روایت:الکافی جلد ۱ ش ۶۸۶
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
و بهذا الاسناد عن احمد بن محمد عن ابن سنان عن عبد الله بن مسكان قال سمعت ابا بصير يقول :
الکافی جلد ۱ ش ۶۸۵ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۶۸۷ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۲, ۳۱۹
ابو بصير گويد: به امام صادق (ع) گفتم، از كجا به اصحاب خاصّ على (ع) كه علم مرگ و مير و بلاها را داشتند اين مصيبتها رسيد؟ با چهره خشم آلود به من پاسخ داد: از چه كسى به آنها رسيد، جز از خودشان؟ گفتم: شما چه مانعى داريد، قربانت؟ فرمود: اين در را بستهاند جز اينكه حسين بن على (ع) اندكى از آن را گشود، سپس فرمود: اى ابا محمد، به راستى آنان- اصحاب على (ع)- دهانشان بست و بند داشت و حفظ اسرار مىكردند.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۳۹۵
ابو بصير گويد: بامام صادق عليه السلام عرضكردم: چرا باصحاب على عليه السلام مصيبتها رسيد با وجود آنكه از مرگ و مصيبت خود آگاه بودند؟ حضرت بمانند شخص خشمگين بمن جوابداد: آن مصيبتها تنها از ناحيه خودشان بآنها رسيد، عرضكردم: قربانت گردم مانع شما چيست؟ (كه مرگ و مصيبت اصحاب خود را بآنها نمىگوئيد؟) فرمود: اين دريست بسته شده، تنها حسين بن على صلوات اللَّه عليهما اندكى از آن را گشود (كه در شب عاشورا شهادت و مصيبت اصحابش را بآنها خبر داد) سپس فرمود اى ابا محمد: اصحاب آن حضرت بر دهان خود لجام و بندى داشتند.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۸۳۷
و به همين اسناد، از احمد بن محمد، از ابن سِنان، از عبداللَّه بن مُسكان روايت است كه گفت: شنيدم از ابوبصير كه مىگفت: به امام جعفر صادق عليه السلام عرض كردم كه: از كجا به اصحاب على عليه السلام رسيد آنچه به ايشان رسيد با دانش ايشان به مرگها و بلاهاى خويش (و مراد از آن، امور غريبهاى است كه حضرت ايشان را به آن خبر داده بود، در حالى كه زائد بر آن، علم به مرگ و بلاى خويش داشتند. و بعضى گمان كردهاند كه مراد، استبعاد سائل است كه با وجود علم به مرگ و بلا، چگونه رسيد به ايشان آنچه رسيد. حضرت فرمود كه: «از بدى خود ايشان بود». و عنوان و آخر حديث، هر دو، دلالت بر ردّ اين توهم مىكنند. و مراد از اصحاب آن حضرت، خواصّ اصحاباند كه قابل اين علوم بودند). ابوبصير مىگويد كه: پس آن حضرت مرا جواب فرمود مانند كسى كه به خشم آمده باشد و فرمود كه: «اين امر از كه بود؟» و خود جواب خويش را فرمود و فرمود كه: «از خود ايشان بود» (و بنابر بعضى از نُسَخ از كه بود اين امر، مگر از خودشان، يعنى: چيزى چند در ايشان بود كه باعث قابليّت تعليم ايشان بود). ابوبصير مىگويد كه عرض كردم كه: چه چيز تو را منع مىكند از اظهار آنچه على عليه السلام بر اصحاب خود اظهار فرمود، فداى تو گردم؟ حضرت فرمود كه: «اين درى است كه بسته شده بود، مگر آنكه حسين بن على عليه السلام چيز كمى را از آن گشود». بعد از آن فرمود كه: «اى ابا محمد، به درستى كه آن گروه، بندها بر دهانهاى ايشان بود».