الشعراء ٧٩
از الکتاب
ترجمه
الشعراء ٧٨ | آیه ٧٩ | الشعراء ٨٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُطْعِمُنی ...»: مراد این است که روزیرسانم او است و من همه جا بر سر خوان نعمت او نشستهام.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۹ - ۱۰۴، سوره شعرا
- سؤ ال و جواب و مهاجه ابراهيم عليه السّلام با پدر و قوم خود درباره پرستش بتها
- توضيحى در باره حقيقت بت پرستى و اينكه بت بصورت قبله اى براى عبادت خداىسبحان نبوده است
- اعتراض ابراهيم عليه السّلام بر بت پرستى قوم خود
- ابراهيم عليه السّلام رب العالمين را با وصف خلق و هدايت (تدبير) معرفى و توصيف مىكند (الذى خلقنى فهو يهدين ...)
- اشاره ابراهيم عليه السّلام به نعمتهاى مادى خداوند
- وجه اينكه ابراهيم عليه السّلام فرمود به مغفرت خدا طمع دارم ، و مراد از خطيئه اى كهبه خود نسبت دارد
- مقصود از ((حكم )) و الحاق به صالحين كه ابراهيم عليه السّلام (از پروردگار خودتقاضا كرد (رب هب لى حكما والحقتى بالصالحين )
- مراد از ((لسان صدق در آخرين )) در دعاى ابراهيم عليه السّلام : ((واجعل لى لسان صدق فى الاخرين ))
- بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در قيامت نتيجه انحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است
- وجوه مختلف در باره مفاد و نوع استثناء ((الا من اتى اللّه بقلب سليم )) در آيه : يوم لاينفع ...))
- فرجام بد مشركان و جنود ابليس در قيامت
- بحث روايتى (رواياتى درباره ((لسان صدوق فى الاخرين ))، استغفار ابراهيم عليهالسّلام براى پدر، قلب سليم ، شفاعت و...)
- دو روايت در ذيل ((و اغفر لابى )) و تصويرحال فرزند مؤ من و پدر مشرك در قيامت
- بيزارى مجرمين در روز قيامت از يكديگر
- دو روايت در ذيل ((فما لنا من شافئين ...)) و نااميدى كافران از شفاعت روز جزا
- آيات ۶۹ - ۱۰۴، سوره شعرا
- سؤ ال و جواب و مهاجه ابراهيم عليه السّلام با پدر و قوم خود درباره پرستش بتها
- توضيحى در باره حقيقت بت پرستى و اينكه بت بصورت قبله اى براى عبادت خداىسبحان نبوده است
- اعتراض ابراهيم عليه السّلام بر بت پرستى قوم خود
- ابراهيم عليه السّلام رب العالمين را با وصف خلق و هدايت (تدبير) معرفى و توصيف مىكند (الذى خلقنى فهو يهدين ...)
- اشاره ابراهيم عليه السّلام به نعمتهاى مادى خداوند
- وجه اينكه ابراهيم عليه السّلام فرمود به مغفرت خدا طمع دارم ، و مراد از خطيئه اى كهبه خود نسبت دارد
- مقصود از ((حكم )) و الحاق به صالحين كه ابراهيم عليه السّلام (از پروردگار خودتقاضا كرد (رب هب لى حكما والحقتى بالصالحين )
- مراد از ((لسان صدق در آخرين )) در دعاى ابراهيم عليه السّلام : ((واجعل لى لسان صدق فى الاخرين ))
- بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در قيامت نتيجه انحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است
- وجوه مختلف در باره مفاد و نوع استثناء ((الا من اتى اللّه بقلب سليم )) در آيه : يوم لاينفع ...))
- فرجام بد مشركان و جنود ابليس در قيامت
- بحث روايتى (رواياتى درباره ((لسان صدوق فى الاخرين ))، استغفار ابراهيم عليهالسّلام براى پدر، قلب سليم ، شفاعت و...)
- دو روايت در ذيل ((و اغفر لابى )) و تصويرحال فرزند مؤ من و پدر مشرك در قيامت
- بيزارى مجرمين در روز قيامت از يكديگر
- دو روايت در ذيل ((فما لنا من شافئين ...)) و نااميدى كافران از شفاعت روز جزا
نکات آیه
۱ - پروردگار جهانیان، خدایى است که پس از آفرینش بشر، او را از غذاهاو نوشیدنى ها بهره مند ساخته است. (الذى خلقنى ... و الذى هو یطعمنى و یسقین)
۲ - تدارک نیازهاى زندگى انسان (چون خوردنى ها و آشامیدنى ها) در زمین، از شؤون ربوبیت خداوند (فإنّهم عدوٌّ لى إلاّ ربّ العلمین ... و الذى هو یطعمنى و یسقین)
۳ - تنها تأمین کننده نیازهاى زندگى انسان، شایسته پرستش است; نه بت هاى بى جان و ساخته دست مردمان. (فإنّهم عدوٌّ لى إلاّ ... و الذى هو یطعمنى و یسقین)
۴ - تذکر ابراهیم(ع) به قوم خویش، مبنى بر حاکمیت اراده خدا بر معاش و زندگى انسان و نفى هرگونه نقش براى بت ها (فإنّهم عدوٌّ لى إلاّ ربّ العلمین ... و الذى هو یطعمنى و یسقین)
موضوعات مرتبط
- آفرینش: مربّى آفرینش ۱
- ابراهیم(ع): تذکر ابراهیم(ع) ۴
- انسان: تأمین نیازهاى انسان ۲، ۳; خالق انسان ۱
- خدا: حاکمیت اراده خدا ۴; خالقیت خدا ۱; رازقیت خدا ۱; شؤون ربوبیت خدا ۲
- روزى: منشأ روزى ۱
- قوم ابراهیم: تذکر به قوم ابراهیم ۴
- معبودراستین: ملاک معبودراستین ۳
- نیازها: منشأ تأمین نیازها ۲، ۳، ۴