النمل ٤٢
ترجمه
النمل ٤١ | آیه ٤٢ | النمل ٤٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُوتِینَا الْعِلْمَ»: آگاهی یافته بودیم. به قدرت خدا و صدق نبوّت سلیمان پی برده بودیم. «مِن قَبْلِهَا»: پیش از این معجزه، مرجع ضمیر (معجزه) یا (حاله) است که مراد حاضر آوردن تخت بلقیس است.
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۴۴، سوره نمل
- نبوت و علم انبياء عليه السّلام اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند
- مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...))
- بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن معناى ظاهرى آن نيست
- طوايف مخصوص از جن و انس و طير لشكريان سليمان عليه السّلام بوده اند
- عبور سليمان و لشكر او بر فراز وادى مورچه گان
- عدم منافات علم سليمان عليه السّلام به منطق الطير با فهميدن كلام مورچه
- سليمان عليه السّلام در دعاى خود، الهام شكر نعمت ، انجام عمل صالح و نيز صلاح ذاتى و نفسانى را مى طلبد
- ذكاتى كه در دعاى سليمان عليه السّلام مورد توجه است
- بيان آيات مربوط به داستان سليمان عليه السّلام و هدهد و ملكه سباء و...
- حكايت ملكه سبا و قوم او از زبان هدهد
- معناى ((خب ء)) و مفاد آيه : ((الا يسجدوا لله الذى يخرج الخب ء فى السموات و الارض...))
- و حجتى كه عليه پرستش آفتاب متضمن است
- واكنش سليمان عليه السّلام درباره اخبار هدهد
- توضيح سخن ملكه بعد از ديدن نامه سليمان عليه السّلام : ((قالت يا ايها الملوا انىالقى الى كتاب ...))
- اشكالات توجيه مفسرين كريم بودن نامه سليمان را
- تفسير مضمون نامه سليمان عليه السّلام به ملكه سبا
- مشاوره ملكه با قوم خود درباره جنگ يا تسليم
- راءى ملكه سبا پس از مشورت با قوم خود
- سبائيان براى سليمان هديه مى فرستند و او هديه آنان را رد مى كند
- تهديد سليمان عليه السّلام خطاب به رئيس هيت اعزامى سبا
- درخواست احضار تخت ملكه توسط سليمان عليه السّلام
- آورده شدن تخت بلقيس به وسيله كسى كه ((عنده علم من الكتاب ))
- اختلاف مفسرين در علم الكتاب و اسم اعظم احضار كننده عرش
- معناى ((ارتداد طرف )) و نقل سخن ديگران درباره آن و مخاطب به آن
- احضار تخت بلقيس اظهار معجزه اى با هر از آيات نبوت سليمان عليه السّلام است
- ورود ملكه به دربار سليمان عليه السّلام و ايمان آوردنش به رب العالمين
- گفتارى پيرامون داستان سليمان (عليه السّلام )
- ۲ - آياتى كه آن جناب را مى ستايد
- ۳ - سليمان (عليه السّلام ) در عهد عتيق
- ۴ رواياتى كه در اين داستان وارد شده
- احتجاج حضرت زهرا سلام الله عليها به آيه ((وورث سليمان داود)) عليه ابوبكر درمسئله غصب فدك
- اشاره به وجوهى درباره آوردن تخت بلقيس ((قبل ان يرتد اليك طرفك ))
- آصف بن برخيا وصى سليمان و حجت پس از او بوده است
نکات آیه
۱ - ورود ملکه سبا به بارگاه سلیمان (فلمّا جاءت)
۲ - آزموده شدن بلقیس در آغاز ورود به دربار سلیمان به وسیله تخت تغییریافته اش (فلمّا جاءت قیل أهکذا عرشک) ظاهر آیه دلالت بر این دارد که پرسش از بلقیس، در آغاز و قبل از هر چیز دیگر صورت گرفته است.
۳ - فراست بلقیس در بازشناسى تخت تغییریافته خویش (قالت کأنّه هو) نحوه پاسخ بلقیس، نشان دهنده فراست او است; زیرا نه تصریح کرد که آن اریکه، تخت او است و نه شباهت زیاد آن را با تخت خویش مخفى داشت.
۴ - درک سریع بلقیس نسبت به هدف سلیمان(ع) در احضار اعجازگونه تخت وى (قالت کأنّه هو و أُوتینا العلم من قبلها) بلقیس پس از شناخت اریکه خویش، بدون تأمل گفت: آنچه را که سلیمان(ع) با این کار مى خواهد به ما بفهماند، ما خود از قبل فهمیده ایم.
۵ - اطلاع بلقیس از مقام معنوى و قدرت سلیمان(ع) و تسلیم شدنش در برابر او، قبل از رسیدن به دربار وى (و أُوتینا العلم من قبلها و کنّا مسلمین) ضمیر «من قبلها» به آیة و بینة برمى گردد که از عمل خارق العاده دربار سلیمان به دست مى آید.
۶ - علم و معرفت، زمینه ساز خضوع و تسلیم انسان در برابر حق (و أُوتینا العلم من قبلها و کنّا مسلمین) تقدیم «علم» بر «اسلام» مى تواند بیانگر مطلب فوق باشد.
۷ - اطلاع قبلى ملکه سبا از حقانیت و مقام سلیمان(ع) با گزارش سفیران خویش (و أُوتینا العلم من قبلها و کنّا مسلمین) «من قبلها» ظاهراً اشاره به زمانى دارد که سفیران ملکه سبا هدایا را بازگرداندند و ویژگى هاى سلیمان(ع) و دربار او را باز گفتند.
موضوعات مرتبط
- ایمان: ایمان به سلیمان(ع) ۵، ۷
- تسلیم: زمینه تسلیم ۶
- حق: زمینه حق پذیرى ۶
- خضوع: زمینه خضوع ۶
- سلیمان(ع): قدرت سلیمان(ع) ۵; قصه سلیمان(ع) ۱، ۲، ۳، ۴، ۵; معجزه سلیمان(ع) ۴; مقامات معنوى سلیمان(ع) ۵
- شناخت: آثار شناخت ۶
- علم: آثار علم ۶
- ملکه سبأ: امتحان ملکه سبأ ۲; ایمان ملکه سبأ ۵، ۷; تغییر تخت ملکه سبأ ۲، ۳; علم ملکه سبأ ۵; فلسفه احضار تخت ملکه سبأ ۴; فهم ملکه سبأ ۴; ملکه سبأ در کاخ سلیمان(ع) ۱; نقش فرستادگان ملکه سبأ ۷; هوشیارى ملکه سبأ ۳، ۴