ۷; عقیده به شفاعت معبودان باطل ۷
  • قوم نوح: آثار گناهکارى قوم نوح ۱; ابزار عذاب قوم نوح ۳; بى یاورى قوم نوح ۶; تاریخ قوم نوح ۱، ۳، ۶; عذاب برزخى قوم نوح ۶; عقیده قوم نوح ۷; غرق قوم نوح ۱، ۶; ویژگیهاى عذاب قوم نوح ۳
  • گناه: آثار گناه ۵; زمینه گناه ۲

منابع