الفرقان ٤٣
ترجمه
الفرقان ٤٢ | آیه ٤٣ | الفرقان ٤٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَرَأَیْتَ»: مرا خبر بده. به من بگو (نگا: المصحف المیسّر). «مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ»: کسی که هوی و هوس را معبود و خدای خود ساخته است. مراد از آرزوپرستی، به فرمان دل گوش کردن، و فرمان خدا و رسول و رهنمود عقل را رها کردن است (نگا: کهف / ، طه / ، قصص / ). «وَکیلاً»: کسی که کار و بار خود را بدو وامیگذارند. مراد این است رسول خدا قادر به دفاع و هدایت چنین اشخاصی نیست و تنها بَشیر و نَذیر و سِراج مُنیر و رحمةًلِلْعَالَمِین است، و بر رسولان پیام باشد و بس.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۱ ۶۲، سوره فرقان
- بيان استهزاء كفار و پاسخ خداوند به اين عمل آنها
- مراد از معبود گرفتن هواى نفس و توضيحى درباره جمله : ((اتخذ الهه هويه ))
- نفى سمع و عقل از كفار و تشبيه آنان به چهار پايانبل هم اضل سبيلا
- تشبيه و تنظير جهل و ضلالت مردم و هدايت آنان به وسيله انبياء، به كشيدن سايه و...
- معناى ((مد الظل )) از نظر ديگر مفسرين
- اشاره به نعمت باد و آب باران
- مقصود از اينكه فرمود با قرآن با دشمنان جهاد كن (جاهدهم به جهادا كبيرا)
- تشبيه انقسام مردم به مؤ من و كافر، به آب دو دريا (يكى گوارا و ديگرى ناگوار) وبه خلقت زن و مرد از نطفه
- مقصود از استثنا ((الا من شاء ان يتخذ الى زبه سبيلا)) در آيه :((قل ما اسئلكم عليه من اجر الا من شاء...))
- نظر مفسرين درباره استثناء مذكور
- تنها وكيل و متصرف در امور بندگان خدا است كه داراى حيات و ملك و علم مطلق است
- معناى جمله ((الرحمن فسئل به خبيرا)) و اقوال مختلف مفسرين در اين باره
- حكايت استكبار مشركين از سجده براى خداوند و فزونى نفرتشان از آن
- بيان استغنا و تعزز خداوند در مقابل استكبار مشركين
- تنظير روشنگرى عالم روحانى و معنوى انسانها باارسال رسل ، به روشنگرى عالم طبيعت با شمس و قمر
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - مشرکان و بت پرستان، مردمانى هواپرست (أرءیت من اتّخذ إلهه هویه)
۲ - هواپرستى، منشأ گرایش مشرکان به شرک و بت پرستى است. (أرءیت من اتّخذ إلهه هویه) جمله «أرءیت من اتّخذ إلهه هواه» استینافیه بیانیه است و در مقام بیان منشأ و علت گرایش مشرکان به معبودهاى متعدد و مقاومت آنان بر این عقیده باطل مى باشد.
۳ - مبارزه با هواى نفس، در رأس دعوت پیامبراسلام(ص) (أرءیت من اتّخذ إلهه هویه)
۴ - هواپرستى، مانع اصلى حق پذیرى و هدایت است. (أرءیت من اتّخذ إلهه هویه)
۵ - پیامبر(ص) مسؤولیت نداشت تا همچون موکلان، بر جریان عقیده هواپرستان ناظر و نگهبان باشد و آنان را به ایمان آوردن مجبور کند. (أرءیت من اتّخذ إلهه هویه أفأنت تکون علیه وکیلاً)
۶ - هیچ کس، حتى پیامبران الهى، توانایى هدایت هواپرستان حق ناپذیر را ندارد. (من اتّخذ إلهه هویه أفأنت تکون علیه وکیلاً)
موضوعات مرتبط
- بت پرستان: هواپرستى بت پرستان ۱
- بت پرستى: منشأ بت پرستى ۲
- تزکیه: دعوت به تزکیه ۳
- حق: موانع حق پذیرى ۴
- دین: نفى اکراه در دین ۵
- شرک: منشأ شرک ۲
- محمد(ص): دعوت محمد(ص) ۳; محدوده مسؤولیت محمد(ص) ۵
- مشرکان: هواپرستى مشرکان ۱
- هدایت: موانع هدایت ۴
- هواپرستان ۱: هدایت ناپذیرى هواپرستان ۶
- هواپرستى: آثار هواپرستى ۲، ۴