الجاثية ١٩
ترجمه
الجاثية ١٨ | آیه ١٩ | الجاثية ٢٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَن یُغْنُوا عَنکَ ...» (نگا: یوسف / ، مریم / ، جاثیه / ).
تفسیر
نکات آیه
۱ - ارائه دهندگان برنامه هاى ضد دینى، ناتوان از حمایت نسبت به پیروان خویش در برابر عذاب خداوند (إنّهم لن یغنوا عنک من اللّه شیًا) با توجه به این که «من اللّه» ممکن است به حذف مضاف باشد; یعنى، «من عذاب اللّه» و با الغاى خصوصیت از مورد پیامبراکرم(ص)، مطلب بالا استفاده مى شود.
۲ - حامیان غیر الهى، بى تأثیر در بى نیاز ساختن انسان از خداوند (إنّهم لن یغنوا عنک من اللّه شیًا)
۳ - عناصر ناآگاه و جاهل به وحى، فاقد طرح و برنامه اى ثمربخش در برابر فرمان و برنامه خداوند (إنّهم لن یغنوا عنک من اللّه شیًا)
۴ - یاورى ظالمان نسبت به یکدیگر، منحصر به دنیا و بى ثمر در آخرت * (و إنّ الظلمین بعضهم أولیاء بعض ) در صورتى که تعبیر «من اللّه» داراى مضاف محذوف و تقدیر آن «من عذاب اللّه» باشد; مى توان استفاده کرد، «لن یغنوا» نظر به آخرت و کیفر و پاداش الهى دارد و «بعضهم أولیاء بعض» نظر به همیارى هاى دنیوى و مادى ظالمان.
۵ - ظالمان، دوست و یاور کسانى که همچون خودشان، ظالم و سیه کاراند. (و إنّ الظلمین بعضهم أولیاء بعض)
۶ - پیروى از تمایلات جاهلانه ظالمان، به معناى پذیرش ولایت و رهبرى آنان است. (و لاتتّبع أهواء ... و إنّ الظلمین بعضهم أولیاء بعض ) با توجه به این که «إنّ الظالمین بعضهم أولیاء...» تعلیل براى نهى «لاتتبع» است، مفاد آیه شریفه چنین خواهد بود: اگر پیامبر یا موحد دیگرى، در برابر خواسته یا خواسته هاى هواپرستان جاهل تسلیم شود، در حقیقت رهبرى و ولایت آن هواپرستان ظالم را پذیرفته است.
۷- پیروى از تمایلات ظالم، خود ستمگرى است. (و لاتتّبع أهواء ... و إنّ الظلمین بعضهم أولیاء بعض ) با توجه به این که تعبیر «ظالم» در این آیه، منطبق بر کسى است که خواهش جاهلانه عناصر غیر الهى را پذیرفته است، ظالم بودن پیروى کننده و پیروى شونده استفاده مى شود.
۸ - خداوند، سرپرست و حامى تقواپیشگان (و اللّه ولىّ المتّقین)
۹ - شرط بهره مندى از ولایت و سرپرستى خداوند، تقوا است. (و اللّه ولىّ المتّقین)
۱۰ - تقواپیشگان، مبرّا از ظلم و دوستى با ظالمان (و إنّ الظلمین بعضهم أولیاء بعض و اللّه ولىّ المتّقین) از این که «المتقین» در مقابل «الظالمین» قرار گرفته، مطلب یاد شده به دست مى آید.
۱۱ - متقین، نفوذناپذیر و مصون در برابر تمایلات هواپرستانه ستمکاران (و لاتتّبع أهواء ... و إنّ الظلمین ... و اللّه ولىّ المتّقین) یادکرد وصف «تقوا» براى کسانى که در پرتو ولایت حق قرار دارند و با اطاعت از خدا، از آمال جاهلانه و ظالمانه تبعیت نمى کنند، بیانگر برداشت یاد شده است.
۱۲ - اهل ایمان، دلبسته به حمایت ها و امدادهاى الهى و نه عناصر هواپرست و سیه کار (و لاتتّبع أهواء ... و إنّ الظلمین بعضهم أولیاء بعض و اللّه ولىّ المتّقین) بى تردید پیامبر(ص) و مؤمنان واقعى، اگر هم در معرض تمایل و روى آورى به درخواست هاى غیر مؤمنان قرار گیرند، با این امید و هدف خواهند بود که آنان را به سوى ایمان و حقیقت سوق داده و یا خیر و سودى را براى دیگر مؤمنان جلب کنند. خداوند با نهى «لاتتّبع أهواء...»، چنین انتظارى را نفى مى کند و یادآور مى شود که منافع ظاهرىِ ظالمان، تنها نصیب ستمگران دیگر مى شود و نباید مؤمنان به حمایت آنان امید داشته باشند; بلکه مؤمن به حمایت خدا دل مى بندد.
موضوعات مرتبط
- امیدوارى: امیدوارى به امدادهاى خدا ۱۲
- تقوا: آثار تقوا ۹
- جاهلان: جاهلان و تعالیم خدا ۳; عجز جاهلان ۳
- خدا: حتمیت عذابهاى خدا ۱; شرایط ولایت خدا ۹; ولایت خدا ۸
- دین: بى یاورى پیروان دشمنان دین ۱; عجز دشمنان دین ۱
- ظالمان: آثار پیروى از ظالمان ۶; امدادهاى دنیوى ظالمان ۴; بى یاورى اخروى ظالمان ۴; دوستى با ظالمان ۱۰; ظلم پیروى از ظالمان ۷; قبول ولایت ظالمان ۶; ویژگیهاى دوستان ظالمان ۵; ویژگى امدادهاى ظالمان ۴; هواپرستى ظالمان ۱۱
- مؤمنان: امیدوارى مؤمنان ۱۲
- متقین: تنزیه متقین ۱۰; حامى متقین ۸; فضایل متقین ۸; متقین و ظالمان ۱۱; متقین و ظلم ۱۰; مصونیت متقین ۱۱; مولاى متقین ۸
- نیازها: منشأ تأمین نیازها ۲