المؤمنون ٣٧
ترجمه
المؤمنون ٣٦ | آیه ٣٧ | المؤمنون ٣٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنْ هِیَ»: واژه (إِنْ) حرف نفی است و مراد از (هِیَ)، (حَیَاة) است، و ضمیر عائد بر متأخر بوده و با خبر تفسیر شده است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۳ - ۵۴، سوره مؤ منون
- اشاره به عقيده بت پرستان درباره عبادت آلهه و معناى خطاب نوح عليه السلام به قوم خود: ((اعبدوا الله ...))
- افترائات و احتجاجات قوم نوح عليه السّلام در مقام انكار رسالت آنحضرت .
- و دورى گزيدن از قوم خود كه بعد از انكار و تكذيبشان محكوم به عذاب شده بودند
- اشراف و بزرگان قوم نوح عامه مردم را عليه پيامبراشان مى شورانند.
- نزول عذاب الهى و آغاز آن با صيحه اى آسمانى
- يادآورى سنت الهى : هدايت امم با ارسال رسل ، تكذيب امتها آنان را و عذاب الهى و...
- اشاره اى به رسالت موسى و هارون
- خطابى از خداوند به عموم پيامبران
- بحث روايتى (روايتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - در دیدگاه اشراف و عناصر مرفه جامعه پس از نوح، زندگى انسان محدود به زندگى دنیایى بود. (إن هى إلاّ حیاتنا الدنیا ... و ما نحن بمبعوثین) «بعث» (مصدر مجهول «مبعوثین») به معناى بر انگیخته شدن است.
۲ - انکار صریح معاد، از سوى اشراف و سران جامعه پس از نوح (إن هى إلاّ حیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما نحن بمبعوثین)
۳ - دنیا و صحنه آمد و شد نسل ها و آفرینش آنها، فاقد کمترین هدف و فرجام در بینش اشراف و مرفهان کفرپیشه (نموت و نحیا) مقصود از «نموت و نحیا» (مى میریم و زنده مى شویم) این است که نسلى مى میرد و نسلى پدید مى آید.
۴ - وجود عقیده به تناسخ در میان مردم پس از عصر نوح * (نموت و نحیا و ما نحن بمبعوثین) معناى عبارت یاد شده را با توجه به آمدن «نحیا» بعد از «نموت» چنین است: ما مى میریم و دوباره در همین دنیا در کالبدى دیگر، حضور پیدا مى کنیم; بدون این که رستاخیزى در کار باشد و بدون این که بدن پوسیده ما، دوباره زنده شود.
موضوعات مرتبط
- آفرینش: اهداف آفرینش ۳
- اشراف: بینش اشراف ۳
- عقیده: عقیده به تناسخ ۴
- قوم ثمود: بینش اشراف قوم ثمود ۱; عقیده اشراف قوم ثمود ۲; عقیده قوم ثمود ۴; کفر اشراف قوم ثمود ۲
- قوم عاد: بینش اشراف قوم عاد ۱; عقیده اشراف قوم عاد ۲; عقیده قوم عاد ۴; کفر اشراف قوم عاد ۲
- کافران: بینش کافران ۳
- مرفهان: بینش مرفهان ۳
- معاد: مکذبان معاد ۲