روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۵۵
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ مَا يُصَلَّى فِيهِ وَ مَا لَا يُصَلَّى فِيهِ مِنَ الثِّيَابِ وَ جَمِيعِ الْأَنْوَاع
و سال محمد بن اسماعيل بن بزيع ابا الحسن الرضا ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۵۴ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۵۶ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۰۰
محمّد بن اسماعيل بن بزيع از امام رضا عليه السّلام پرسيد: نماز كردن در جامه رنگارنگ (يا خطّ دار و داراى رنگهاى گوناگون) چه صورت دارد؟ پس آن حضرت اعلام فرمود كه اگر در نقش آن جامه صورت كشيده باشند يا نقش آن صورت باشد (اگر چه صورت شجر و درخت) آن را خوش نميدارد يا مكروه است. و نماز كردن با بند زير جامه كه سر آن از ابريشم باشد جايز نيست، و باكى نيست بر خواندن نماز در پوستينهاى خوارزمى و نيز پوستينهائى كه در سرزمين حجاز دبّاغى مىكنند، همچنين نماز خواندن در پشم حيوان مرده (يا جامهاى كه آن را از پشم حيوان مرده مأكول اللّحم فراهم ساخته باشند) اشكالى ندارد، زيرا در پشم روح نيست. مترجم گويد: «يعنى در حال زنده بودن حيوان هم روح ندارد بلكه ريشه آنست كه تحريكات خارجى را درك مىكند و واكنش نشان مىدهد و رشد موى نيز وابسته به آنست بنا بر اين براى تقويت موها ريشه آن را كه زير سطح پوست است تقويت مىكنند، كه خون در آن جريان دارد و تغذيه پذير است و تحريكات خارجى را حسّ مىكند، نه خود مو و پشم را، منظور از روح نيز همين است، و بهمين جهت است كه پس از مردن يا كشته شدن حيوان نيز مو و پشم او دچار فساد و گنديدگى نمىشود و اصولا دگرگونى و تغيير حالت پيدا نمىكند».