طه ١١٢
ترجمه
طه ١١١ | آیه ١١٢ | طه ١١٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَ هُوَ مُؤْمِنٌ»: در حالی که انجام دهنده کارهای نیک مؤمن باشد. چرا که کارهای نیک کافر هدر میرود و ضائع میشود (نگا: بقره / زُمَر / ، احزاب / ). «ظُلْماً»: مراد عقاب بدون سبب، یا افزایش بر لغزشها و سیّئات است. «هَضْماً»: خوردن و کاستن. کم کردن حق کسی و وفا نکردن به ادای آن واجب. مراد کاستن از حَسَنات است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹۹ - ۱۱۴ سوره طه
- اشاره به اينكه از آيه :((من اعرض عنه فانه يحمل ...(( تجسم اعمال استفاده مى شود
- معناى جمله : ((و نحشر المجرمين يؤ مئذ زرقا
- بيان وضع كوهها در روز قيامت
- حال آدميان در روز قيامت : پيروى داعى ، خشوع اصوات و سود نبخشيدن شفاعت الا من اذن لهالرحمن
- ذلت تمام موجودات در برابر خداوند در قيامت
- معناى آيه : ((ولا تجعل بالقرآن ...(( و اشاره به اينكه از آن استفاده مى شود كه قرآن يكبار دفعتا و بار ديگر تدريجا نازل گرديده است
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته )
- روايتى در نفى رؤ يت خداى تعالى
- چند روايت در ذيل آيه : ((ولا تعجل بالقرآن ...((
نکات آیه
۱ - مؤمنانى که داراى اعمالى صالح باشند، در قیامت از هرگونه تباهى و کاستى در ثمره کار خویش مصون خواهند بود. (و من یعمل من الصلحت و هو مؤمن فلایخاف ظلمًا و لاهضمًا ) «هضم»; یعنى، ناقص کردن و کاستن (مصباح). بنابراین «لایخاف ظلماًو لاهضماً»; یعنى، نه کسى ستمى بر او روا مى دارد تا به ناحق او را مؤاخذه کند و نه نقصان و کاستى در جزاى عمل او پدید مى آید.
۲ - آرامش و امنیت روحى مؤمنان در قیامت، درگرو صدور اعمالى صالح از آنان در دنیا است. (و من یعمل من الصلحت ... فلایخاف ظلمًا و لاهضمًا ) «من» در «من الصالحات»، براى تبعیض است و دلالت مى کند که صدور برخى از اعمال صالح براى نجات مؤمنان در قیامت کافى است.
۳ - بى ایمانى و کناره گیرى از اعمال صالح، ظلمى است که در قیامت گریبان گیر انسان خواهد شد. (و قد خاب من حمل ظلمًا . و من یعمل من الصلحت و هو مؤمن ) ظاهر تقابل بین این آیه و آیه قبل، این است که موضوع این آیه، دسته مقابل ظالمان است.
۴ - خداوند در مؤاخذه بندگان، هرگز از حق تجاوز نمى کند. (فلایخاف ظلمًا و لاهضمًا ) در باره فرق «ظلم» و «هضم» احتمالاتى داده شده است; از جمله این که ظلم; یعنى، بیش از حق مطالبه کردن و هضم; یعنى، از حق کم گذاشتن.
۵ - پاداش اعمال در قیامت، عادلانه و به دور از هرگونه نقص و کاستى است. (و من یعمل ... فلایخاف ظلمًا و لاهضمًا )
۶ - ایمان، شرط ثمربخشى اعمال صالح و بهره بردن از جزاى کامل آن در قیامت (و من یعمل ... و هو مؤمن فلایخاف ظلمًا و لاهضمًا) نفى نقصان از پاداش عمل مؤمن در آخرت، اشاره به آن دارد که در صورت نبود ایمان، عمل صالح انجام شده، دچار کاستى و اضمحلال خواهد شد.
روایات و احادیث
۷ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله «لایخاف ظلماً و لاهضماً» یقول: لاینقص من عمله شىء و أمّا ظلماً یقول: لن یذهب به; از امام باقر(ع) در باره قول خدا «لایخاف ظلماً و لاهضماً» روایت شده که فرمود: خدا مى فرماید: از اعمال او کاسته نمى شود و اما [کلمه] «ظلماً» [خداوند با این کلمه ]مى فرماید: اعمال او از بین نمى رود».[۱]
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات:
- صفات جلال :۴
- ایمان: آثار اخروى اعراض از ایمان ۳; آثار اخروى ایمان ۶; ظلم اعراض از ایمان ۳
- پاداش: عدالت در پاداش ۵
- خدا: خدا و ظلم ۴; عدالت خدا ۴
- ظلم: آثار اخروى ظلم ۳
- عمل: بقاى عمل ۷; پاداش اخروى عمل ۵; کیفر اخروى عمل ۵
- عمل صالح: آثار اخروى اعراض از عمل صالح ۳; آثار اخروى عمل صالح ۱; پاداش عمل صالح ۶; ظلم اعراض از عمل صالح ۳
- قیامت: عدالت در قیامت ۵
- کیفر: عدالت در کیفر ۵
- مؤمنان: عوامل آرامش اخروى مؤمنان ۱; عوامل امنیت اخروى مؤمنان ۱
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۲، ص ۶۷; نورالثقلین، ج ۳، ص ۳۹۵- ، ح ۱۲۳.