القصص ٨٣
ترجمه
القصص ٨٢ | آیه ٨٣ | القصص ٨٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تِلْکَ الدَّارُ ...»: آن سرای آخرت که بهشت جاویدان است و بارها وصف آن را شنیدهاید. «عُلُوّاً»: برتری جوئی. مراد تکبّر و استکبار و خود بزرگ بینی است (نگا: اسراء / نمل / ). «الْعَاقِبَةُ»: سرانجام، به معنی وسیع کلمه. از قبیل: سرانجام کار. پیروزی در این جهان. بهشت و نعمتهای آن جهانی.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷۶ - ۸۴، سوره قصص
- بيان آيات مربوط به قارون كه بهره مندى ازمال و ثروت او را از خدا غافل ساخته به هلاكتش انجاميد
- اشاره اى لطيف به كثرت فراوان ثروت قارون ((ان مفاتحة لتنوء بالصبة اولى القوة))
- گفتگوى مؤ منين با قارون و اندرزدادن به او به اينكه سرمستى نكند و با انفاقاموال براى آخرت توشه بياندوزد
- پاسخ مستكبرانه قارون : اموال من حاصل كاردانى و مهارت خودم مى باشد و كسى در آنسهيم نبوده حق مداخله ندارد
- جواب به قارون با يادآورى اينكه خداوند پيش از او كسانى توانگرتر از او را هلاكساخته است بدون اينكه علم و نيرويشان مانع از هلاكتشان شوند
- وجوهى كه در معنااى جواب قارون (انما اوتيته على علم عندى ) گفته شده است
- ديدگاه يكدسته (دنياپرستان ): تمناى داشتن ثروتى چون ثروت قارون
- دسته اى ديگر (مؤ منان ): ((ثوب اللدخير...))
- بعد از هلاكت قارون ، برآرزومندان ثروت او معلوم گشت كه وسعت و تنگى رزق تابعمشيت خدا است .
- بهشت مختص كسانى است كه در اين دنيا خواهان برترى جوئى و فساد نباشند
- اشاره به اينكه ملاك در ثواب و عقاب ، آثارحاصل از اعمال است
- بحث روايتى (رواياتى درباره داستان قارون و آيات مربوط به آن )
- داستان قارون در تورات حاضر
- چند روايت درباره تواضع و بيان اينكه بسا مى شود كه بند كفش كسى موجب عجب واستعلاى او مى شود
نکات آیه
۱ - خانه آخرت، سرایى بس عظیم و ارجمند (تلک الدار الأخرة) تعبیر «تلک الدار الأخرة» با به کارگیرى اسم اشاره بعید (تلک) به جاى تعبیر «الدار الأخرة نجعلها»، بیانگر عظمت و ارجمندى آن است.
۲ - برترى جویى و فسادانگیزى در زمین، مانع دستیابى انسان به سراى آخرت (تلک الدار الأخرة نجعلها للذین لایریدون علوًّا فى الأرض و لا فسادًا)
۳ - برترى جویى و فسادانگیزى، مهم ترین و اصلى ترین صفت ناپسند قارون (تلک الدار الأخرة نجعلها للذین لایریدون علوًّا فى الأرض و لا فسادًا) برداشت بالا با توجه به این نکته است که آیه مورد بحث نوعى جمع بندى از مطالبى است که تا این جا درباره داستان قارون و اوصاف وى ذکر شده بود. در این جمع بندى از دو صفت قارون (که مهم ترین و محورى ترین اوصاف او بود) یاد شده است.
۴ - لزوم پرهیز از هر نوع برترى جویى و فسادگرى براى نیل به سعادت اخروى (تلک الدار الأخرة نجعلها للذین لایریدون علوًّا فى الأرض و لا فسادًا) واژه «علوًّا» و نیز «فساداً» در اصطلاح نکره در سیاق نفى و مفید عموم است.
۵ - تقوا، عامل محافظت انسان ها از هر نوع برترى طلبى و فسادانگیزى (تلک الدار الأخرة ... لایریدون علوًّا فى الأرض...و العقبة للمتّقین)
۶ - انسان هاى متقى و خدا ترس، مبرا از خوى برترى طلبى و فسادانگیزى (للذین لایریدون علوًّا فى الأرض و لافسادًا و العقبة للمتّقین)
۷ - عاقبت نیک، ویژه تقواپیشگان است. (و العقبة للمتّقین)
موضوعات مرتبط
- آخرت: عظمت آخرت ۱
- افسادفى الارض: آثار افسادفى الارض ۲
- برترى طلبى: آثار اجتناب از برترى طلبى ۴; آثار برترى طلبى ۲; موانع برترى طلبى ۵
- تقوا: آثار تقوا ۵
- سعادت: زمینه سعادت اخروى ۴; موانع سعادت اخروى ۲
- فساد: آثار اجتناب از فساد ۴; موانع فساد ۵
- قارون: افساد قارون ۳; برترى طلبى قارون ۳
- متقین: تنزیه متقین ۶; حسن فرجام متقین ۷; متقین و برترى طلبى ۶; متقین و فساد ۶; ویژگیهاى متقین ۷