الأنفال ٢
ترجمه
الأنفال ١ | آیه ٢ | الأنفال ٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَجِلَتْ»: هراسناک شد و لبریز از خوف گردید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶ - ۱، سوره انفال
- معناى (( انفال )) ، (( ذات )) و مراد از اصلاح طلبى ذات البين
- اختلاف مفسرين در قرائت (( يسئلونك عن الانفال ))
- معنى و ترتيبى كه از ضميمه ساختن آيات ساختن آيات مربوط به انفال استفاده مى شود
- بيان عدم منافات بين آيات مربوط به غنيمت و خمس با آيه : (( قل الانفال لله والرسول ))
- پنج صفت براى مؤ منين حقيقى
- مراد از درجات در: (( لهم درجات عند ربهم )) مراتب قرب به خدا است
- معناى (( حق )) و (( جدال ))
- (معناى انفال ، شاءن نزول آيات مربوط به انفال ...)
نکات آیه
۱- دل مؤمنان راستین، لرزان و بیمناک به هنگام یاد خدا (إنما المؤمنون الذین إذا ذکر اللّه وجلت قلوبهم)
۲- یاد خدا از سوى هر کس، داراى تأثیرى عمیق در قلب و روح مؤمنان (إذا ذکر اللّه وجلت قلوبهم) مجهول آوردن فعل «ذکر» دلالت مى کند که یاد خدا از سوى هر کسى که باشد آن اثر شگرف را براى مؤمنان واقعى در پى دارد.
۳- تلاوت قرآن بر مؤمنان راستین، فزاینده ایمان در نهاد آنان (و إذا تلیت علیهم ءایته زادتهم إیمنا) «تلیت» به قرینه کلمه «على» از تلاوت، که به معناى قرائت است، گرفته شده است. بنابراین مراد از «ءایته»، آیات قرآن است.
۴- دلهاى بیمناک و لرزان از یاد خدا، داراى زمینه اى مناسب براى تأثیرپذیرى از تلاوت آیات قرآن (إذا ذکر اللّه وجلت قلوبهم و إذا تلیت علیهم ءایته زادتهم إیمنا)
۵- ایمان، داراى درجات و مراتب و همواره پذیراى تکامل (زادتهم إیمنا)
۶- مؤمنان واقعى، تنها بر خداوند توکل مى کنند. (و على ربهم یتوکلون)
۷- باور به توحید ربوبى وادارکننده آدمى به توکل بر خدا و عدم اتکا به غیر او (و على ربهم یتوکلون) کلمه «ربهم» علاوه بر بیان این معنا که مؤمنان واقعى، تنها خداوند را رب خویش مى دانند، بیانگر علت توکل آنان نیز هست ; یعنى چون تنها خداوند را رب خویش مى دانند، فقط بر وى توکل مى کنند.
۸- ایمان، توکل بر خدا و خداترسى، از ارزشهاى متعالى (وجلت قلوبهم ... و على ربهم یتوکلون)
۹- اختلاف و نزاع در جامعه ایمانى بر سر دنیا و غنایم آن، به دور از شأن مؤمنان واقعى (یسئلونک عن الأنفال ... إنما المؤمنون ... وجلت قلوبهم ... و على ربهم) بیان ویژگیهاى یاد شده پس از اشاره به اختلاف و نزاع مسلمانان بر سر غنایم جنگى، اشاره به این دارد که رسیدن به مقام بلند ایمان، آدمى را از شیفتگى به مال دنیا و متأثر شدن از آن و در نتیجه نزاع کردن بر سر آن، باز خواهد داشت.
۱۰- ایمان نیرومند و متکامل، پایه بنیادین توکل بر خدا (زادتهم إیمنا و على ربهم یتوکلون) به نظر مى رسد ترتیب ذکرى در بیان ویژگیهاى مؤمنان حاکى از ترتیب آنها در مرحله تحقق باشد. یعنى ایمان واقعى در مرحله نخست موجب خشیت دل از یاد خدا مى شود و آنگاه با تلاوت آیات الهى ایمان افزون مى گردد تا حدى که مؤمن واقعى باور مى کند که جز خدا رب و مدبرى ندارد و لذا تنها بر او توکل مى کند.
موضوعات مرتبط
- اختلاف: عوامل اختلاف ۹
- ارزشها:۸
- انگیزش: عوامل انگیزش ۱، ۲، ۴، ۷
- ایمان: آثار ایمان ۷، ۱۰ ; ارزش ایمان ۸ ; ازدیاد ایمان ۵ ; عوامل ازدیاد ایمان ۳ ; مراتب ایمان ۵، ۱۰
- ترس: از خدا ۸ ; ترس پسندیده ۸ ; عوامل ترس ۱
- توحید: آثار توحید ربوبى ۷
- توکل: ارزش توکل بر خدا ۸ ; توکل بر خدا ۶، ۱۰ ; عوامل توکل ۷، ۱۰ ; موانع توکل بر غیر خدا ۷
- جامعه: اختلاف جامعه دینى ۹
- دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۹
- ذکر: آثار ذکر خدا ۱، ۲، ۴
- رشد: عوامل رشد ۳
- غنایم: آثار غنایم ۹
- قرآن: فواید تلاوت قرآن ۳، ۴ ; قرآن و مؤمنان راستین ۳
- قلب: عوامل مؤثر در قلب ۲، ۴ ; قلب خاضع ۴
- مؤمنان: انعطافخپذیرى مؤمنان ۲ ; توکل مؤمنان راستین ۶ ; خضوع مؤمنان ۱ ; قلب مؤمنان ۲ ; قلب مؤمنان راستین ۱ ; مسؤولیت مؤمنان راستین ۹ ; ویژگى مؤمنان ۶، ۹