طه ٢٣
ترجمه
طه ٢٢ | آیه ٢٣ | طه ٢٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مِنْ آیَاتِنَا الْکُبْرَی»: بعضی از معجزههای بزرگ ما. مراد دو معجزه مهمّی است که در بالا ذکر شدهاند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۸ سوره طه
- بيان آياتى كه چگونگى برگزيدن موسى (عليه السلام ) به رسالت و ماءمور شدنش در كوه طور به دعوت فرعون را حكايت مى كنند
- توضيحى در مورد تكلم خدا با موسى (عليه السلام )
- بيان عدم منافات وجود واسطه در تكلم ، با صدق تكلم خدا با موسى
- شرح خطاب خداى تعالى به موسى (عليه السلام ): ((اننى انا الله لا اله الا انافاعبدنى ...((
- وجوه عديده اى كه در ذيل جمله : ((واقم الصلوة الذكرى (( گفته اند
- مقصود از اينكه درباره قيامت فرمود: ((اكاد اخفيها- نزديكست پنهانش بدارم ((
- آغاز وحى رسالت موسس (عليه السلام ) با استفهام : ((ما تلك بيمينك يا موسى (( واشاره به وجه رد و بدل شدن سؤ ال و جواب درباره عصا
- وجه پرگوئى موسى (ع ) در پاسخ خداوند
- شرح و توضيح درخواست هاى موسى (عليه السلام ) از خداوند بعد از ماءموريت به رسالت (قال رب اشرح لى صدرى ...)
- معناى كلمه (وزير) و بيان علت درخواست موسى از خداوند كه برادرش را وزير قرار دهد.
- مقصود از ذكر و تسبيح خدا در (كى نسخبك كثيرا و نذكرك كثيرا)
- استجابت ادعيه موسى (عليه السلام ) و تذكار منت پيشين خدا بر او در ماجراى زاده شدن وپرورش يافتنش در دامان دشمن
- يادآورى منت ها و تفضلات ديگر خدا به موسى (عليه السلام ) در نجات يافتن از مصر وازدواج با دختر شعيب و اقامت در مدين و...
- مراد از فتنه در (و فتناك فتونا) و وجه موسى را منت شمرده است
- مراد از جمله : ((واصطنعتك لنفسى (( در خطاب خداوند به موسى (عليه السلام )
- بيان اينكه اظهار اميد در كلام خدا(در مانند جمله :((لعله يتذكر او يخشى (() قائم به مقام محلوره است
- و رد سخنى از فخر رازى درباره سر ارسال موسى (عليه السلام ) به سوى فرعون باعلم به ايمان نياوردن او
- اشاره به وجه اينكه موسى و هارون از عقاب و طغيان فرعون اظهار نگرانى كردند
- نكات و دقائقى كه در اوامر خداوند به موسى و هارون درباره رفتن نزد فرعون و دعوت او به كار رفته است
- بحث روايتى
- دعاى پيامبر (ص ) درباره اميرالمؤ منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون
- رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است .
- روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به رسالت موسى (ع )
نکات آیه
۱ - ارائه معجزه عصا و یدبیضا به موسى(ع) در وادى طوى، به جهت نمایاندن برخى معجزات بزرگ الهى به آن حضرت بود. (لنریک من ءایتنا الکبرى) «لنریک» متعلق به فعلى است که از «آیة أُخرى» انتزاع مى شود; یعنى آیه آوردیم تا ... . «من» براى تبعیض است و دلالت مى کند که مراد، نشان دادن بعضى از آیات بزرگ خداوند است.
۲ - خداوند داراى نشانه ها و معجزات بزرگ و فراوانى است که تنها برخى ازآن را در وادى طوى به موسى(ع) ارائه کرد. (من ءایتنا الکبرى) «الکبرى» صفت است براى «آیاتنا» و دلالت مى کند که خداوند آیات گوناگونى دارد که «یدبیضا» و «معجزه عصا» نمونه اى از برترین انواع آنها است.
۳ - تحقق معجزه به دست پیامبران، در اختیار خداوند و در گرو اراده او است. (لنریک) جمع بودن فعل «نریک» یا براى تعظیم است و یا به نقش واسطه هایى نظر دارد که فرمان خداوند را اجرا مى کنند.
۴ - معجزه عصاى موسى(ع) و یدبیضاى او، دو نمونه از بزرگ ترین نشانه ها ومعجزات الهى اند. (من ءایتنا الکبرى)
۵ - معجزه عصا و یدبیضاى موسى(ع)، مقدمه اى براى نمایاندن معجزات بزرگ ترى به وى در آینده بود. (لنریک من ءایتنا الکبرى) چون در آیه قبل، آیت بودن یدبیضا و نیز عصا ذکر گردیده است; ممکن است گفته شود «لنریک...» در صدد بیان نکته تازه اى است و به موسى وعده مى دهد که این دو معجزه، مقدمه اى بود تا در آینده، آیاتى بزرگ تر از آنچه اکنون ارائه شد، به تو نمایانده شود.
۶ - اظهار معجزه در کوه طور، به منظور تسکین قلب موسى(ع) انجام یافته بود. (لنریک) ارائه معجزه به موسى(ع)، علاوه بر آن که موسى(ع) را در برابر فرعون مجهز مى ساخت، به دلیل «لنریک» آگاهى و اطمینان شخصِ آن حضرت را نیز بالا مى برد.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا :۲
- خدا: آثاراراده خدا ۳
- معجزه: مراتب معجزه ۱، ۲، ۴; منشأ معجزه ۳
- موسى(ع): آثار معجزه موسى(ع) ۶; اهمیت معجزه عصاى موسى(ع) ۴; اهمیت معجزه ید بیضا موسى(ع) ۴; عوامل اطمینان موسى(ع) ۶; فضایل موسى(ع) ۱; قصه موسى(ع) ۱; معجزه عصاى موسى(ع) ۵ ; معجزه موسى(ع) ۱، ۴، ۵; معجزه یدبیضاى موسى(ع) ۵