روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۰۸
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، بَابُ مَا يُنَجِّسُ الثَّوْبَ وَ الْجَسَد
و قد روي :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۰۷ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۰۹ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۰۳
در مورد منى روايت شده كه: هر گاه شخص در خواب محتلم يا جنب شده نگاه كرد و پىجوئى نموده چيزى نيافت تكليفى بر او نيست. (جامه خود را ملاحظه كرده و منى را نديده است پس غسل بجا آورده و نماز ميگذارد بعد از آن منى را در جامه خود ببيند، بر او چيزى نيست) ولى اگر جامه خود را نگاه نكرد و جستجو ننمود، غسل كرده و با آن لباس نماز خوانده باشد بعد منى را در آن بيابد، شستن لباس و اعاده نمازش بر او واجب است. و باكى نيست كه خون ماهى بر جامه باشد و انسان در آن لباس نماز بخواند چه كم باشد و چه بسيار. و كسى كه به كلاه يا دستار يا بند زير جامه، يا جوراب، و موزه يا دمپايىاش منى، بول، خون و يا غائط باشد و آن را آلوده سازد، اشكالى در نماز خواندن با آنها نيست و اين به خاطر آنست كه نماز در هيچ يك از آنها به تنهايى تمام نيست. (يعنى با هيچ يك از آنها به تنهايى نميتوان بعنوان لباس كه ساتر عورت است نماز بجا آورد). و كسى كه لباسش بر الاغ مردهاى افتاده، شستن آن جامه بر او لازم نيست و نماز خواندن با آن لباس نيز اشكال ندارد. و اشكالى ندارد كه شخص به استخوان مردهاى كه يك سال از وفات يا دفنش گذشته دست بمالد، و نيز باكى نيست كه شخص زندهاى دندان مردهاى را به جاى دندان خود گذارد. و كسى كه لباسش به سگ خشكى ماليده شد و آن سگ شكارى نبوده بر اوست كه بر جامهاش آب ريزد و هر گاه سگ تر و مرطوب باشد بر او لازم است كه جامه را بشويد، و اگر سگ شكارى بوده و خشك نيز باشد بر او چيزى نيست و اگر بدنش تر و مرطوب باشد لازم است كه بر آن آب بريزد. و نماز خواندن در لباسى كه شراب بر آن ريخته شده اشكالى ندارد، زيرا خداوند عزّ و جلّ نوشيدن آن را حرام فرموده و خواندن نماز در لباسى كه بدان آلوده است ممنوع نساخته، و امّا در خانهاى كه در آن شراب است (يا اطاق) بجا آوردن نماز جايز نيست. مترجم گويد: «بسيارى از فقهاء مذهب ما عقيده ندارند كه هر مايع مستكنندهاى نجس است، بلكه تنها خوردن از آن را جايز نميشمرند». كسى كه بول كند و اندكى از آن به رانش بچكد، و فراموش كرده نماز بخواند سپس به خاطر آورد كه آن موضع را نشسته است، شستن آن محلّ و اعاده نماز بر او لازم است. و اگر موشى در آب افتاد و سپس بيرون آمد و بر جامهاى راه رفت يا دويد پس آنچه از اثر و جاى پاى آن را كه ميبينى بشوى و آنچه را كه در اثر ترى بر آن نميبينى آب بر آن بريز.