الزخرف ٧٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۲۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها فریاد می‌کشند: «ای مالک دوزخ! (ای کاش) پروردگارت ما را بمیراند (تا آسوده شویم)!» می‌گوید: «شما در این جا ماندنی هستید!»

|و فرياد برآورند: اى مالك! پروردگارت مى‌بايست جان ما را بستاند. او گويد: شما [همچنان‌] ماندگاريد
و فرياد كشند: «اى مالك، [بگو:] پروردگارت جان ما را بستاند.» پاسخ دهد: « شما ماندگاريد.»
و (آن دوزخیان، مالک دوزخ را) ندا کنند که ای مالک، از خدای خود بخواه که ما را بمیراند (تا از عذاب برهیم). جواب دهد: شما (در این عذاب) همیشه خواهید بود.
و فریاد می زنند: ای مالکِ [دوزخ! بگو:] پروردگارت ما را بمیراند [تا از این عذاب نجات یابیم]. [مالک] می گوید: یقیناً شما ماندنی هستید.
فرياد برآورند كه: اى مالك، كاش پروردگار تو ما را بميراند. مى‌گويد: نه، شما در اينجا ماندنى هستيد.
و ندا در دهندای "مالک" کاش پروردگارت کار ما را یکسره کند، گوید شما ماندگارید
و [چون اميد رهايى ندارند] آواز دهند كه اى مالك- نگهبان آتش دوزخ-، بايد كه پروردگارت ما را بميراند گويد: همانا شما درنگ‌كننده و ماندنى هستيد
آنان فریاد می‌زنند: ای مالک! پروردگارت ما را بمیراند و نابودمان گرداند (تا بیش از این رنج نبریم و از این عذاب دردناک آسوده شویم. او بدیشان) می‌گوید: شما (اینجا) می‌مانید (و مرگ و میر و نیستی و نابودی در کار نیست).
و ندا کردند: «ای مالک! باید پروردگارت جان ما را بستاند.» پاسخ داد: «همانا شما ماندگارید.»
و بانگ برآوردند ای مالک حکم کند بر ما (یکسره کند کار ما را) پروردگارت گوید همانا شمائید ماندگان‌


الزخرف ٧٦ آیه ٧٧ الزخرف ٧٨
سوره : سوره الزخرف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَالِکُ»: نام فرشته‌ای است که رئیس فرشتگان نگهبان دوزخ است. «لِیَقْضِ عَلَیْنَا ...»: ما را نابود گرداند و بمیراند (نگا: فاطر / ). «مَاکِثُونَ»: درنگ‌کنندگان. توقّف‌کنندگان.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - التجاى دوزخیان به نگهبانان دوزخ، براى وساطت میان ایشان و پروردگار (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک)

۲ - جایگاه دوزخیان، دور از محل استقرار نگهبانان دوزخ (و نادوا) کاربرد واژه «ندا» به جاى «قول»، مى تواند اشاره به این نکته باشد که دوزخیان با فاصله بسیار تقاضاى وساطت مالک دوزخ را دارند.

۳ - دوزخیان، عاجزانه در تمناى مرگ و نابودى، براى رهایى یافتن از عذاب (کانوا هم الظلمین . و نادوا یملک لیقض علینا ربّک )

۴ - استقبال مجرمان از مرگ در جهنم، نمایانگر شدت عذاب اخروى ایشان است. (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک )

۵ - جهنم، داراى نگهبان و سرپرستى معین و مشخص (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک ) خطاب «یا مالک» از سوى جهنمیان، بیانگر این است که جهنم داراى نگهبان مشخصى است.

۶ - دوزخیان، محروم از گفتوگوى مستقیم با خداوند * (و نادوا یملک لیقض علینا) از این که جهنمیان براى رفع عذاب از خود، نگهبانان جهنم را واسطه قرار مى دهند، مطلب بالا قابل برداشت است.

۷ - دوزخیان، آگاه به مقام ویژه موکّل دوزخ در پیشگاه خداوند (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک ) از درخواست وساطت جهنمیان از فرشته موکّل دوزخ و نیز به کار بردن عبارت «ربّک»، مطلب بالا استفاده مى شود.

۸ - گستره قدرت الهى در جهان واپسین، مورد باور تمامى انسان ها حتى دوزخیان (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک ) از این که جهنمیان نجات خود را به دست خداوند مى دیدند و فرشتگان را به شفاعت مى طلبیدند، استفاده مى شود که حتى دوزخیان نیز در قیامت به قدرت الهى باور دارند.

۹ - تمناى دوزخیان براى رهایى از عذاب، تمنایى بى جا و غیر قابل پذیرش (و نادوا ... إنّکم مکثون)

۱۰ - مرگ و فنا، در دوزخ راه ندارد. (لیقض علینا ربّک ... إنّکم مکثون)

۱۱ - خلود و جاودانگى در جهنم، نتیجه ظلم و ستم پیشگى است. (کانوا هم الظلمین ... إنّکم مکثون) با توجه به واژه «ماکثون» و ارتباط این آیه با آیات قبل، استفاده مى شود که خلود، نتیجه ظلم مجرمان است.

روایات و احادیث

۱۲ - «قال سید بن طاوس، اقول فى الحدیث . إنّ أهل النار إذا دخلوها و رأوا أنکالها ... فیومّلون ... لیخفّ عنهم بعض العذاب ... فإذا یئسوا من خزنة جهنم رجعوا إلى مالک مقدّم الخُزّان و أمّلوا أن یخلّصهم من ذلک الهوان کما قال جلّ جلاله «و نادوا یا مالک لیقض علینا ربّک» قال: فیحبس عنهم الجواب أربعین سنة ثمّ یجیبهم کما قال اللّه فى کتابه المکنون. «إنّکم ماکثون»...;[۱] سیدبن طاووس گوید: در حدیث است که دوزخیان زمانى که داخل آتش شده و عذاب هاى آن جا را مى بینند ... آرزو مى کنند ... تا مقدارى از عذاب از آنان برداشته شود و وقتى از مأموران جهنم مأیوس شدند، سراغ مالک دوزخ که [رتبه] او بر همه مأموران مقدم است، رفته و آرزو مى کنند که او آنها را از این ذلت رهایى دهد; همان طور که خداوند مى فرماید: «و نادوا یا مالک لیقض علینا ربّک». جواب آنان چهل سال داده نمى شود; سپس همان گونه که خدا در کتاب محفوظ خود فرموده چنین جواب مى دهد: إنّکم ماکثون»... .

موضوعات مرتبط

  • آرزو: آرزوى بیجا ۹; آرزوى تخفیف عذاب ۱۲; آرزو ى مرگ ۳، ۴; آرزوى نجات از عذاب ۳، ۹
  • ایمان: ایمان به قدرت خدا ۸
  • جهنم: استمداد از مالک جهنم ۱۲; استمداد از نگهبانان جهنم ۱۲; التجا به نگهبانان جهنم ۱; جاودانگى جهنم ۱۰; جایگاه نگهبانان جهنم ۲; عوامل جاودانگى در جهنم ۱۱; فضایل نگهبانان جهنم ۷; مرگ در جهنم ۱۰; نگهبانان جهنم ۵; ویژگیهاى جهنم ۱۰
  • جهنمیان: آرزوى جهنمیان ۳، ۴، ۹، ۱۲; التجاى جهنمیان ۱; جایگاه جهنمیان ۲; عقیده جهنمیان ۸; علم جهنمیان ۷; محرومیت جهنمیان ۶
  • خدا: قدرت اخروى خدا ۸; محرومان از گفتگو با خدا ۶; وسعت قدرت خدا ۸ ظلم آثار ظلم ۱۱ ۱۲
  • مجرمان: آرزوى اخروى مجرمان ۴; شدت عذاب اخروى مجرمان ۴

منابع

  1. بحارالأنوار، ج ۸، ص ۳۰۴، ح ۶۳; تفسیر برهان، ج ۴، ص ۱۵۴، ح ۱.