العنكبوت ٤٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

ما هر یک از آنان را به گناهانشان گرفتیم، بر بعضی از آنها طوفانی از سنگریزه فرستادیم، و بعضی از آنان را صیحه آسمانی فروگرفت، و بعضی دیگر را در زمین فرو بردیم، و بعضی را غرق کردیم؛ خداوند هرگز به آنها ستم نکرد، ولی آنها خودشان بر خود ستم می‌کردند!

|و همه را به گناهشان گرفتيم. پس بر بعضى از آنها طوفان ريگ فرستاديم و برخى‌شان را صيحه مرگبار گرفت و برخى را در زمين فرو برديم و بعضى ديگر را غرق كرديم. و اين خدا نبود كه بر ايشان ستم كرد بلكه خودشان بر خود ستم مى‌كردند
و هر يك [از ايشان‌] را به گناهش گرفتار [عذاب‌] كرديم: از آنان كسانى بودند كه بر [سر] ايشان بادى همراه با شن فرو فرستاديم؛ و از آنان كسانى بودند كه فرياد [مرگبار] آنها را فرو گرفت؛ و برخى از آنان را در زمين فرو برديم؛ و بعضى را غرق كرديم؛ و [اين‌] خدا نبود كه بر ايشان ستم كرد بلكه خودشان بر خود ستم مى‌كردند.
ما هر طایفه‌ای را به کیفر گناهش مؤاخذه کردیم، بعضی را بر سرشان سنگ بلا فرو باریدیم و برخی را صیحه عذاب آسمانی در گرفت و برخی را به زلزله زمین و گروهی دیگر را به غرق دریا به هلاکت رسانیدیم، و خدا به آنان هیچ ستم نکرد لیکن آنها خود در حق خویش ستم می‌کردند.
پس همه را به گناهانشان گرفتیم، بر برخی از آنان توفانی سخت [که با خود ریگ و سنگ می آورد] فرستادیم، و بعضی را فریاد مرگبار گرفت، و برخی را به زمین فرو بردیم، و بعضی را غرق کردیم؛ و خدا بر آن نبود که به آنان ستم کند، ولی آنان بودند که به خودشان ستم کردند.
همه را به گناهشان فروگرفتيم: بر بعضى بادهاى ريگ‌بار فرستاديم، بعضى را فرياد سهمناك فروگرفت، بعضى را در زمين فرو برديم، بعضى را غرقه ساختيم. و خدا به آنها ستم نمى‌كرد، آنها خود به خويشتن ستم كرده بودند.
آنگاه هر یک از آنان را به گناهش فرو گرفتیم، پس بعضی از آنان بودند که بر آنان شن‌بادی فرستادیم، و بعضی از آنان بودند که بانگ مرگبار فروگرفتشان، و بعضی از آنان بودند که به زمین فرو بردیمشان، و بعضی از آنان بودند که غرقه‌شان کردیم و خداوند نبود که به آنان ستم کرد، بلکه خود بر خویشتن ستم کردند
پس همه را به گناهشان بگرفتيم. از آنان كس بود كه بر او سنگباران فرستاديم- يعنى قوم لوط- و از آنها كس بود كه او را بانگ كشنده آسمانى فروگرفت- يعنى قوم ثمود و اهل مدين-، و از آنان كس بود كه به زمين فرو برديمش- چون قارون- و از آنها كس بود كه به آب غرق كرديم- چون قوم نوح و فرعون- و خداى بر آن نبود كه بر آنان ستم كند و ليكن آنها بر خود ستم مى‌كردند.
ما هر یک از اینها را به گناهانشان گرفتیم: برای بعضی از ایشان طوفان همراه با سنگریزه حواله کردیم، و بعضی از ایشان را صدای (رعب‌انگیز صاعقه‌ها و زمین‌لرزه‌ها) فرا گرفت، و برخی از ایشان را هم به زمین فرو بردیم، و برخی دیگر را (در آب دریا) غرق کردیم. خداوند هرگز بدیشان ستم نکرده است و آنان خودشان (با ارتکاب کفر و فسق و فجور) به خویشتن ستم کردند (و نتیجه‌ی آن را هم دیدند و چشیدند).
پس هر گروه (از ایشان) را به گناهش گرفتار کردیم: از آنان کسانی بودند که بر (سر و سامان)شان سنگ گل فرو فرستادیم‌؛ و از آنان کسانی بودند که فریاد (مرگبار) آنها را فرو گرفت؛ و از آنان کسانی را در زمین فرو بردیم؛ و بعضی از آنان را غرق کردیم. و (این) خدا نبوده که بدیشان ستم کند، بلکه خودهاشان بر خود ستم می‌کرده‌اند.
پس هر کدام را گرفتیم به گناهش پس از ایشان است آنکه فرستادیم بر او سنگ‌ریزه و از ایشان است آنکه بگرفتش خروش و از ایشان است آنکه فروبردیمش در زمین و از ایشان است آنکه غرق کردیم و نبود خدا ستم بر ایشان کند و لیکن بودند خویشتن را ستمکاران‌


العنكبوت ٣٩ آیه ٤٠ العنكبوت ٤١
سوره : سوره العنكبوت
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«کُلاًّ»: جملگی این گناهکاران مذکور را. «مَنْ أَرْسَلْنَا عَلَیْهِ حَاصِباً»: مراد عاد است که قوم هود (ع) است (نگا: حاقّه / . «حَاصِباً»: طوفانی که در آن سنگریزه‌ها به حرکت درآیند (نگا: اسراء / ). «أَخَذَتْهُ الصَّیْحَةُ»: مراد ثمود است که قوم صالح (ع) است (نگا: هود / ). «الصَّیْحَةُ»: ندای صاعقه‌ها که با زمین‌لرزه در مرکز وقوع آن همراه است (هود / و ، حجر / و ، مؤمنون / ). «مَنْ خَسَفْنَا بِهِ الأرْضَ»: مراد قارون و قوم لوط است (نگا: هود / ، قصص / ). «مَنْ أَغْرَقْنَا»: مراد قوم نوح و فرعون و فرعونیان است (نگا: هود / - ، شعراء / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - هر یک از فرعون و هامان و قارون مناسب گناهشان کیفر شدند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه)

۲ - قوم عاد و ثمود، مناسب گناهشان، کیفر و عذاب شدند. (و عادًا و ثمودًا ... و قرون ... فکلاًّ أخذنا بذنبه)

۳ - درهم کوبیده شدن قارون و فرعون و هامان و اقوام عاد و ثمود، به اراده و عذاب الهى بود. (فکلاًّ أخذنا بذنبه)

۴ - آلودگى به گناه، در پى دارنده عذاب و هلاکت است. (فکلاًّ أخذنا بذنبه)

۵ - خود انسان ها در سرنوشت شان، نقش تعیین کننده دارند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه)

۶ - عذاب برخى از اقوام مکذِّب انبیا (قوم عاد) با طوفان شن بود. (فمنهم من أرسلنا علیه حاصبًا) «حاصب» به «باد شدیدى که حامل شن و ماسه است» گفته مى شود. گفتنى است که عذاب هاى یاد شده در آیه، براساس لفّ و نشر مرتب، مطابق با اقوام و اشخاص یاد شده در آیات پیش است.

۷ - برخى از اقوام مکذِّب انبیا (قوم ثمود) با صیحه و صدایى مهیب و وحشت ناک، عذاب و نابود شدند. (و عادًا و ثمودًا ... فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و منهم من أخذته الصیحة)

۸ - برخى از مکذِّبان انبیا (قارون)، در کام زمین فرو رفتند و نابود گردیدند. (و قرون ... فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و منهم من خسفنا به الأرض)

۹ - برخى از مکذِّبان انبیا (فرعون و هامان)، گرفتار امواج دریا شدند و غرق شدند. (و فرعون و همن ... فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و منهم من أغرقنا)

۱۰ - رخدادهاى ناگوار طبیعى، مانند طوفان شن و صداهاى مهیب و فرورفتن در کام زمین و امواج دریا، ممکن است عذاب الهى باشند.    فکلاًّ أخذنا بذنبه فمنهم من أرسلنا علیه حاصبًا و منهم من أخذته الصیحة و منهم من خسفنا به الأرض و منهم من أغرقنا

۱۱ - نابود کردن قوم عاد و ثمود با طوفان و صداى مهیب و نیز هلاکت قارون و فرعون و هامان با فرورفتن در کام زمین و امواج دریا، نشانه پیشى داشتن قضاى الهى بر هر قدرتى است. (و قرون و فرعون و همن ... و ما کانوا سبقین . فکلاًّ أخذنا بذنبه فمنهم)

۱۲ - گاهى عوامل ویران گر طبیعى، فرجام انسان ها را رقم مى زنند.    فکلاًّ أخذنا بذنبه فمنهم من أرسلنا علیه حاصبًا و منهم من أخذته الصیحة و منهم من خسفنا به الأرض و منهم من أغرقنا

۱۳ - عوامل طبیعى، مجارى تحقّق اراده خداوندند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه فمنهم من أرسلنا علیه حاصبًا و منهم من أخذته الصیحة و منهم من خسفنا به الأرض و منهم من أغرقنا)

۱۴ - هلاکت قوم عاد و ثمود و قارون و هامان و فرعون با عذاب هاى الهى، نتیجه ظلمى بود که خود، در حق خود، روا داشتند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و ما کان اللّه لیظلمهم ولکن کانوا أنفسهم یظلمون)

۱۵ - آنچه خداوند با اقوام عاد و ثمود و نیز با قارون و فرعون و هامان کرد،ظلم خدا به آنان نبود. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و ما کان اللّه لیظلمهم)

۱۶ - آلوده شدن به گناه، ستم به خویش است. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... ولکن کانوا أنفسهم یظلمون)

۱۷ - سلب حیات انسان ها، بدون دلیل و حجت، عمل ظالمانه اى است. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و ما کان اللّه لیظلمهم و لکن کانوا أنفسهم یظلمون)

۱۸ - اقوام عاد و ثمود و نیز قارون و فرعون و هامان، مردمانى گناه پیشه بودند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... و ما کان اللّه لیظلمهم و لکن کانوا أنفسهم یظلمون)

۱۹ - اقوام عاد و ثمود و نیز قارون و فرعون و هامان، با آلودگى مداومِ به گناه، همواره به خود، ستم روا داشتند. (فکلاًّ أخذنا بذنبه ... ولکن کانوا أنفسهم یظلمون)

۲۰ - ظلم به بندگان، جزء سنّت هاى خداوند نیست. (و ما کان اللّه لیظلمهم)

موضوعات مرتبط

  • انبیا: عذاب مکذبان انبیا ۶، ۷، ۸، ۹
  • انسان: ظلم به انسان ها ۲۰; فرجام انسان ۱۲; نقش انسان ۵
  • بلایاى طبیعى: نقش بلایاى طبیعى ۱۲
  • حیات: ظلم سلب حیات ۱۷
  • خدا: آثار اراده خدا ۳; خدا و ظلم ۱۵; سنتهاى خدا ۲۰; عذابهاى خدا ۳، ۱۰، ۱۴; قضاى خدا ۱۱; مجارى اراده خدا ۱۳
  • خود: ظلم به خود ۱۴، ۱۶، ۱۹
  • زمین: فروروى در زمین ۸، ۱۰، ۱۱
  • سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۵
  • صیحه آسمانی: نقش صیحه آسمانى ۱۰
  • طوفان: نقش طوفان شن ۱۰
  • عذاب: ابزار عذاب ۶، ۷; عذاب با صیحه آسمانى ۷، ۱۰، ۱۱; عذاب با طوفان شن ۶، ۱۰، ۱۱; عذاب با غرق ۹، ۱۰، ۱۱; موجبات عذاب ۴
  • عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۱۲، ۱۳
  • فرعون: ظلم فرعون ۱۴، ۱۹; عذاب فرعون ۳، ۹; غرق فرعون ۹; کیفر فرعون ۱; گناه فرعون ۱، ۱۸، ۱۹; هلاکت فرعون ۱۱، ۱۴، ۱۵
  • قارون: ظلم قارون ۱۴، ۱۹; عذاب قارون ۳، ۸; کیفر قارون ۱; گناه قارون ۱، ۱۸، ۱۹; هلاکت قارون ۱۱، ۱۴، ۱۵
  • قوم ثمود: تاریخ قوم ثمود ۷; ظلم قوم ثمود ۱۹; عذاب قوم ثمود ۲، ۳، ۷; گناه قوم ثمود ۲، ۱۸، ۱۹; هلاکت قوم ثمود ۱۱، ۱۴، ۱۵
  • قوم عاد: تاریخ قوم عاد ۶; ظلم قوم عاد ۱۹; عذاب قوم عاد ۲، ۳، ۶; گناه قوم عاد ۲، ۱۸، ۱۹; هلاکت قوم عاد ۱۱، ۱۴، ۱۵
  • کیفر: تناسب کیفر با گناه ۱، ۲
  • گناه: آثار گناه ۴، ۱۶
  • گناهکاران :۱۸
  • نظام کیفرى :۱، ۲
  • هامان: ظلم هامان ۱۴، ۱۹; عذاب هامان ۳، ۹; غرق هامان ۹; کیفر هامان ۱; گناه هامان ۱، ۱۸، ۱۹; هلاکت هامان ۱۱، ۱۴، ۱۵

منابع