تفسیر:المیزان جلد۴ بخش۱۹

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۴۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
  • آيات ۲۸ - ۲۳ ، سوره نساء
  • محرمات سببى چه كسانى هستند؟
  • بحث پيرامون (فى حجوركم ) در آيه شريفه
  • ازدواج با زن پدر و با دو خواهر در جاهليت مرسوم بوده است .
  • معناى احصان و مراد از محصنات در آيه (والمحصنات من النساء...)
  • گفتار ديگر مفسرين درباره مراد از (الا ما ملكت ايمانكم )
  • استناد نادرست به جمله «غير مسافحين » در آيه ، براى عدم جواز ازدواج موقت ، و رد آن
  • آيه «فما استمتعتم » درباره متعه است
  • فساد گفتار بعضى از مفسرين ك استمتاع در آيه را نكاح دانسته اند
  • آيه متعه نسخ نشده است نه با آيات ديگر و نه با آيات سنت
  • وجه اكتفا آيه به نكاح با كنيزان در مقام تنزيل دادن تكليف
  • وجه آوردن جمله بعضكم من بعض (همه از هم هستيد) در آيه «و من لم يستطع ...»
  • حد كنيزان نصف حد زنان آزاد است
  • هدف از تشريع احكام مربوط به نكاح
  • بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به نكاح )
  • قضاوت اميرالمؤ منين (ع ) درباره فتواى ابن مسعود
  • رواياتى در ذيل آيه (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم )
  • رواياتى در ارتباط با ازدواج با كنيزان
  • حد بردگان نصف حد آزادگان است
  • بحث روايتى ديگر (پيرامون ازدواج موقت )
  • اخبارى كه بر نسخ شدن حكم متعه دلالت مى كنند (از طريقاهل سنت )
  • روايات دال بر جواز متعه از نظر جمعى از صحابه و تابعين
  • اگر عمر متعه را منع نمى كرد احدى زنا نمى كرد مگر شقى ترين افراد!
  • داستان مرد شامى و برخورد قاطعانه عمر با در نهى از متعه !
  • چنانچه عمر كسى را به جرم متعه ! مى گرفت سنگسار مى كرد!!
  • روايات دال بر جواز متعه از نظر جمعى از صحابه و تابعين
  • بررسى و نقد رواياتى كه از طريق اهل سنت درباره متعهنقل شده است
  • گفته هاى يكى از مخالفين در رد جواز متعه و پاسخ به او
  • فوائدى كه بر نكاح دائم مترتب مى شود بر موقت آن نيز مترتب مى شود
  • ضرورت و موجبات جواز متعه در آغاز، در زمان عمر و پس از او تا زمان حاضر وجود داشتهاست
  • آيات سوره مؤ منون و سوره معارج قوى ترين دلالت را بر حليت متعه دارد
  • هم عقد متعه عقد نكاح است و هم زن در آن زوجه محسوب مى شود
  • قول به تخصيص لازمه اش تناقض گويى نست !
  • پاسخ به اين كه منع در متعه تدريجى صورت گرفته است
  • نهى عمر از متعه بر اساس اجتهاد شخصى بوده است
  • سخن آخر در مشروعيت متعه
  • بحث علمى (درباره انتقال نسب و قرابت از طريق زنان ، در اسلام )
  • بحث علمى ديگر (پيرامون حكمت ممنوعيت ازدواجهاى محرم در شرع مقدس اسلام )
  • قانون اسلام در جهت تنظيم امر ازدواج دقيق ترين قانون است
  • حكمت نهى از اختلاط زن و مرد و وجوب حجاب براى زنان