الصافات ١٦٢
ترجمه
الصافات ١٦١ | آیه ١٦٢ | الصافات ١٦٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَآ أَنتُمْ»: واژه (ما) نافیه است. «عَلَیْهِ»: ضمیر (ه) به خداوند بر میگردد و جار و مجرور متعلّق به (فَاتِنِینَ) است. «فَاتِنِینَ»: گول زنندگان. منحرف کنندگان. مفسدین. حرف (ب) زائد و برای تأکید نفی نسبت ما بعد خود از ما قبل خود به کار میرود. «مَآ أَنتُمْ عَلَیْهِ بِفَآتِنِینَ»: ای کفّار مکّه! شما و بتهائی که میپرستید یا شما و عبادتی که میکنید، هرگز نمیتوانید بندگان شایسته خدا را تباه و منحرف سازید، و گول زنید و فریب دهید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۴۹ - ۱۸۲ سوره صافات
- ردّ اعتقاد مشركين به دختر داشتن خدا و خويشاوندى بين او و جنّ
- رد اعتماد مشركين مبنى بر اينكه جن اولاد خداوند هستند
- توضيحى درباره استثناى عباد مخلصين در آيه : سبحان الله عما يصفون الا عباداللهالمخلصين
- و اينكه چرا خدا از وصف واصفان جز وصف عباد مخلصين منزه است
- بيان مفاد آيه : فانكم و ما تعبدون ما انتم عليه بفاتنين الا منهوصال الجحيم
- ردّ و ابطال پندار مشركين درباره اينكه ملائكه دختران خدايند، با بيان موقف و موقعيتملائكه در عالم خلقت واعمال صادره از ايشان
- مقصود از اينكه انبياء عليهم السلام منصور هستند و جند خدا غالبند
- چند روايت در ذيل آيه : و انا لنحن الصافون ...
نکات آیه
۱ - مشرکان و معبودهایشان، از فریب دادن و گمراه کردن مردم و جلوگیرى از پیشرفت دین خدا (توحید و یگانه پرستى) ناتوان اند. (ما أنتم علیه بفتنین) «فاتن» (اسم فاعل و مفرد «فاتنین») به معناى کسى است که مى فریبد و به گمراهى فرا مى خواند. گفتنى است طبق نظر بیشتر مفسران ضمیر «علیه» به «اللّه» برمى گردد و مقصود از آن راه خدا و دین او (اسلام) مى باشد.
۲ - ناتوانى آیین شرک و بت پرستى، در مبارزه با آیین توحید و یکتاپرستى (ما أنتم علیه بفتنین) برداشت یاد شده از آن جا است که ناتوانى مشرکان از اغواى مردم از راه خدا، بیانگر ناتوانى آیین آنان در مبارزه با آیین توحیدى است.
۳ - خداوند در صدد مأیوس کردن مشرکان، از پیشرفت و نفوذ آیینشان (ما أنتم علیه بفتنین) اِخبار خداوند به ناتوانى مشرکان - که به صورت روشن و قاطع بیان گردیده است - مى تواند براى ایجاد یأس و ناامیدى در میان آنان از هرگونه پیشرفت و نفوذ در میان مردم باشد.
۴ - آیین شرک و بت پرستى، آیینى ایستا و ناتوان از پیشرفت و توسعه و فراگیر شدن (ما أنتم علیه بفتنین) از لحن آیه شریفه استفاده مى شود که خداوند در صدد بیان آینده آیین شرک و سرنوشت این آیین ساختگى است; نه این که تنها در صدد بیان وضعیت مشرکان در صدراسلام باشد.
موضوعات مرتبط
- بت پرستى: عجز بت پرستى ۴; ویژگیهاى بت پرستى ۴
- توحید: قدرت توحید ۲
- خدا: افعال خدا ۳
- شرک: عجز شرک ۲، ۴; منشأ شکست شرک ۳; ویژگیهاى شرک ۴
- مشرکان: عجز مشرکان ۱; عجز معبودان مشرکان ۱; گمراهگرى مشرکان ۱; منشأ یأس مشرکان ۳
- معبودان باطل: گمراهگرى معبودان باطل ۱; مکر معبودان باطل ۱