الزخرف ٨٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۲۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

منزه است پروردگار آسمانها و زمین، پروردگار عرش، از توصیفی که آنها می‌کنند!

|منزّه است پروردگار آسمان‌ها و زمين، صاحب عرش، از آنچه وصف مى‌كنند
پروردگار آسمانها و زمين [و] پروردگار عرش، از آنچه وصف مى‌كنند منزه است.
خدای آسمانها و زمین و پروردگار عرش (عظیم) از آنچه کافران توصیف او کنند پاک و منزّه است.
منزّه است پروردگار آسمان ها و زمین، پروردگار عرش از آنچه [درباره او] توصیف می کنند.
منزه است پروردگار آسمانها و زمين و پروردگار عرش از آن نسبتها كه به او مى‌دهند.
منزه و فراتر است پروردگار آسمانها و زمین صاحب عرش، از آنچه می‌گویند
پاك است پروردگار آسمانها و زمين، پروردگار عرش، از آنچه [او را به ناشايست‌] وصف مى‌كنند.
خداوندگار آسمانها و زمین و عرش (و تخت سلطنت مجموعه‌ی عالم هستی) پاک و منزّه از این توصیفهائی است که (درباره‌ی او) می‌کنند.
پروردگار آسمان‌ها و زمین (و) پروردگار عرش، از آنچه توصیفش می‌کنند منزّه است.
منزّه است پروردگار آسمانها و زمین پروردگار عرش از آنچه می‌ستایند


الزخرف ٨١ آیه ٨٢ الزخرف ٨٣
سوره : سوره الزخرف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«رَبِّ»: مالک و مدبّر. خداوندگار. «الْعَرْشِ»: (نگا: اعراف / ، توبه / یونس / .


تفسیر

نکات آیه

۱ - پروردگار آسمان ها و زمین، منزه از داشتن فرزند و توصیف هاى شرک آلود (سبحن ربّ السموت ... عمّا یصفون)

۲ - عظمت و هماهنگى تدبیر آسمان ها و زمین و عرش، نشان دهنده حاکمیت خداى یگانه بر هستى است. (سبحن ربّ السموت و الأرض )

۳ - آسمان ها و زمین (مجموعه هستى)، عرش خداوند و تحت ربوبیت عالى و بى نقص او (ربّ السموت و الأرض ربّ العرش ) بنابراین که «ربّ العرش» عطف بیان باشد، برداشت بالا به دست مى آید.

۴ - عرش، حقیقتى فراتر و فراگیرتر از آسمان ها و زمین (سبحن ربّ السموت و الأرض ربّ العرش) «ربّ العرش» مى تواند ذکر عام بعد از خاص باشد.

۵ - فرزنددارى و دل مشغولى به فرزند، ناسازگار با مقام ربوبیت عام الهى * (قل إن کان للرحمن ولد ... سبحن ربّ السموت و الأرض ربّ العرش) یادکرد «ربّ السماوات...» در پى نفى فرزند از خدا، ممکن است اشاره به این نکته داشته باشد که فرزند، براى پدر وابستگى آور است و خداوندى که داراى ربوبیت عام مى باشد، نفس ربوبیت عامش گواه بى فرزندى او است.

۶ - بینش شرک آلود، ناتوان از توصیف بایسته خدا (سبحن ربّ السموت ... عمّا یصفون)

۷ - پروردگار گستره هستى، فراتر از دسترسى اندیشه بشر و منزّه از توصیف هاى خلق (سبحن ربّ السموت و الأرض ربّ العرش عمّا یصفون) برداشت یاد شده بنابراین نکته است که «سبحان ... عمّا یصفون» نظر به همه خلق داشته باشد و از آن جهت که عام است، شامل مشرکان نیز بشود.

موضوعات مرتبط

  • آسمان: عظمت آسمان ها ۲; هماهنگى تدبیر آسمان ها ۲
  • آفرینش: نقش آفرینش ۳
  • انسان: عجز انسان ۷
  • برهان: برهان نظم ۲
  • توحید: دلایل توحید ربوبى ۲
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۵; تنزیه خدا ۱، ۷; خدا و فرزند ۱، ۵; عجز از توصیف خدا ۶، ۷; عظمت خدا ۷; نشانه هاى حاکمیت خدا ۲; وسعت ربوبیت خدا ۳، ۷
  • زمین: عظمت زمین ۲; هماهنگى تدبیر زمین ۲
  • عرش: تدبیر عرش ۳; حقیقت عرش ۳، ۴; عظمت عرش ۲; وسعت عرش ۳; هماهنگى تدبیر عرش ۲
  • مشرکان: عجز مشرکان ۶

منابع